Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ny leilighet uten ventiler

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi leier, og har nylig flyttet inn i en nyoppusset loftsleilighet. Tidligere var det loft/lager her oppe, men de har bygd det om til en leilighet.

Men etter at vi flyttet inn har jeg lagt merke til at det ikke finnes ventiler i leiligheten.

De eneste stedene i leiligheten som har ventilasjon er badet(mekanisk avtrekk som kun går når den registrerer høy luftfuktighet), og kjøkkenet(avtrekket over ovnen som vi skrur på når vi lager mat).

Ellers er det ingen ventiler. Det er selvfølgelig heller ikke balansert ventilasjon eller liknende.

Når vi våkner om morningen, er det litt dugg på innsiden av vinduene.

Spørsmål:
Er dette noe vi må varsle huseier om?
Om huseier vil utbedre ved å sette inn ventiler - betyr det at vi må flyte ut igjen? Vi har bare bodd her i knappt 7 dager. Det var helt forferdelig å bære opp alle tingene våre, og vi vil nødig bære ned og opp enda en gang, og finne nytt sted å bo.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Huseier er passe dum i pappen hvis han ikke slenger inn ventiler så det blir litt lufting da høy fuktighet over lengre tid fører til muggproblemer som koster mye mer å fikse enn å sette inn et par ventiler.

Å sette opp ventiler er fort gjort, bore hull og skru fast ventil/gjennomføring, og det eneste som må flyttes på er ting som står der ventilene skal plasseres så det går an å få boret hull og skrudd.

Edit; Dere bør varsle huseier ja, dårlig gjort av dere å ikke si ifra med tanke på problemene som kan oppstå hvis dere ikke gjør det.

Endret av 4 3
Lenke til kommentar

Vindusventiler er ikke på langt nær så effektive som veggventiler. Dere bør ha på avtrekk på kjøkken eller bad hele tiden, eller lufte med åpne vinduer.

Om jeg hadde eid og leid ut dette, hadde jeg ikke nølt med å sette inn veggventiler, eller kanskje også miniventilasjon.

( http://www.vvsaktuelt.no/ny-miniventilasjon-108246/nyhet.html )

Hvis man ominnreder loftsboder til beboelsesrom, er det søknadspliktig. Da stilles det krav til bl.a. ventilasjon. At ventilasjon mangler KAN tyde på at dette er ulovlig ominnredet og følgelig et ulovlig utleieobjekt. Her kan det være mere juks, dere bør sjekke om andre ting også er OK, bl.a. en alternativ rømningsvei i tillegg til trappa, og i verste fall forberede dere på å flytte.

Lenke til kommentar

Vindusventiler er ikke på langt nær så effektive som veggventiler. Dere bør ha på avtrekk på kjøkken eller bad hele tiden, eller lufte med åpne vinduer.

Om jeg hadde eid og leid ut dette, hadde jeg ikke nølt med å sette inn veggventiler, eller kanskje også miniventilasjon.

( http://www.vvsaktuelt.no/ny-miniventilasjon-108246/nyhet.html )

Hvis man ominnreder loftsboder til beboelsesrom, er det søknadspliktig. Da stilles det krav til bl.a. ventilasjon. At ventilasjon mangler KAN tyde på at dette er ulovlig ominnredet og følgelig et ulovlig utleieobjekt. Her kan det være mere juks, dere bør sjekke om andre ting også er OK, bl.a. en alternativ rømningsvei i tillegg til trappa, og i verste fall forberede dere på å flytte.

Under viduet hvor vi oppdaget dugget, hadde vi skrudd av ovnen pga gardiner vi nylig har hengt opp. Og det var ganske kaldt ute, så det kan hende det blir bedre om vi får skrudd opp ovnen og unngår kulderas.

Ellers er det interessant at du nevnte det. Vi oppdaget nemlig også i går at det ikke er noen rømningsvei.

Vi avdekket også en vannlekasje, og en kontakt som kortslutter når vi plugger inn elektriske aparater.

Vannlekkasjen fikset huseier med en gang.

Kontakten har han bestillt elektriker på.

Vi har foreløpig ikke nevnt rømningsveier for han.

Å flytte er igrunn uaktuelt for oss. Vi har holdt på å flytte i 3 uker, og vært på leting etter et sted å leie i 2 måneder++ og vært på et titalls visninger. Det er begrenset hvor mange som vil leie ut korttids-leie(6 måneder), til 2 voksne og en hund, uten tidligere referanser. 90% av utleieobjektene får vi ikke engang komme på visning på, pga hunden vår. De få gangene vi har vært på visning, ble andre som ville leie langtid alltid prioritert over oss.

I november står nemlig nybygget vårt klart.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Tittet litt nøyere rundt, og det er brannstige her også.

Bortsett fra ventilene virker det bra ordnet.

Det er en leilighet på ca 60kvm. Stor stue, bad og 2 soverom.

Det er kun 1 spalte over vinduet i stua, og en ventil på badet. Ingen på soverommene.

Det er vel litt snaut på et såppas stort område, med 2 voksne og en hund innendørs?

Lenke til kommentar

Tittet litt nøyere rundt, og det er brannstige her også.

Bortsett fra ventilene virker det bra ordnet.

Det er en leilighet på ca 60kvm. Stor stue, bad og 2 soverom.

Det er kun 1 spalte over vinduet i stua, og en ventil på badet. Ingen på soverommene.

Det er vel litt snaut på et såppas stort område, med 2 voksne og en hund innendørs?

Det er for dårlig at det ikke er ventil på soverommene. Uansett hadde det vært lite uten avtrekk.
Lenke til kommentar

Det høres ut som det er litt lite lufting der ja, men ser ikke helt problemet om du bare skal bo der i 6 måneder og ikke vil flytte.

Nei, det er ikke noe stort problem for meg selv personlig.

Aner pent lite om sopp/mugg og dannelse - det jeg evt er redd for er at det rekker å danne seg nevneverdig mugg/sopp på tingene våre her, slik at de blir ødelagte.

Vi har et ganske stort antall kasser med klær, og ting og tang som vi ikke skal pakke ut før vi flytter inn i det nye huset, som er stablet tett inne på det ene soverommet.

Senga vår koster 16.000, så vil helst unngå at det setter seg noen lumskheter i den..men vet som sagt ikke hvor lang tid det må være høy luftfugighet for at det skal skje.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Jeg ville ha bedt huseier om å ordne ventiler på soverommene, da det er mye fukt fra mennesker som sover (via pust og via svetting).

Vi har et ganske stort antall kasser med klær, og ting og tang som vi ikke skal pakke ut før vi flytter inn i det nye huset, som er stablet tett inne på det ene soverommet.

Hvis dere har lite varme på inne i dette rommet ville jeg ha passet på at det ikke stables ting inntil yttervegg, det kan da i verste fall danne seg kondens på innsiden av veggen.

Lenke til kommentar

Senga vår koster 16.000, så vil helst unngå at det setter seg noen lumskheter i den..men vet som sagt ikke hvor lang tid det må være høy luftfugighet for at det skal skje.

Jeg ville vært redd for problemer. Det dere kan gjøre, er å kjøpe en luftavfukter til 1500 kroner. Da blir i hvert fall ikke ting ødelagt. Imidlertid løser ikke dette problemet med at dere faktisk ikke får nok luft å puste i. Dessuten bråker de.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Takk for svar! Jeg skal høre med huseier om mulighet for å sette inn et par ekstra veggventiler.

I mellomtiden, så er det kanskje mulig å holde luftfuktigheten på et akseptabelt nivå ved å åpne et vindu eller to i "lufte-modus"?

Det er nemlig mulig å åpne og låse vinduene på skrått slik at det kun er en liten glippe nederst.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke plaget utleier med dette når du kun skal bo 6 mnd. Vi går nå inn i en årstid der det er uproblematisk å ha vindu på gløtt døgnet rundt.

Etter det skal noen andre bo der. Hvis utleier faktisk har bestilt vinduer med ventiler, men fått uten, er det også greit for utleier å få klagd til snekkeren raskest mulig.

Å åpne vinduene er lurt, ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...