Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Finnes det en utvei av leiekontrakt?

Anbefalte innlegg

Jeg har en nokså streng husleiekontrakt i et stort hybelhus (privat ikke samskipnad eller lignende). 
Av en rekke grunner har jeg nå ett ønske om å avslutte leieforholdet, og det er her det dukker opp spørsmål fra min del - og jeg lurer på om jeg har noen rettigheter mtp. å avslutte leieforholdet tidligere enn hva kontrakten egentlig tilsier.

Bor som nevnt i ett stort kollektiv, og etter å ha bodd her i snart to år har jeg forstått at flere av oss har forskjellige kontrakter. Prisene på rom av samme størrelser er forskjellige, oppsigelsestidene er varierte, osv. Er dette lovlig? Burde ikke man i et kollektiv ha samme type kontrakter? 
Orginalt var det ettårskontrakt, jeg ønsket ikke skrive under på det så jeg fikk en halvtårskontrakt, skrev til nøden under på dette men ønsket egentlig mindre oppsigelsestid, men dette sa de ikke var mulig. Har nå funnet ut at flere har hatt tre måneders oppsigelsestid. Dermed har flere dette året flyttet inn og ut mens jeg har vært låst til min halvtårskontrakt (hvor jeg i tillegg må betale for sommermånedene, noe de med mindre oppsigelsestid slipper). Dette virker lite rettferdig.

- Jeg har teknisk sett ikke en kontrakt for i år. Jeg skrev under på kontrakten i August 2015 - og sa opp til sommeren 2016, men hybelen ble holdt av til jeg visste om jeg skulle fortsette på studiestedet eller ei. Da det ble bestemt at jeg ville fortsette å bo her spurte jeg om jeg skulle skrive under på en ny kontrakt, dette fikk jeg aldri svar på - dvs. at jeg egentlig ikke har en kontrakt per dags dato, men har betalt min gamle pris og dermed leid rommet til per dags dato. 

- Det har også vært en del små faktorer som gjør at jeg syns det ikke ville vært urimelig at også jeg, som flere av de jeg bor med, ikke leier / betaler husleie i sommer. Eksempelvis har det vært flere inngrep i huset mens vi har bodd her, enkelte har fått rabatt i husleien sin siden det har gått mest utover dem, og det er forsåvidt helt greit, men resten av oss måtte også bo i dårlige forhold. Eksempelvis måtte vi bo i sagrusk og støv under enkelte inngrep, bo i et hus med mye støy mtp. alle inngrepene i huset har vært bråkete (inngrep på taket, på bad og renovering i kjeller. Alle på forskjellige tidspunkt). Det har vært tre vannlekasjer etter at jeg flyttet inn - kun de som var direkte påvirket mtp soverom fikk avslag i leien men dette gikk utover alle spesielt da det skjedde på badet - for da var vi plutselig 11 personer på ett bad og ett toalett fremfor to store bad. De har renovert i kjeller, for å gjøre plass til flere rom å leie ut. Jeg har heller aldri mottatt kontrakten min for førsteåret selv om jeg har purret på det opptil flere ganger. Ingen av rommene har sikkerhetsstige eller lignende.

Det virker som at hele hybelhuset er gjort litt halvhjertet og blir ikke særlig godt fulgt opp med mindre vi maser på dem.

Er det noen som har erfaring eller gode kunnskaper innenfor dette som kunne hjulpet meg?

Anonymous poster hash: 53f11...287
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noen særskilte regler for kollektiv om at man burde ha like kontrakter. Den eneste særskilte regelen for kollektiv er at man har rett til å velge tillitsvalgt, jf. husleieloven kapittel 6 (samt en viss rett til å kreve installasjon av måleapparater i kapittel 3).

Forskjell i pris kan ofte forklares ved at kontraktene er inngått til forskjellig tid, og reflekterer gjengs leie på kontraktstidspunktet.

Det er en del forhold i innlegget ditt som ikke stemmer overens. Du sier at du har en halvtårskontrakt, men du beskriver også en varighet på nærmere ett år før du sa opp (august '15 - sommeren '16). Hva er riktig her - hadde du en halvtårskontrakt fra august til februar, hadde du en årskontrakt? Er kontrakten tidsbestemt eller tidsubestemt, og hva er avtalt om oppsigelsestid?

Hvis du har en tidsbestemt kontrakt og du har bodd i boligen i mer enn tre måneder etter avtalt sluttdato i kontrakten uten at utleier har oppfordret deg til å flytte, så er kontrakten din konvertert til en tidsubestemt kontrakt med vanlig oppsigelsesadgang for slike.

For tidsubestemt kontrakt om leie av enkeltrom med adgang til annens bolig er oppsigelsesfristen én måned fra dato til dato.

Det vil si at hvis din siste leieavtale hadde sluttdato senest 25. januar 2017 kan du si opp leieavtalen. Sier du opp 26. april vil oppsigelsestiden løpe ut 26. mai.

Dette forutsetter at ingenting annet er avtalt i leieavtalen.

Lenke til kommentar

Det er i utgangspunktet ingen ting i vegen for at avtalane har forskjellige bestemmelser. Så lenge leigeavtalen er forhandla direkte mellom utleigar og leigetakar så kan partane avtale forskjellige vilkår for kvar enkelt bebuar, her under pris.

Dersom det oppstår hendelser som gjer at du ikkje får brukt boligen slik som det var tiltenkt så kan du pårope deg at dette er ein mangel som utleiger då må utbetre, eller på annen måte løyse gjennom avslag i husleiga, erstattning, osv.

Ei utfordring er då ofte å avgjere kor store ulempen er, om den er større enn det som du må tole, og kva korleis mangelen skal utbetrast.

I forhold til vannlekasje som gjorde at 11 beboere måtte dele på ett bad i stede for to bad så er utgangspunktet at du kun skal betale husleige for å dekke det du får tilgang til. Eit spørsmål då er kva du betaler i husleige for å leige eit rom og dele fellesareal med 10 andre fordelt over to bad, kontra kva utleiger kunne tatt i huselige dersom det var snakk om å leige ut ein tilsvarande bolig med kun eit bad.

Ved manglar som er så store at du ikkje kan bruke boligen som tiltenkt (og avtalt) så kan det også i enkelte tilfeller være aktuelt med heving av leigeavtalen begrunnet i at utleiger har misligholdt sin del av avtalen. Før du går til slike skritt (og i alle fall dersom utleiger ikkje er enig i at det foreligger hevingsgrunnlag) så bør du få nokon sakkyndige til å vurdere saken din slik at du ikkje ender opp med erstatningskrav for at du har misligholdt din avtale.

Lenke til kommentar

Det er en del forhold i innlegget ditt som ikke stemmer overens. Du sier at du har en halvtårskontrakt, men du beskriver også en varighet på nærmere ett år før du sa opp (august '15 - sommeren '16). Hva er riktig her - hadde du en halvtårskontrakt fra august til februar, hadde du en årskontrakt? Er kontrakten tidsbestemt eller tidsubestemt, og hva er avtalt om oppsigelsestid?

Beklager, dette burde jeg vel ha utdypt med det samme. Jeg har en halvtårskontrakt. Dvs. Jeg kan leie så lenge jeg vil men kan kun si opp hvert halvår. Nærmere bestemt jul og sommer.

Hvis du har en tidsbestemt kontrakt og du har bodd i boligen i mer enn tre måneder etter avtalt sluttdato i kontrakten uten at utleier har oppfordret deg til å flytte, så er kontrakten din konvertert til en tidsubestemt kontrakt med vanlig oppsigelsesadgang for slike.

For tidsubestemt kontrakt om leie av enkeltrom med adgang til annens bolig er oppsigelsesfristen én måned fra dato til dato.

Det vil si at hvis din siste leieavtale hadde sluttdato senest 25. januar 2017 kan du si opp leieavtalen. Sier du opp 26. april vil oppsigelsestiden løpe ut 26. mai.

Dette forutsetter at ingenting annet er avtalt i leieavtalen.

Takk for tips. Kjenner du til noen sider eller noen nyttige paragrafer jeg kan vise til dersom dette er fakta?

mtp. at jeg ikke har en kontrakt nå da den andre ble sagt opp og det aldri ble skrevet under eller inngått en ny kontrakt kan det jo virke som at dette nå gjelder meg.

Det er i utgangspunktet ingen ting i vegen for at avtalane har forskjellige bestemmelser. Så lenge leigeavtalen er forhandla direkte mellom utleigar og leigetakar så kan partane avtale forskjellige vilkår for kvar enkelt bebuar, her under pris.

Dersom det oppstår hendelser som gjer at du ikkje får brukt boligen slik som det var tiltenkt så kan du pårope deg at dette er ein mangel som utleiger då må utbetre, eller på annen måte løyse gjennom avslag i husleiga, erstattning, osv.

Ei utfordring er då ofte å avgjere kor store ulempen er, om den er større enn det som du må tole, og kva korleis mangelen skal utbetrast.

I forhold til vannlekasje som gjorde at 11 beboere måtte dele på ett bad i stede for to bad så er utgangspunktet at du kun skal betale husleige for å dekke det du får tilgang til. Eit spørsmål då er kva du betaler i husleige for å leige eit rom og dele fellesareal med 10 andre fordelt over to bad, kontra kva utleiger kunne tatt i huselige dersom det var snakk om å leige ut ein tilsvarande bolig med kun eit bad.

Ved manglar som er så store at du ikkje kan bruke boligen som tiltenkt (og avtalt) så kan det også i enkelte tilfeller være aktuelt med heving av leigeavtalen begrunnet i at utleiger har misligholdt sin del av avtalen. Før du går til slike skritt (og i alle fall dersom utleiger ikkje er enig i at det foreligger hevingsgrunnlag) så bør du få nokon sakkyndige til å vurdere saken din slik at du ikkje ender opp med erstatningskrav for at du har misligholdt din avtale.

Takk for tips.

Jeg ønsker meg ut av kontrakten tidligere blandt annet av vanskelig økonomi til sommeren, så å få sakskyndige til å se på saken er nok ikke nødvendig. Men med de opplysningene dere har gitt meg nå kan jeg i det minste snakke med huseiere om dette og forhåpentligvis komme frem til en løsning! :)

Takk skal dere ha.

(fant ikke helt ut hvordan man skriver annonymt her... så måtte nesten svare med brukeren min..)

Lenke til kommentar

Husleieloven § 9-2 tredje ledd:

Fortsetter leieforholdet i mer enn tre måneder etter utløpet av den avtalte leietid uten at utleieren skriftlig har oppfordret leieren til å flytte, er leieavtalen gått over til å være tidsubestemt.

Husleieloven § 9-4:

Er ikke annet avtalt, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av leieren.

Husleieloven § 9-6 annet ledd:

For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.

Lenke til kommentar

Beklager, dette burde jeg vel ha utdypt med det samme. Jeg har en halvtårskontrakt. Dvs. Jeg kan leie så lenge jeg vil men kan kun si opp hvert halvår. Nærmere bestemt jul og sommer.

Så med andre ord har du ikke en halvtårskontrakt, men en løpende kontrakt med mulighet for oppsigelse to ganger i året?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...