Redaksjonen. Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 Derfor kan ikke togene kjøre i 200 km/t langs Mjøsa, slik de skulle.Ekspert om arbeidet til svenskeid entreprenør: «Antallet ujevnheter er uvanlige i verdenssammenheng» Lenke til kommentar
grublitch Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 Det er lett å være etterpåklok, men når man leser om alle tabbene som gjøres, så begynner jeg å lure på om kvaliteten på utdannelsen norske ingeniører får holder mål. Både her og ved Holmestrand så er det surr og rot. TGV i Frankrike ble bygd på 70 tallet - og de togene tøffer avgårde i 270 km/t eller mer. Jeg skjønner ikke noe - Hvor vanskelig kan det være? Lenke til kommentar
Populært innlegg Bengt Who Skrevet 26. april 2017 Populært innlegg Del Skrevet 26. april 2017 Problemet er jo anbudssytemet hvor det blir ekstremt fokus på pris. Da kutter en ut de folkene og det verktøyet som trengs. Ingeniørutdannelsen er det lite feil på i denne sammenhengen, det er blårussens lek med midler som nok en gang har feilet. 13 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 Det er lett å være etterpåklok, men når man leser om alle tabbene som gjøres, så begynner jeg å lure på om kvaliteten på utdannelsen norske ingeniører får holder mål. Både her og ved Holmestrand så er det surr og rot. TGV i Frankrike ble bygd på 70 tallet - og de togene tøffer avgårde i 270 km/t eller mer. Jeg skjønner ikke noe - Hvor vanskelig kan det være? Her er det jo strengt tatt entreprenør og evt innkjøper som burde gjort noe annerledes dog? AtW 1 Lenke til kommentar
alfabeta Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 ...men så lenge det billigste anbudet ble valgt har alle gjort jobben sin! 1 Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 Kan det være at fag i dag lider på bekostning av forvaltning (NPM)? Det er de siste ca 15 årene bygget en rekke veier som ikke tåler frost. Vi har erfart Skjeggestadbrua, Hanekleivtunellen. Vi har sett nye veier kollapse bygget på kvikkleire. Nye boligfelt planlegges og bygges i flom og rasutsatte områder. Det er faktisk mye man ikke kan skryte av. Svenskene har faktisk skjønt problemet og skal kutte ut hele "forvaltningsetasjer" for å slippe til fag og kompetanse (igjen). Vi er nødt til å gjøre det samme. 5 Lenke til kommentar
Leif D Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 "Tildelingskriteriene var vektet 90 prosent på pris og resten på henholdsvis kvalitet på oppdragsorganisasjon og kvalitet på oppdragsgjennomføring." Den snåle betalar alltid 2 gånger. Så går det när det skall vara så billigt som möjligt; det blir dyrt. Vi som varit med några decenier har sett det många, många gånger. Det här är en ledarskapsfråga. Genomgående för den här typen av problem brukar vara att det är eknomer som fattar besluten och sätter upp kraven, istället för kunnigt folk. Ekonomer kan man ha till att sköta löpande räkningar. Inte till kravspecar och upphandlingar. Det har visat sig SÅ många gånger, både inom offentlig sektor som privat. 5 Lenke til kommentar
Leif D Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 Det er lett å være etterpåklok, men når man leser om alle tabbene som gjøres, så begynner jeg å lure på om kvaliteten på utdannelsen norske ingeniører får holder mål. Både her og ved Holmestrand så er det surr og rot. TGV i Frankrike ble bygd på 70 tallet - og de togene tøffer avgårde i 270 km/t eller mer. Jeg skjønner ikke noe - Hvor vanskelig kan det være? Det blir så här när man har ekonomer istället för ingenjörer till att göra upphandlingar. Pris pris pris. Att det blir dyrt att reparera det som man skulle laggt några kronor extra på att få rätt från början är fortfarande helt okänt för många och verkar inte nämnas allt på ekonomiutbildningar. 1 Lenke til kommentar
_Nils_ Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 Det er lett å være etterpåklok, men når man leser om alle tabbene som gjøres, så begynner jeg å lure på om kvaliteten på utdannelsen norske ingeniører får holder mål. Både her og ved Holmestrand så er det surr og rot. TGV i Frankrike ble bygd på 70 tallet - og de togene tøffer avgårde i 270 km/t eller mer. Jeg skjønner ikke noe - Hvor vanskelig kan det være? Det blir så här när man har ekonomer istället för ingenjörer till att göra upphandlingar. Pris pris pris. Att det blir dyrt att reparera det som man skulle laggt några kronor extra på att få rätt från början är fortfarande helt okänt för många och verkar inte nämnas allt på ekonomiutbildningar. Det er ikke økonomene, men kvalitetssikring av leverandør samt arbeidet som har blitt gjort underveis som har feilet. De som gjør det er som oftest ingeniør. Økonomer stoler bare på informasjon fra disse. Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 Det er flaut at Norge er så ekstremt dårlig på infrastruktur. Staten klarer ikke å styre IT-prosjekt, åpenbart ikke jernbane (ref alle problemene på TU om mislykkede togstrekninger) og samtidig som helt nylagt asfalt sprekker pga telehiv kan man lese at Nye Veier ønsker å bygge enda mindre forsikring på nye motorveier. Sosialistmoderens ordtak om at det er typisk norsk å være god er så langt unna sannheten som det er mulig å komme. Man kan ikke skylde på entreprenøren som gjør det de får beskjed om (og betalt for). Lenke til kommentar
John Hauge Skrevet 11. mai 2017 Del Skrevet 11. mai 2017 Jeg leste spesifikasjonene til en annen kontaktlednings jobb på jernbnanen. Det som jeg syns virket uprofesjonelt var at Jernbanen henviste til regneprogrammet man skulle beregne hengetråder etter og ikke til det ferdige produkt. Det blir som å sette krav til hvalslags ovn de bruker hos en pizzabaker og ikke til hva som skal være på pizzaen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå