Gå til innhold

Er Nord-Korea egentlig en trussel? Kan verden leve med et Nord-Korea med atomvåpen?

218 stemmer

1. 1. Utgjør Nord-Korea en trussel mot omverden?

2. 2. Kan verden leve med et Nord-Korea med atomvåpen?

3. 3. Er det riktig å sanksjonere mot Nord-Korea?

Anbefalte innlegg

Denne tråden kan vel snart stenges,

Trump har gjort fred mellom NK og Sør og atomvåpen som kjent skal avsluttes.

Vel, skal ærlig inrømme at dette trodde jeg ikke på, men kan trøste med at ingen trudde heller på det at Trump skulle få ordnet dette, på denne måten. 

Det finnes positive sider hos alle, til og med Kim.

Nå gjenstår å se om møtet mellom dem to går "flawless", noe jeg tror på. Trump er faktisk litt sånn humble man IRL, de fleste han møter virker som å like han, enkelte å like. Men media har gitt han en helt annen syn. Før valget var han realitet kjendis og billionær, kom overens med alle, og når han ble President, så var han rasist osv, dere vet nu selv hva dere bruker å kalle han :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nord Korea avlyste samtalene med Sør Korea i dag 16 mai etter at USA og Sør Korea brøyt flere av løftene i Panmunjom-fredserklæringen. Nord Korea advarer også om at de kanskje avlyser møtet mellom Kim og Trump som er avtalt 12 juni. Det Koreanske nyhetsbyrået KCNA skriver blandt annet:

The DPRK-targeted drill across south Korea is an undisguised challenge to the Panmunjom Declaration and a deliberate military provocation to the trend of the favorably developing situation on the Korean Peninsula.

The north and the south of Korea solemnly stated in the declaration that a new peace era was ushered in and reached an agreement on making joint efforts to defuse the acute military tensions on the peninsula and substantially ease the danger of war. The U.S., too, expressed full support to it.

However, even before the ink of the historic April 27 Declaration got dry, the south Korean authorities and the U.S. started such a drill against the DPRK, reacting to all the peace-loving efforts and good intentions shown by the DPRK with rude and wicked provocation and arousing serious concern and disappointment among all the fellow countrymen and the international community wanting the declaration to be implemented.

Lenke til kommentar

Nord Korea avlyste samtalene med Sør Korea i dag 16 mai etter at USA og Sør Korea brøyt flere av løftene i Panmunjom-fredserklæringen. Nord Korea advarer også om at de kanskje avlyser møtet mellom Kim og Trump som er avtalt 12 juni.

Amerikanerne kommer ham nok i forkjøpet og avlyser møtet etter dette.

Kjekt ... da får man mer å klage på i "Trump er en dust"-tråden.

Lenke til kommentar

Nord Korea avlyste samtalene med Sør Korea i dag 16 mai etter at USA og Sør Korea brøyt flere av løftene i Panmunjom-fredserklæringen. Nord Korea advarer også om at de kanskje avlyser møtet mellom Kim og Trump som er avtalt 12 juni.

Amerikanerne kommer ham nok i forkjøpet og avlyser møtet etter dette.

Kjekt ... da får man mer å klage på i "Trump er en dust"-tråden.

Vi får se. Nord Korea har i dag hevdet at hvis møtet om atom-avvæpnig handler om å gi fra seg atomvåpnene sine så er de ikke interessert.

Lenke til kommentar
Ledet Nord-Korea-samtalene i Oslo - mener Trump har tabbet seg ut:

– Ved å skrote atomavtalen med Iran sender Trump en forferdelig beskjed til Kim Jong-un

Amerikanske Suzanne DiMaggio mener Donald Trump har vist Nord-Korea at USA ikke er til å stole på. – Trump har mistet troverdighet, sier NUPI-forsker. 

– Man skulle tro at tilbaketrekningen fra Iran-avtalen gjør det ekstra vanskelig å etablere en troverdig sikkerhetsgarantier for Nord-Korea. Det er logikken: hvem kan stole på USA når landet går ut av avtaler slik det passer seg? Men vi vet jo ikke sikkert om Nord-Korea bryr seg. Det er det bare de selv som kan svare på, sier Lodgaard til ABC Nyheter.

– Ved å skrote atomavtalen med Iran så sender Trump en forferdelig beskjed til Kim Jong-un: «Selv om du oppfyller dine forpliktelser punkt for punkt, og du ikke jukser, så kan du fortsatt ikke stole på at USA kommer til å levere det vi har lovet», sier hun. 

– Nord-Korea har sett på atomavtalen med Iran som en diplomatisk oppskrift, for hvordan man skal få lettet sanksjoner og skaffe seg andre økonomiske fordeler, sier DiMaggio.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2018/05/15/195396333/ved-skrote-atomavtalen-med-iran-sender-trump-en-forferdelig-beskjed-til-kim-jong-un

Lenke til kommentar

Du mener atom-avtalen som kun gir inspektører tilgang til sivile anlegg og ikke militære anlegg- og dermed ikke er verdt papiret den er skrevet på? Jeg er langt fra noen Trump-fan, men det var rett og slett en dårlig avtale. UK og Frankrike har også uttalt at det var en dårlig avtale. Omtrent som å avtale å ransake en mistenkt seriemorders bolig, under forutsetning av at man holder seg unna kjelleren.

Endret av Sithric
Lenke til kommentar

Den sittende amerikanske presidenten Donald Trump annerkjenner Korea den Demokratiske Folkerepublikken som en stat og Kim Jong Un som en statsleder i sitt brev til landet. Ved å refere til Kim Jong Un som:

'His Excellency
Kim Jong Un 
Chairman of the State Affairs Commission of the Democratic People’s Republic of Korea 
Pyongyang'

Donald Trump avlyste også atomnedrustningsmøtet avtalt 12 juni mellom lederne og med det er det klart at amerikanerne har gitt opp prosjektet om ett atomfritt Nord Korea. 

Lenke til kommentar

Du mener atom-avtalen som kun gir inspektører tilgang til sivile anlegg og ikke militære anlegg- og dermed ikke er verdt papiret den er skrevet på? Jeg er langt fra noen Trump-fan, men det var rett og slett en dårlig avtale. UK og Frankrike har også uttalt at det var en dårlig avtale. Omtrent som å avtale å ransake en mistenkt seriemorders bolig, under forutsetning av at man holder seg unna kjelleren.

Ifølge IAEA har Iran overholdt avtalen. Og jeg er enig i at Nord-Korea har full grunn til å være skeptiske!

Lenke til kommentar

Men det snakkes i alle fall:

Sør-Koreas president møtte Kim Jong-un for å diskutere Trump-møte

Sør-Koreas president møtte lørdag Nord-Koreas leder i Panmunjom. De diskuterte Kims mulige Trump-møte, bekrefter det sørkoreanske presidentkontoret.

I tillegg til Kims mulige forestående møte med USAs president Donald Trump, diskuterte de to lederne løfter de kom med under sitt første møte. De ble da enige om å jobbe for nedrustning av atomvåpen, samt å formelt avslutte krigen mellom de to landene.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2018/05/26/195399922/sor-koreas-president-motte-kim-jong-un-diskutere-trump-mote

Lenke til kommentar

Ifølge IAEA har Iran overholdt avtalen. Og jeg er enig i at Nord-Korea har full grunn til å være skeptiske!

Jeg sa ikke at de ikke holdt avtalen. Jeg sa at avtalen var dårlig. Deler av avtalen gikk ut på at inspektørene ikke hadde tilgang på de militære anleggene, kun de sivile. Med andre ord kunne Iran gjøre nøyaktig hva de ville uten å ha brutt avtalen.

Endret av Sithric
Lenke til kommentar

Jeg sa ikke at de ikke holdt avtalen. Jeg sa at avtalen var dårlig. Deler av avtalen gikk ut på at inspektørene ikke hadde tilgang på de militære anleggene, kun de sivile. Med andre ord kunne Iran gjøre nøyaktig hva de ville uten å ha brutt avtalen.

Istedenfor å ha en diplomatisk kontakt og løpende dialog som belyser begge parters syn og intensjoner for hverandre så ønsker man altså heller å kutte en eksisterende diplomatisk kontakt og heller bare sende totale krav med tilhørende trusler.

Det er mer enn lov å stille seg kritisk til intensjonene bak en slik handling spesielt når det kommer ifra det som påstås å være vår nærmeste allierte..

Lenke til kommentar

Det er klart man kan være kritisk. Jeg er som sagt heller ikke noen tilhenger av Trump. Men å automatisk fordømme det som en negativ handling blir jo også feil, da avtalen helt tydelig ikke var holdbar. Noe flere andre av våre allierte også har gått ut og sagt.

Lenke til kommentar

Jeg håper de to koreanske statssjefer møtes uten Trump og inviterer f.eks Eu,  Kina,  Russland og Japan til videre diskusjon. USA bør holdes utenfor, eventuelt inviteres uten besluttningsrett, så lenge Trump er president.

Resten av verden bør vise sin skepsis til den sittende amrikanske president.

Den amerikanske  visepresident bør iverksette endring 25 i grunnloven.

I korte trekk:

The Twenty-fifth Amendment (Amendment XXV) to the United States Constitution deals with succession to the Presidency and establishes procedures both for filling a vacancy in the office of the Vice President as well as responding to Presidential disabilities.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Så hvordan mener du avtalen burde vært da?

Lenke til kommentar

Det er klart man kan være kritisk. Jeg er som sagt heller ikke noen tilhenger av Trump. Men å automatisk fordømme det som en negativ handling blir jo også feil, da avtalen helt tydelig ikke var holdbar. Noe flere andre av våre allierte også har gått ut og sagt.

Hvem andre har sagt det? Har du kilder?

Lenke til kommentar

Så hvordan mener du avtalen burde vært da?

Nei, for det første så burde inspektørene også ha hatt tilgang til de militære anleggene. Man kan ikke si at "Hei, vi er åpne om alt, bare kom og se. Men ikke der, ikke der og ikke der. Det vil vi ikke vise frem, men vi lover at det ikke er noe tull der".

Lenke til kommentar

Nei, for det første så burde inspektørene også ha hatt tilgang til de militære anleggene. Man kan ikke si at "Hei, vi er åpne om alt, bare kom og se. Men ikke der, ikke der og ikke der. Det vil vi ikke vise frem, men vi lover at det ikke er noe tull der".

Hvilke andre land har regelmessige inspeksjoner i sine militære anlegg?

Fra motsetning til hva mange tror leder ikke USA og resten av Vesten hele verden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...