Gå til innhold

Er Nord-Korea egentlig en trussel? Kan verden leve med et Nord-Korea med atomvåpen?

218 stemmer

1. 1. Utgjør Nord-Korea en trussel mot omverden?

2. 2. Kan verden leve med et Nord-Korea med atomvåpen?

3. 3. Er det riktig å sanksjonere mot Nord-Korea?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nord-Korea foreslår fredsavtale

Nord-Korea foreslår at USA erstatter dagens våpenhvileavtale for Koreahalvøya med en permanent fredsavtale.

http://www.msn.com/nb-no/nyheter/verden/nord-korea-foresl%C3%A5r-fredsavtale/ar-BBBjYlq?li=AAb27D5&ocid=spartandhp

Se her, Nord-Korea foreslår en permanent fredsavtale. Men nå skal jeg vedde på at det ikke blir noe av da landet vil bli neddynget i en masse idiotiske og urimelige krav...

Lenke til kommentar

Hva er det jeg tar feil med? Kan ikke staten (i den grad staten er nødvendig og/eller ønskelig) få inntekter på andre åter enn å kreve inn skatt som er legalisert tyveri av folks penger!?

Utpressing, vepnet ran, kidnapping, kartellvirksomhet, falskmynteri, etc. mulighetene er enorme. :)

Kom med seriøse forslag. Hadde vært greit for min del at regjeringen kontrollerte flere selskaper og alle kollektivtilbud for eksempel og fikk inntekter på den måten istedenfor å kreve skatt.

Men nå aner jeg ikke hvordan systemet fungerer i Nord-Korea.

Lenke til kommentar

Ikke akkurat overraskende at du ikke vet noe om det, men har et så klart og tydelig standpunkt iforhold til hva som burde gjøres. Man blir henrettet for svært små "forbrytelser" om de en gang kan kalles det.

Du tar feil med tastaturet, hovedsaklig.

Jeg orker ikke forklare skatt til deg. Du får google litt, så ser du hva skatt er til.

Kilde:

https://en.wikipedia.org/wiki/Capital_punishment_in_North_Korea

Et lite sitat:

"In October 2007, a South Pyongan province factory chief convicted of making international phone calls from 13 phones he installed in his factory basement was executed by firing squad in front of a crowd of 150,000 people in a stadium, according to a report from a South Korean aid agency called Good Friends.[3][13] Good Friends also reported that six were killed in the rush as spectators left. In another instance, 15 people were publicly executed for crossing the border into China.[14]"

Ja, jeg har et klart standpunkt i denne saken og det er at Nord-Korea er urettferdig behandlet og demonisert! Hvorfor skal akkurat Nord-Korea være ilagt så masse sanksjoner og restriksjoner? Jeg liker heller ikke konsentrasjonsleirene eller tilbedelsen av den herskende familien, men menneskerettighetssituasjonen er ikke nok i seg selv hvis man skal argumentere for å angripe Nord-Korea. Med det argumentet kan man angripe svært mange land her i verden. Og som sagt flere ganger før var det Sør-Korea som sa nei til en fredsavtale etter krigen i 1953. Det er denne trangen til USA om å moralisere og leke verdenspoliti.

Nå er det uansett ikke menneskerettighetssituasjonen som er tema her, men om Nord-Korea utgjør noen fare internasjonalt samt om verden kan leve med at Nord-Korea har atomvåpen. Og det mener jeg fint at verden kan leve med! Vi snakker om et land som knapt har vært i krig og som stort sett isolerer seg. Hvis det er noen som er en fare fordi de har deltatt i hauger av kriger og brukt atomvåpen er det USA!

Lenke til kommentar

Nok en gang, merk deg at jeg skrev at Nord-Korea er mer demokratisk enn Norge og et bedre land å leve i PÅ NOEN OMRÅDER. Jeg skrev ikke at det på alle områder er bedre enn Norge. Selvsagt er det mye som kan kritiseres med Nord-Korea akkurat som det er mye som kan kritiseres med ethvert land i verden. Og ja, også noen av regimets elite forsvinner. Det nordkoreanske regimet har interne maktkamper akkurat som regimer i alle land i hele verden har.

I USA som du hyller som frihetens land som burde invadere Nord-Korea og styrte regimet er det for tiden snakk om å stille presidenten for riksrett...

Norge er mer demokratisk og bedre land å leve i enn Nord-Korea PÅ ALLE OMRÅDER.

Maktkampene i Nord-Korea ender opp med at mennesker blir henrettet. Det skjer ikke i alle land i hele verden. Det er ganske unikt for dårlige land og især diktaturer.

Nord-Korea kan kritiseres for å ha konsentrasjonsleire, tortur og henrettelser. Også barn blir torturert og henrettet. Det kan ytterst få land i verden kritiseres for, som regel kun diktaturer.

Folk henrettes også i USA som du er så ekstremt fan av. I USA er det også ENORME forskjeller på inntekter og levevilkår. Samtidig som landet har flest milliardærer i verden er det folk som har det så dårlig at du skulle tro de levde i 3. verden.

Det eneste du gjør er å demonisere Nord-Korea.

Lenke til kommentar

Ja hvis ikke du bukker foran bildet av Trump på toget så blir du sent i konsentrasjonsleir sammen med familien din og skutt i USA.

Du er saklig idag ser jeg.

Synes ikke du Nord-Korea demoniserer seg selv ved å henrette barn i konsentrasjonsleirer? Hvordan er det mulig å demonisere noe så jævlig?

Lenke til kommentar

Se her, Nord-Korea foreslår en permanent fredsavtale. Men nå skal jeg vedde på at det ikke blir noe av da landet vil bli neddynget i en masse idiotiske og urimelige krav...

Idiotiske krav om å slutte å kaste folk i konsentrasjonsleire og henrette dem?

Idiotiske krav som å slutte å torturere mennesker?

Lenke til kommentar

Ja hvis ikke du bukker foran bildet av Trump på toget så blir du sent i konsentrasjonsleir sammen med familien din og skutt i USA.

Du er saklig idag ser jeg.

Synes ikke du Nord-Korea demoniserer seg selv ved å henrette barn i konsentrasjonsleirer? Hvordan er det mulig å demonisere noe så jævlig?

Jeg har ikke sagt at Trump eller tidligere presidenter i USA fører en slik tilbedelse av seg selv som det lederne i Nord-Korea har gjort så langt. Slutt å tillegge meg meninger jeg ikke har.

Men si meg, har noen av Nord-Korea ledere invadert og okkupert et land basert på løgner og propaganda slik USA under president Bush gjorde med Irak? USA er langt ifra uskyldig!

Jeg har heller ikke uttalt meg positivt om Nord-Koreas leirer. Men hvis du kan vise til konkrete hendelser skal jeg selvsagt kommentere dem.

Lenke til kommentar

Idiotiske krav om å slutte å kaste folk i konsentrasjonsleire og henrette dem?

Idiotiske krav som å slutte å torturere mennesker?

Hva er USA skyldig i på Guantanamo Bay Naval Station?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt at Trump eller tidligere presidenter i USA fører en slik tilbedelse av seg selv som det lederne i Nord-Korea har gjort så langt. Slutt å tillegge meg meninger jeg ikke har.

Men si meg, har noen av Nord-Korea ledere invadert og okkupert et land basert på løgner og propaganda slik USA under president Bush gjorde med Irak? USA er langt ifra uskyldig!

Jeg har heller ikke uttalt meg positivt om Nord-Koreas leirer. Men hvis du kan vise til konkrete hendelser skal jeg selvsagt kommentere dem.

Så slutt å sammenlign henrettelse av massemordere med henrettelse av noen som promper foran et bilde!

Det er så kvalmende dårlig moral.

Torturere og henrette barn? Prøv å vær saklig da! Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så slutt å sammenlign henrettelse av massemordere med henrettelse av noen som promper foran et bilde!

Torturere og henrette barn? Prøv å vær saklig da!

Det har kommet fram for årevis siden av mange av de henrettede i USA har vært uskyldige. Jeg leste om det i en papiravis så jeg er ikke sikker på om det ligger noe om det på nettet og spesielt ikke etter så mange år. Men kan jo sjekke om du er interessert.

Ellers så kan man nevne politivolden og drapene som har rystet USA den siste tiden...

Kan du vise til at det ikke er eller har vært noen mindreårige på Guantanamo Bay Naval Station samt at alle som er der eller har vært der er skyldige i terrorisme?

USA er ikke noen freds og demokratiforkjemper akkurat som Nord-Korea ikke er så ille som det framstilles. Og USA er det eneste landet som har brukt atomvåpen mens Nord-Korea kun har truet med det.

Lenke til kommentar

I USA får pressen skrive om uskyldige som blir dødsdømt.

I USA får pressen skrive om politivold. Hvis politivold blir dokumentert så blir det skandale.

I Nord-Korea er politivold og henrettelse av uskyldige noe politiet får ordre om å gjøre. I tillegg blir det aldri noen skandale fordi dette er rutine og dagligdags. Pressen får ikke lov til å skrive noe som helst som ikke er godkjent av diktatoren.

Nord-Korea er værre enn det fremstilles som. Nord-Korea er et av verdens dårligste land. USA er et av verdens beste land.

Igjen, argumentene dine holder ikke!

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Torturere og henrette barn? Prøv å vær saklig da!

Det har kommet fram for årevis siden av mange av de henrettede i USA har vært uskyldige. Jeg leste om det i en papiravis så jeg er ikke sikker på om det ligger noe om det på nettet og spesielt ikke etter så mange år. Men kan jo sjekke om du er interessert.

Ellers så kan man nevne politivolden og drapene som har rystet USA den siste tiden...

Kan du vise til at det ikke er eller har vært noen mindreårige på Guantanamo Bay Naval Station samt at alle som er der eller har vært der er skyldige i terrorisme?

USA er ikke noen freds og demokratiforkjemper akkurat som Nord-Korea ikke er så ille som det framstilles. Og USA er det eneste landet som har brukt atomvåpen mens Nord-Korea kun har truet med det.

Men kjære vene. Hva slags argumenter er dette?

- Det har hendt at USA har henrettet uskyldige, derfor burde vi ikke kritisere kjempebabyen Kim Jong-un for å henrette alle han ikke liker.

- Det har vært politivold i USA, derfor er de like ille som et regime der politivold er dagligdags.

- Vi kan ikke utelukke at det har vært mindreårige på Guantanamo, derfor er det greit at Nord Korea torturerer og henretter barn.

Vi kan alle være enige om at USA har sine svin på skogen, vi kan også med rette kritisere dette, men hvorfor er det nødvendig at USA skal være feilfrie før vi kan kritisere andre land for grove brudd på menneskerettighetene? Du skjønner at det er en forskjell på en innbruddstyv og en seriemorder ikke sant?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget mitt er at USA ikke er himmelen samt at USA har skapt kaos og borgerkriger i alle de siste landene de har drevet krg i. I tillegg er det et land som har startet og deltatt i langt flere kriger enn Nord-Korea og det eneste landet som har brukt atomvåpen. Samt at USA sammen med Sør-Korea og delvis Japan bedriver bevist provokasjon mot Nord-Korea, men aldri blir kritisert for det. Nord-Korea derimot kritiseres for alt de sier og gjør.

Lenke til kommentar

Nord-Korea bekrefter «vellykket» rakettoppskytning

Nord-Korea bekrefter at landet har sendt opp en mellomdistanserakett, og truer med at våpenet nå er klart for bruk i kamphandlinger.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/nord-korea/nord-korea-bekrefter-vellykket-rakettoppskytning/a/24003594/

Og dette fortjener mer fordømmelse enn USAs og Sør-Koreas militærøvelser fordi?

Lenke til kommentar

Sør-Korea avfyrte varselskudd mot Nord-Korea

Skuddene skal ha blitt avfyrt mot et flyvende objekt som kom over grensen fra Nord-Korea, opplyser det sørkoreanske militæret.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/nord-korea-soer-korea/soer-korea-avfyrte-varselskudd-mot-nord-korea/a/24004653/

Men SELVFØLGELIG reagerer ingen med fordømmelse når det gjelder Sør-Korea...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...