Gå til innhold

Er Nord-Korea egentlig en trussel? Kan verden leve med et Nord-Korea med atomvåpen?


  

218 stemmer

  1. 1. Utgjør Nord-Korea en trussel mot omverden?

  2. 2. Kan verden leve med et Nord-Korea med atomvåpen?

  3. 3. Er det riktig å sanksjonere mot Nord-Korea?



Anbefalte innlegg

Og kunne vært avsluttet etter tre år hvis Sør-Korea hadde sagt ja...

 

For øvrig er det mange land i verden som har en langt større krigshistorie og langt mer blod på hendene enn Nord-Korea! Et flott eksempel er USA. Men USA blir det aldri sanksjonert mot. Og det mens USA faktisk har brukt atomvåpen mens Nord-Korea kun har truet med det...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sør-Korea vil fremskynde rakettforsvaret etter Nord-Koreas prøveoppskyting

 

Sør-Korea ønsker å bygge mer avanserte missiler etter Nord-Koreas prøveoppskyting fredag. USA har sagt ja til å forhandle om en opprustning.

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/nord-korea/soer-korea-vil-fremskynde-rakettforsvaret-etter-nord-koreas-proeveoppskyting/a/24106944/

 

Noe sier meg at Sør-Korea ikke lenger kan kritisere Nord-Korea får å være et militarisert land...

Lenke til kommentar

Trump skuffet over Kinas innsats overfor Nord-Korea

 

USAs president Donald Trump kritiserer nok en gang Kina for å forholde seg passive overfor Nord-Korea.

 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/2017/07/30/195320367/trump-skuffet-over-kinas-innsats-overfor-nord-korea

 

Hva er det egentlig Trump ser for seg at Kina skal gjøre? Deres mulighet til å påvirke Nord-Korea er sterkt begrenset.

Lenke til kommentar

Amerikanske bombefly fløy nær den nordkoreanske grensen

 

To amerikanske bombefly fløy lavt over Koreahalvøya i natt i et åpenbart forsøk på å vise militære muskler etter Nord-Koreas rakettoppskyting før helga.

 

https://www.nrk.no/urix/amerikanske-bombefly-floy-naer-den-nordkoreanske-grensen-1.13622093

 

Som sagt er det ikke bare Nord-Korea som driver med provokasjoner. USA er like skyldig selv!

Lenke til kommentar

 

 

Jo, men når de aktivt sier de har med hensikt å bombe andre land, da må de jo stoppes, syns du ikke? Så det er forskjell her. Eksempel:

- Jeg ønsker meg en rifle, da jeg liker å skyte på blink. Da får man ha våpen.

- Jeg ønsker meg rifle, da jeg liker å skyte på folk. Da får man IKKE ha våpen.

Når ble det sånn?

 

 

Det er sånn. Jeg hadde ikke fått våpentillatelse hadde jeg proklamert at den skulle brukes til annet enn lovlig jakt.

 

Nord Korea leker med ilden nå, hadde den innavlede vært litt smartere hadde han visst at han blir fratatt makten i det øyeblikk Amerikanere innser at de er truet. Tror med denne siste analysen av langdistanserakett som faktisk kan nå vestkysten at tiden til regimet endelig er omme. Tenk for en lettelse for regionen og underverker det vil gjøre for handel og samarbeid videre.

Motbevist. Det er mange med våpen som proklamerer at de vil skade andre. Når det kommer til Kim sin maktposisjon så er den sikret til noen finner en måte å gjøre glass og aske om til byer og folk igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Egentlig er Kim Jong-un maktposisjon og sikkerheten til Nord-Korea, Sør-Korea. Japan og USA sikret den dag i dag! For Nord-Korea vil ALDRI finne på å angripe sidn de vet at de vil bli knust hvis de prøver seg !!!

USA ligger såpass langt unna at dersom NK fjerner et par hangarskip og noen flystriper har de lokal suverenitet. De kan vinne en krig i Korea.

Lenke til kommentar

Kina ber Trump ikke blande kortene når det gjelder Nord-Korea

 

Kinesiske myndigheter ber president Donald Trump la være å blande kortene når det gjelder forholdet mellom Kina og Nord-Korea.

 

Kommentarene falt etter at Trump i en twittermelding i helgen advarte Kina om at USA ikke lenger vil tillate Kina «ikke å gjøre noen ting» overfor Nord-Korea. Da hadde nordkoreanerne nettopp avfyrt sin andre ballistiske rakett.

 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2017/07/31/195320579/kina-ber-trump-ikke-blande-kortene-nar-det-gjelder-nord-korea

 

Hva er det egentlig Trump innbiller seg? At han er verdens hersker og kan styre andre land mot Nord-Korea?

Lenke til kommentar

Nå ligger ikke alle USAs hangarskip tilgjengelig for Nord-Korea så USA kunne sendt nye, det var det som var poenget mitt. Utenom det har USA en rekke militærbaser utenlands de kunne ha brukt. Nord-Korea ville blitt knust i n krig mot USA, en krig som også kunne inkludert Sør-Korea og Japan og det uansett om krigen foregikk i luften, på bakken eller på havet!

Lenke til kommentar

Krig er ikke en fotballkamp, det er ikke bare bare å sende noen hangarskip, bakken må erobres for å vinne en krig, og sånt er ikke gjort i en håndvending. Det ville ta langt tid å "knuse" N. Korea, og det vil kreve kanskje mer en USAs aktive hær. Husk at Kim Jung har en særdeles stor aktiv hær, og at han kjemper på hjemmebane. Dette er uansett litt hypotetisk, men enkelt er det nok ikke

 

Er det sannsynlig at Kim Jong vil benytte atomvåpen når han endelig får en han kan bruke? Kanskje ikke, men når han åpenbart går ut og truer med det, så er man nødt til å ta det seriøst. Første steg da er selvsagt sanksjoner og diplomatiske løsninger. Så kommer Trump. Jøye meg...

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Nå ligger ikke alle USAs hangarskip tilgjengelig for Nord-Korea så USA kunne sendt nye, det var det som var poenget mitt. Utenom det har USA en rekke militærbaser utenlands de kunne ha brukt. Nord-Korea ville blitt knust i n krig mot USA, en krig som også kunne inkludert Sør-Korea og Japan og det uansett om krigen foregikk i luften, på bakken eller på havet!

Det nytter ikke å sende flere hangarskip hvis motstanderen kan ramme dem lenge før flyene deres er innen rekkevidde.

Lenke til kommentar

For øvrig er det mange land i verden som har en langt større krigshistorie og langt mer blod på hendene enn Nord-Korea! Et flott eksempel er USA. Men USA blir det aldri sanksjonert mot.

 

Tenker du krigen som endte med at slaveri ble avskaffet? Eller når USA avgjorde den første eller annen verdenskrig for Europa og Asia? Kanskje når de hindret Nord-Korea i å annektere Sør-Korea? Eller alle andre forsøk på å hindre spredningen av den kanskje mest ondskapsfulle ideologien i menneskehetens historie?

 

USA er langt fra perfekt, men de er det nærmeste menneskeheten har kommet. At du i det hele tatt forsøker å forsvare Nord-Korea ved å sammenligne dem med USA slår meg som historieløst og moralskblindt. Nord-Korea er virkelig blant bunnslammet av regimer i verden og har, så vidt meg bekjent, ikke bidratt med noe av verdi. Med mindre slavearbeidere telles.

 

Og det mens USA faktisk har brukt atomvåpen mens Nord-Korea kun har truet med det...

 

USA sin bruk reddet mest sannsynlig mangfoldige flere liv enn den tok. Dessuten hindret den at Sovjet inntok Japan. Å forsvare handlingen er ikke utfordrende. Derimot ser jeg ingen positive sider for verdenssamfunnet som en følge av Nord-Korea sin anskaffelse. 

 

Sett denne?

 

[Video]

Hvordan gikk det med USA i Vietnam og Afghanistan? For ikke å snakke om Sovjet i Afghanistan? USA har ikke gode erfaringer i asymmetrisk krig og historien viser at antall våpen ikke alltid vinner.

 

Dersom Nord-Korea har 20 atomvåpen kan de potensielt ta ut 20 hangarskipgrupper eller 20 amfibiestyrker, ikke at USA har disse tallene uansett. Atomvåpen vipper fort vektskålen i uante retninger.

 

Uansett kan ikke USA svare ukritisk med atomvåpen mot NK. Hvordan Kina vil reagere på noe slikt i sin bakgård er ikke sikkert. Videre kan ingen stole på at Kim Jong-un ikke gjør som Hitler og tar med seg landet sitt i en kataklysmisk undergang. Dessuten er USA helt avhengig av at Kina faktisk forholder seg nøytral eller er alliert med USA.

 

 

 

For å svare på det innledende spørsmålet i tråden:

1) Nord-Korea er en trussel siden de potensielt ikke er en rasjonell aktør; 2) i likhet med Iran sin anskaffelse bidrar dette kun til utrygghet; 3) Nord-Korea fortjener alle sanksjoner landet kan få. 

Endret av På den andre siden.
Lenke til kommentar

– Trump er klar til å gå til krig mot Nord-Korea

 

President Donald Trump skal ha sagt at han heller vil gå til krig og ødelegge Nord-Korea enn å la landet utvikle langdistanseraketter som kan frakte atomvåpen.

 

http://www.msn.com/nb-no/nyheter/verden/%e2%80%93-trump-er-klar-til-%c3%a5-g%c3%a5-til-krig-mot-nord-korea/ar-AApgxLX?li=BBr5A5g&ocid=HPCDHP

 

Hvis Trump virkelig vil starte en slik krig (og det kan godt hende så uberegnelig som han er) antar jeg at startskuddet for en atomkrig kan gå...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...