Gå til innhold

Er Nord-Korea egentlig en trussel? Kan verden leve med et Nord-Korea med atomvåpen?

218 stemmer

1. 1. Utgjør Nord-Korea en trussel mot omverden?

2. 2. Kan verden leve med et Nord-Korea med atomvåpen?

3. 3. Er det riktig å sanksjonere mot Nord-Korea?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du ser ikke det selv? Du blir jo stadig mer og mer kritisk til det regimet han fører, mens du for noen sider siden postet propaganda-videoer med taggen «se som de smiler»

:p

Men bra at du begynner å ta til fornuft, det mener jeg, veldig bra :)

Jeg har hele tiden sagt at Nord-Korea er et helvete for en god del av befolkningen! Nærmere bestemt for dem som ikke blir prioritert av regimet. Men for dem som blir prioritert er Nord-Korea et paradis! Som med andre land, for eksempel USA: Har man penger og god helse er USA verdens beste land, men er man syk og uten mye penger er det et helvete!

Pluss at jeg har vært kritisk til et angrep på Nord-Korea. Hvorfor skulle det gå noe bedre med en krig i Nord-Korea enn i Afghanistan, Irak og Libya? I alle disse tre landene har det blitt borgerkrig og kaos.

Lenke til kommentar

Tillerson med avsløring om USAs plan mot Nord-Korea

– Vi har hatt samtaler med Kina om hvordan det skal gjøres, fortalte utenriksministeren.

Hvis USA skulle oppdage at det nordkoreanske regimet holder på å kollapse, skal USA ta seg raskt inn i landet, for å så sikre og deaktivere landets atomvåpen.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2017/12/18/195357095/tillerson-med-avsloring-om-usas-plan-mot-nord-korea

Lenke til kommentar

Syntes USA er litt for aggressive, spesielt med han Donald i ledelsen. Virker mer som de prøver og frem provosere de til og bruke mer ressurser på militær. Og dermed destabilisere landet. Jeg tror over tid at Nord Korea vil fikse seg selv om vi lar de. Få radio, tablets, bøker så folk kan bli informert der. Er mange som smugler inn ting der nå, og de blir mer og mer opplyste.

Reglene frygjøres litt og litt, før var markeder ikke lov. Nå er de overalt, kvinner måtte gå i skjørt før. Nå kan de gå i bukser og, så en video der en kvinne slår en soldat fordi han klaget på at hun gikk i bukse rett etter lov endringen.

Så jeg tror at sakte med sikkert som de Nord Koreanske får mer info og kunnskap fra vesten at en dag så skjer det. En eller annen nær han som kverker han, eller en gruppe innen hans nærmeste. Vi burde la det gå sin gang med mindre han begynner og gå løs på de sivile.

Jeg ser ikke på de som en trussel med demmes atom våpen, de kan nok ikke lage store nok kvantum av de så de kan gjøre store nok angrep til og komme igjennom rakett skjold. De blåser det litt ut av proposjon i mediene syntes jeg

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Nå kommer det store spørsmålet, vil Kim Jong hedre sin far i natt / 17 desember?

Vil det skje med rakett?

Kanskje han sparer på kruttet for å utnytte Vinter-OL som begynner 9. februar i Sør-Korea ?

Allerede noe tid i forveien ankommer verdens utøvere, media, og dernest alle turistene. Da tviler jeg på om Trump "tør" å svare militært på en rakett/testoppskyting eller fler, hvis det skulle skje i det tidsrommet og frem til OL er slutt den 25 feb.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Syntes USA er litt for aggressive, spesielt med han Donald i ledelsen. Virker mer som de prøver og frem provosere de til og bruke mer ressurser på militær. Og dermed destabilisere landet. Jeg tror over tid at Nord Korea vil fikse seg selv om vi lar de. Få radio, tablets, bøker så folk kan bli informert der. Er mange som smugler inn ting der nå, og de blir mer og mer opplyste.

Reglene frygjøres litt og litt, før var markeder ikke lov. Nå er de overalt, kvinner måtte gå i skjørt før. Nå kan de gå i bukser og, så en video der en kvinne slår en soldat fordi han klaget på at hun gikk i bukse rett etter lov endringen.

Så jeg tror at sakte med sikkert som de Nord Koreanske får mer info og kunnskap fra vesten at en dag så skjer det. En eller annen nær han som kverker han, eller en gruppe innen hans nærmeste. Vi burde la det gå sin gang med mindre han begynner og gå løs på de sivile.

Jeg ser ikke på de som en trussel med demmes atom våpen, de kan nok ikke lage store nok kvantum av de så de kan gjøre store nok angrep til og komme igjennom rakett skjold. De blåser det litt ut av proposjon i mediene syntes jeg

Da jeg startet denne tråden mente jeg det samme og hadde en forhåpning om at Nord-Korea ville forlate diktaturet slik Sør-Korea en gang gjorde. Media rapporterte at det var en gradvis og forsiktig åpning av Nord-Korea og jeg trodde at Kim Jong-un kunne representere en ny generasjon.

Imidlertid har han bare isolert Nord-Korea ytterlige og det er på randen av krig mellom USA og Nord-Korea! Og det er egentlig trist for dette begynte ganske håpefullt.

Lenke til kommentar

Avis: – Nord-Korea forbereder satellittoppskyting

Nord-Korea forbereder å skyte opp en satellitt, ifølge en sørkoreansk avis.

Avisen JoongAng Ilbo siterer ikke navngitte sørkoreanske tjenestemenn på opplysningene. Satellitten som angivelig skal skytes opp, er en nyutviklet versjon med navnet Kwangmyongsong-5. Satellitten har både kameraer og kommunikasjonsutstyr, skriver avisen tirsdag.

http://www.msn.com/nb-no/nyheter/verden/avis-%e2%80%93-nord-korea-forbereder-satellittoppskyting/ar-BBHmr4e?li=BBr5A5g&ocid=HPCDHP

Lenke til kommentar

Økt bekymring for hva en krig kan føre til:

Frykter biologisk våpen – avhopper var immun mot miltbrann

En av de fire soldatene som har hoppet av fra Nord-Korea i år, skal være immun mot anthrax-bakterien, melder sørkoreanske medier. Det kan bety at han enten har vært utsatt for anthrax og overlevd, eller at han er blitt vaksinert.

Dette skal vekke frykt i både Japan og Sør-Korea for at Kim Jong-un utvikler biologiske våpen.

Etter at regimet i Pyongyang publiserte forskningsrapporter fra et militært bioteknologisk forskningsinstitutt for to år siden, har frykten vokst i Sør-Korea for at nabolandet er på vei til å skaffe seg biologiske våpen. Nord-Korea har avvist dette, og vist til at det dreier seg om forskning på insektgifter.

https://www.nrk.no/urix/avhopper-var-immun-mot-miltbrann-1.13841071

Lenke til kommentar

Cyberkrig mellom Sør-Korea og Nord-Korea

Hackerhæren som skal hamle opp med angrep fra Nord-Korea

Både i nord og i sør bygger de elitestyrker av hackere. De kjemper den usynlige krigen på nettet, mens atomtrusselen lurer på bakken.

Nord- og Sør-Korea har teknisk sett vært i krig siden 1953 da våpenhvilen så langt ikke har utviklet seg til en fredsavtale. Det faller riktignok få bomber og granater på begge sider, men på nettet skal krigføringen være intens. Samtidig som Nord-Korea bygger sitt atomprogram og truslene hagler i et internasjonalt spill, med USA og Kina blant hovedrolleinnehaverne, ruster de også opp nettangrep-arsenalet.

https://www.dagbladet.no/nyheter/hackerhaeren-som-skal-hamle-opp-med-angrep-fra-nord-korea/69218477

Lenke til kommentar

Diplomater: FN nekter nordkoreanske skip å legge til kai

FNs sikkerhetsråd nektet torsdag fire nordkoreanske skip tilgang til internasjonale havner, opplyser diplomater.

De fire skipsfartsøyene Ul Ji Bong 6, Rung Ra 2, Sam Jong 2 og Rye Song Gang 1 mistenkes for å ha transportert eller å ha om bord last som er forbudt i henhold til internasjonale sanksjoner mot Nord-Korea.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/nord-korea/diplomater-fn-nekter-nordkoreanske-skip-aa-legge-til-kai/a/24219857/

Lenke til kommentar

Synes Nord-Korea ser farlige ut. De fleste er vel enige i det. Liker ikke at de har atomvåpen. Det nåværende regimet kommer aldri til å gi slipp på dem frivillig. Det er Kina som sitter på løsningen her, ikke USA og de vestlige landene.

Vel eneste grunn til at Nord Korea eksisterer er at Kina ikke ville ha land alliert med vesten som grenser mot dem. Så de hjalp de i krigen og har hjulpet dem siden.

Om Kina har de interesser lengre, er ikke så sikker. Tror Kina begynner og bli selvsikker i sin evne til og forsvare seg selv om de må.

Etter standoff med USA utenfor Taiwan tok de mye lærdom av hvordan USA skremte de med hangarskip. Siden har de vel bygget 100 super stille ubåter.

Så ja enig, det er ganske opp til Kina. Vil de ha vesten der, eller vil de ha en ustabil kar der :p

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...