Gå til innhold

Er Nord-Korea egentlig en trussel? Kan verden leve med et Nord-Korea med atomvåpen?

218 stemmer

1. 1. Utgjør Nord-Korea en trussel mot omverden?

2. 2. Kan verden leve med et Nord-Korea med atomvåpen?

3. 3. Er det riktig å sanksjonere mot Nord-Korea?

Anbefalte innlegg

Hva var det jeg sa...

Slik er Nord-Korea for turister

Ett minutt før rutetid ruller toget ut fra stasjonen i Beijing. Om 25 timer skal vi være fremme i Nord-Koreas hovedstad Pyongyang.

– Her var det ganske stor differanse fra hva man blir fortalt og hva som var virkelighet, men jeg forventet for så vidt ikke annet med tanke på fiendebildet man setter på Nord-Korea. Ser man kun på levestandard har jeg sett dårligere forhold for mange i USA enn det jeg har sett i Nord-Korea, men dette er jo naturligvis ikke noe som kommer godt frem i media. Samme gjelder selvfølgelig for mange andre land jeg har vært innom som man heller aldri hører om, sier Frank-Stian.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/nord-korea/slik-er-nord-korea-for-turister/a/24210957/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har vært nær krig før...

50 år siden Nord-Korea tok amerikansk spionskip

23. januar 1968 fikk Nord-Korea sitt stolteste krigstrofé: Den amerikanske spionbåten USS Pueblo. Mens besetningen satt i fangenskap i 11 måneder, jobbet militære ledere i USA med en plan om atomkrig.

Med sine 177 fot (54 meter) var aldri USS Pueblo blant de mest imponerende fartøyene i amerikansk marine. Men beslagleggingen av USS Pueblo den 23. januar 1968 var nær ved å utløse bruk av atomvåpen - som kunne dratt både Sovjetunionen og Kina inn i en skjebnesvanger ny koreakrig.

Spenningen utløst av Pueblo-krisen var enorm. Mens nordkoreanerne forventet en offisiell unnskyldning, ble det på amerikansk side jobbet med alternative muligheter for løsning dersom alt diplomati skulle feile.

Blant disse var en topphemmelig plan med navn «Freedom Drop», hvor amerikansk luftvåpen og bakkestyrker skulle angripe nordkoreanske styrker og tanks ved hjelp av kjernefysiske eksplosiver. Missiler opp mot 70 kilotonn - tre ganger så kraftig som atombomben som krevde flere titalls tusen mennesker livet i Nagasaki - skulle brukes mot viktige mål i Nord-Korea.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2018/01/23/195365531/50-ar-siden-nord-korea-tok-amerikansk-spionskip

Lenke til kommentar

Hendelsen med USS Pueblo kom som et sjokk for verden og er noe den amerikanse marinen aldri kommer til å glemme. Mannskapet satt flere måneder i fangeleir og skipet endte opp på museum. Det finnes ingen tvil om at US navy fikk seg en støkk etter hendelsen og det kan man se på deres manglende vilje til å operere i Nord Koreanske farvann siden den gang. Det er heller ikke særlig rart. Krigsskip er dyre, spesielt hangarskip og det å bruke så mye penger og ressurser for at det ender opp på et utenlandsk museum er ikke noe den amerikanke marinen har råd til.

Lenke til kommentar

Hva var det jeg sa...

Slik er Nord-Korea for turister

Ett minutt før rutetid ruller toget ut fra stasjonen i Beijing. Om 25 timer skal vi være fremme i Nord-Koreas hovedstad Pyongyang.

– Her var det ganske stor differanse fra hva man blir fortalt og hva som var virkelighet, men jeg forventet for så vidt ikke annet med tanke på fiendebildet man setter på Nord-Korea. Ser man kun på levestandard har jeg sett dårligere forhold for mange i USA enn det jeg har sett i Nord-Korea, men dette er jo naturligvis ikke noe som kommer godt frem i media. Samme gjelder selvfølgelig for mange andre land jeg har vært innom som man heller aldri hører om, sier Frank-Stian.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/nord-korea/slik-er-nord-korea-for-turister/a/24210957/

De fikk the scenic tour ja. Tror vi gjør lurt i å stole mer på uavhengige hjelpeorganisasjoner som gang på gang bekrefter sult utenfor hovedstaden, ikke minst de enorme arbeidsleire som følger Gulag standard. At du er i nærheten av å finne dette akseptabelt er nesten ubegripelig du som er voksen og kan skrive og alt.

Men en ting skal du ha kjære trådstarter, du og tråden din gir seg ikke etter første blåveis ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Vi diskuterte NK vs Egypt her om dagen , sa jeg foretrakk NK pga der hadde dem ikke en gang turt å tenke tanken mht terror :p

Lenke til kommentar

De fikk the scenic tour ja. Tror vi gjør lurt i å stole mer på uavhengige hjelpeorganisasjoner som gang på gang bekrefter sult utenfor hovedstaden, ikke minst de enorme arbeidsleire som følger Gulag standard. At du er i nærheten av å finne dette akseptabelt er nesten ubegripelig du som er voksen og kan skrive og alt.

Men en ting skal du ha kjære trådstarter, du og tråden din gir seg ikke etter første blåveis ;)

Hva mener du om det som ble sagt om tilstandene i USA?

Lenke til kommentar

Hva syns dere om denne nyheten om Nord-Korea?

50 år siden Nord-Korea tok amerikansk spionskip

Kim bør taes. Bryr meg ikke om hvordan det utføres. Samme gjelder det med Trump.

Jeg mener at det egentlig bare viser hvor lenge denne konflikten har pågått, hvor fastlåst den er og hvor vanskelig eller umulig det vil bli å finne en diplomatisk løsning.

Hva mener du selv?

Lenke til kommentar

Dette får Nord-Korea til å se rødt

Nord-Korea ber om unnskyldning fra Sør-Korea etter at demonstranter brente bilde av Kim Jong-un.

Demonstrantene protesterte mot Sør-Koreas mykere linje overfor Nord-Korea. Ifølge The Telegraph består demonstrantene av høyreorienterte personer. Kritikerne setter blant annet spørsmålstegn ved dialogen mellom landene og om det skaper reelle framskritt i fredsprosessen.

https://www.dagbladet.no/nyheter/dette-far-nord-korea-til-a-se-rodt/69372028

Lenke til kommentar

Nord- og Sør-Korea skal samles under felles flagg under OL. Det opprører mange i den sørkoreanske hovedstaden.

Nord-Korea har truet oss i så mange år. Det blir helt feil å belønne dem på denne måten, sier studenten Park Seung Yeon (20).

– Det er bare en måned siden den koreanske halvøya var grepet av akutt spenning. Vi er overbeviste om at OL vil bli et steg på veien til å skape fred på halvøya, i regionen og i hele verden, sa Park Soo-hyun, en talsperson for president Moon Jae-in, på tirsdag.

Torsdag sendte Nord-Korea ut en sjelden erklæring til «alle koreanere hjemme og i utlandet» og sa at de de ønsker et «gjennombrudd» for forening av de to delene uten hjelp fra andre land, melder Reuters.

post-131018-0-13927600-1516883892_thumb.png

https://www.aftenposten.no/verden/i/a2WVwd/Nord--og-Sor-Korea-skal-samles-under-felles-flagg-under-OL-Det-opprorer-mange-i-den-sorkoreanske-hovedstaden

Lenke til kommentar
Mot et OL i skyggen av krig

Skulle Trump gi ordre om å gå til motangrep mot Nord-Korea, ville utfallet kunne bli en katastrofe verden aldri tidligere har sett, skriver USA-ekspert Audun Tjomsland.

Kina og Russland er nå den største trussel mot verdensfreden, ifølge Pentagon. Den største trusselen er ikke lenger jihad, i betydningen krig mot fiender av islam. Det er det amerikanske utenriksdepartementet Pentagon som gjør vurderingen. Samtidig har sjefen for generalstaben i det britiske forsvaret advart mot et mulig angrep fra Russland. Det er det britiske ukemagasinet Economist som offentliggjør konklusjonene i vurderingen.

https://www.abcnyheter.no/stemmer/2018/01/27/195366816/mot-et-ol-i-skyggen-av-krig

Lenke til kommentar
Verdens ti mest glemte humanitære kriser

Den humanitære krisen i Nord-Korea topper Care Internationals rapport om hvilke humanitære kriser mediene dekket minst i 2017.

I Care sin rapport topper leveforholdene i Nord-Korea listen over underrapporterte kriser i mediene. For Eide kommer ikke det som noen bombe.

https://www.nrk.no/urix/verdens-ti-mest-glemte-humanitaere-kriser-1.13880385

Lenke til kommentar
Nord-Korea anklager USAs brudd på menneskerettighetene

«En svindel», heter det.  Nord-Korea retter harde anklager mot USA som demokratiets vokter og brudd på menneskerettighetene.

KCNA benytter likevel ikke anledningen til å opplyse sine lesere om tilstanden i eget rike, og trekker heller ingen sammenligninger til Nord-Korea.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2018/02/01/195368488/nord-korea-anklager-usas-brudd-pa-menneskerettighetene

Lenke til kommentar

FN: Kim har tjent milliarder på ulovlig eksport

Nord-Korea skal blant annet ha solgt våpen til Syria og Myanmar, ifølge konfidensiell FN-rapport.

Ifølge rapporten tjente Nord-Korea drøyt 1,5 milliarder på ulovlig eksport fra januar og september i fjor.

I tillegg til å eksportere våpen til Syria og Myanmar, skal det lukkede diktaturet ha solgt kull til flere asiatiske land ved hjelp av falske dokumenter som oppgir at kullet kommer fra andre land enn Nord-Korea.

https://www.dagbladet.no/nyheter/fn-kim-har-tjent-milliarder-pa-ulovlig-eksport/69406221

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...