tom waits for alice Skrevet 27. april 2017 Del Skrevet 27. april 2017 Finnes bare to kjønn. Utovertiss og innovertiss. Hva noen føler seg som er rivende likegyldig for alle andre. Helt enig. Det er likegyldig. Så la dem føle seg som hva de vil da vel. Det er revnende likegyldig for meg hvilken vei tissen går innenfor klærne til et menneske. Det er hvordan de oppfører seg som betyr noe. Om den oppførselen så er "utovertissete" eller "innovertissete" spiller ingen rolle, og helt uavhengig av hvordan den fysiske tissen ser ut nede i buksa... Geir 2 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 27. april 2017 Del Skrevet 27. april 2017 (endret) Så la dem føle seg som hva de vil da vel. Voksne skal få lov til å føle hva de vil, men små barn er ikke modne nok til å ta slike avgjørelser og det er ofte andre problemer som ligger bak. F.eks. en jenteunge kan bli fryst ut av jentene, og begynner å leke med guttene. Da sier jentene til henne "du er en gutt". Løsningen er ikke å si "ja, du er en gutt" men å ta tak i mobbingen. Det er hvordan de oppfører seg som betyr noe. Om den oppførselen så er "utovertissete" eller "innovertissete" spiller ingen rolle, og helt uavhengig av hvordan den fysiske tissen ser ut nede i buksa... Det finnes ingen jenteoppførsel og gutteoppførsler. Forskjellene mellom individene er vesentlig større enn forskjellene mellom kjønnene. Jeg kjenner flere jenter som oppfører seg som en gjennomsnittelig gutt, men det betyr ikke at de identifiserer seg som en gutt. Endret 27. april 2017 av Camlon Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 27. april 2017 Del Skrevet 27. april 2017 Nei, egentlig ikke. Dette er hvordan jeg vet kjønnet mitt, jeg så på meg selv.Er det mulig. Tatt i betraktning hvor svimlende liten sjanse det er for at du vet dette, så må jeg konkludere med at det du sier der er regelrett løgn. Hvordan klarer du å basere ditt standpunkt på dette? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 27. april 2017 Del Skrevet 27. april 2017 Er det mulig. Tatt i betraktning hvor svimlende liten sjanse det er for at du vet dette, så må jeg konkludere med at det du sier der er regelrett løgn. Hvordan klarer du å basere ditt standpunkt på dette? Ja, det er mulig. Det finnes noe som heter speil, da kan du se hvilket kjønn du er. Om jeg våknet opp imorgen med motsatt utsende, så hadde jeg tenkt "ok, nå er jeg en kvinne". Det er fordi jeg føler ikke at jeg er et kjønn innvendig, kjønn er noe vi har oppkonstuert i samfunnet for å beskrive forskjellen mellom to forskjellige utsender. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 27. april 2017 Del Skrevet 27. april 2017 Voksne skal få lov til å føle hva de vil, men små barn er ikke modne nok til å ta slike avgjørelser, ... Ta hvilken avgjørelse? Og hvorfor? ..., og det er ofte andre problemer som ligger bak. Tja, jeg har vel ikke sett noen tall på hyppigheten av ulike forklaringer. Om du kjenner slike undersøkelser må du gjerne referere til dem. F.eks. en jenteunge kan bli fryst ut av jentene, og begynner å leke med guttene. Da sier jentene til henne "du er en gutt". Løsningen er ikke å si "ja, du er en gutt" men å ta tak i mobbingen. Joda. Det kan være slike grunner. Blir noen mobbet, så skal man selvsagt ta fatt i mobbingen. Men hva om mobbingen slutter, eller aldri startet, og jenta fortsatt vil være gutt? Det finnes ingen jenteoppførsel og gutteoppførsler. Forskjellene mellom invidene er vesentlig større enn mellom kjønnene. Den største forskjellen mellom gutter og jenter er utsende. Egentlig enig. I så fall: Enda mindre grunn til å problematisere dette. Geir Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 27. april 2017 Del Skrevet 27. april 2017 kjønn er noe vi har oppkonstuert i samfunnet for å beskrive forskjellen mellom to forskjellige utsender. Så hvorfor skal denne konstruksjonen diktere barns eller voksnes oppfatning av seg selv? Trenger vi da å skille mellom kjønnene i det hele tatt? Geir Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 27. april 2017 Del Skrevet 27. april 2017 Ja, det er mulig. Det finnes noe som heter speil, da kan du se hvilket kjønn du er. Om jeg våknet opp imorgen med motsatt utsende, så hadde jeg tenkt "ok, nå er jeg en kvinne". Det er fordi jeg føler ikke at jeg er et kjønn innvendig, kjønn er noe vi har oppkonstuert i samfunnet for å beskrive forskjellen mellom to forskjellige utsender. Problemet ditt er at du spekulerer massivt om ting du ikke har peiling på. For det første er man for ung til å huske når man "fant ut" hvilket kjønn man var. For det andre har du ingen forutsetning for å vite hvordan det er å leve som trans, men du later som du kan lett sette deg inn i en slik situasjon selv om du aldri har kjent på kroppen hvordan det er. Ha litt ydmykhet. Jeg lurer også på hvorfor du bryr deg så sterkt om dette. Det burde være en ikke-sak. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 27. april 2017 Del Skrevet 27. april 2017 (endret) Hva i all verden har pedofili med saken å gjøre? Det er ingen som "jobber mot lovlig pedofili" i den videoen der. Pedofili er forøvrig ikke ulovlig i utgangspunktet, så der kan du se hvor kunnskapsløs du er. Homofile hadde ikke lov til å gifte seg heller for en stund siden, men som alt annet her i verden starter det i det små. Og pedofile prøvde jo faktisk å snike seg inn i dagliglivet på samme tid som når homofile begynte å jobbe for legitimisering. Hva har dette med videoen(e) å gjøre? Kan du svare snart, i stedet for å trolle? Litt morsomt hvordan du omstrukturerer bildet til "propaganda" når både "butt-stuff" og "fleshlight" er begge med i showet. Men hva er konteksten? I hvilken sammenheng nevnes disse? Og hvem er programmet rettet mot? Endret 27. april 2017 av hekomo Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 27. april 2017 Del Skrevet 27. april 2017 (endret) Så hvorfor skal denne konstruksjonen diktere barns eller voksnes oppfatning av seg selv? Trenger vi da å skille mellom kjønnene i det hele tatt? Geir Det er feil spørsmål, barn skal ikke engang tenke på hvilket kjønn de er, det er ikke relevant. Det eneste de trenger å vite er at biologisk sett så er de en gutt eller jente. Problemet ditt er at du spekulerer massivt om ting du ikke har peiling på. For det første er man for ung til å huske når man "fant ut" hvilket kjønn man var. For det andre har du ingen forutsetning for å vite hvordan det er å leve som trans, men du later som du kan lett sette deg inn i en slik situasjon selv om du aldri har kjent på kroppen hvordan det er. Ha litt ydmykhet. Jeg lurer også på hvorfor du bryr deg så sterkt om dette. Det burde være en ikke-sak. Jeg bryr meg, fordi denne kjønnsbevegelsen skader barn. Små barn skal leke, ikke vurdere om de er født i feil kropp. Det er ikke relevant for dem, og de blir for lett påvirket. Og kanskje jeg så meg selv i speilet og trodde jeg var en jente når jeg var 2, men litt senere så så jeg igjen og forsto at jeg var en gutt. Så lenge man kobler kjønn til utsende og ikke oppførsel så slipper man hele forvirringen. Det er greit å ønske å være et annet kjønn, men det er ikke et valg små barn skal ta. Endret 27. april 2017 av Camlon Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 27. april 2017 Del Skrevet 27. april 2017 Men i all videste??? Bil Nye sier eksplisitt at "Men have XY chromosones while women have XX, buuut...." Men hva? Er han ikke biologisk oppdatert? På hvilken måte er han ikke biologisk oppdatert? Har du hørt om hormoner? Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 27. april 2017 Del Skrevet 27. april 2017 Så lenge man kobler kjønn til utsende og ikke oppførsel så slipper man hele forvirringen. Men det gjør man jo slett ikke. Denne koblingen har vært det dominerende i alle år, og likevel har mange opplevd at de føler seg som et annet kjønn enn kroppen de har fått skulle tilsi. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 27. april 2017 Del Skrevet 27. april 2017 Så lenge man kobler kjønn til utsende og ikke oppførsel så slipper man hele forvirringen. Men det gjør man jo slett ikke. Denne koblingen har vært det dominerende i alle år, og likevel har mange opplevd at de føler seg som et annet kjønn enn kroppen de har fått skulle tilsi. Årsaken til at den personen får problemer er nettopp fordi han ikke kobler utsende til kjønn. Hva betyr det egentlig å føle seg som en jente født i en guttekropp? Hvis du oppfører deg som en gjennomsnittelig jente, så er du bare en feminin gutt. Hvis du liker å ha på deg jenteklær, så er du en gutt som liker å ha på deg jenteklær. Jeg kan forstå at hvis du oppfører deg som en jente, og liker jenteklær, så kan du ønske å være en jente. Da kan du bytte kjønn, og det er helt greit. Men det er ikke et valg 3-åringer skal ta. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 27. april 2017 Del Skrevet 27. april 2017 Er det mulig. Tatt i betraktning hvor svimlende liten sjanse det er for at du vet dette, så må jeg konkludere med at det du sier der er regelrett løgn. Hvordan klarer du å basere ditt standpunkt på dette? Ja, det er mulig. Det finnes noe som heter speil, da kan du se hvilket kjønn du er. Om jeg våknet opp imorgen med motsatt utsende, så hadde jeg tenkt "ok, nå er jeg en kvinne". Det er fordi jeg føler ikke at jeg er et kjønn innvendig, kjønn er noe vi har oppkonstuert i samfunnet for å beskrive forskjellen mellom to forskjellige utsender. Skjønner ikke hvorfor du og/eller speilet på veggen skal sitte med definisjonsmakten over andre folk sin sexualitet eller selvoppfattelse? Det å bli født i "feil" kropp is a thing, om det skulle være aldri så unaturlig for deg eller meg. Så om vi bare klarer å vise litt storsinn her så vil jo dette gå helt fint for alle parter. 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 27. april 2017 Del Skrevet 27. april 2017 Jeg kan forstå at hvis du oppfører deg som en jente, og liker jenteklær, så kan du ønske å være en jente. Da kan du bytte kjønn, og det er helt greit. Men det er ikke et valg 3-åringer skal ta. Hva mener du med å "bytte kjønn" her? Geir Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 27. april 2017 Del Skrevet 27. april 2017 Det er feil spørsmål, barn skal ikke engang tenke på hvilket kjønn de er, det er ikke relevant. Det eneste de trenger å vite er at biologisk sett så er de en gutt eller jente. Ideelt sett enig: Barn skulle ikke behøve å tenke på kjønn. I så fall: Hvorfor trenger de (bortsett fra det opplagte) å vite hva de er biologisk? De skal jo ikke lage barn, så det biologiske kjønnet har vel ingen relevans heller når de er tre år gamle? Men nå er det slik at at barn tenker på det, enten det nå er et resultat av den sosiale konstruksjonen eller noe annet. Og nei, de føler antagelig ikke at de er "født i feil kropp", de føler at de er tildelt feil kjønn. Ikke biologisk, det kommer eventuelt senere, men sosialt. Kan de ikke bare få være jenten med utovertiss, eller omvendt, og så får de biologiske eventualitetene komme på banen når de nærmer seg puberteten, og faktisk har slikt å tenke på. Geir Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 27. april 2017 Del Skrevet 27. april 2017 Skjønner ikke hvorfor du og/eller speilet på veggen skal sitte med definisjonsmakten over andre folk sin sexualitet eller selvoppfattelse? Det å bli født i "feil" kropp is a thing, om det skulle være aldri så unaturlig for deg eller meg. Så om vi bare klarer å vise litt storsinn her så vil jo dette gå helt fint for alle parter. Jeg sa ikke at det er unaturlig å bli født i feil kropp, det betyr bare at du ikke passer inn i ditt kjønn. Men du kan også bli født i feil land, eller som feil rase. En normann kan bytte sin nasjonalitet, men intill han gjør det så er han fortsatt en nordmann. Voksne skal få lov til å oppfatte seg selv som hva de vil, men hva de blir oppfattet som er ikke noe de kan bestemme. Og for min del gir kjønnsbevegelsen ingen mening, fordi meningen med kjønn er å beskrive forskjellene i utsende. Om menn og kvinner så helt likt ut, og alle kunne få barn med hverandre så hadde vi ikke hatt kjønn. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 27. april 2017 Del Skrevet 27. april 2017 Hva mener du med å "bytte kjønn" her? Geir Det betyr at du forandrer utsende ditt sånn at samfunnet ser på deg som motsatt kjønn. Ideelt sett enig: Barn skulle ikke behøve å tenke på kjønn. I så fall: Hvorfor trenger de (bortsett fra det opplagte) å vite hva de er biologisk? De skal jo ikke lage barn, så det biologiske kjønnet har vel ingen relevans heller når de er tre år gamle? Men nå er det slik at at barn tenker på det, enten det nå er et resultat av den sosiale konstruksjonen eller noe annet. Og nei, de føler antagelig ikke at de er "født i feil kropp", de føler at de er tildelt feil kjønn. Ikke biologisk, det kommer eventuelt senere, men sosialt. Kan de ikke bare få være jenten med utovertiss, eller omvendt, og så får de biologiske eventualitetene komme på banen når de nærmer seg puberteten, og faktisk har slikt å tenke på. Geir Det er viktig å fortelle dem om biologisk kjønn, fordi de trenger å vite hvorfor de ser ut som de gjør. Og ja, en del barn tenker på hvilket kjønn de er, men det er fordi voksne spør spørsmål som "hvilket kjønn identifiserer du deg som?". Dette er ikke et naturlig spørsmål for barn, de bør tenke på lek og sin familie. Det finnes selvfølgelig forskjeller, som at noen barn har blå klær og andre har rosa klær. Om en gutt vil ha på seg rosa klær og leke med jentene, så er det helt greit. Men om du forteller han at det gjør han en jente, så lager du kjønnsstereotypier istedenfor å bryte dem ned. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 27. april 2017 Del Skrevet 27. april 2017 Det er viktig å fortelle dem om biologisk kjønn, fordi de trenger å vite hvorfor de ser ut som de gjør. Og ja, en del barn tenker på hvilket kjønn de er, men det er fordi voksne spør spørsmål som "hvilket kjønn identifiserer du deg som?". Dette er ikke et naturlig spørsmål for barn, de bør tenke på lek og sin familie. Det finnes selvfølgelig forskjeller, som at noen barn har blå klær og andre har rosa klær. Om en gutt vil ha på seg rosa klær og leke med jentene, så er det helt greit. Men om du forteller han at det gjør han en jente, så lager du kjønnsstereotypier istedenfor å bryte dem ned. Folk forteller jo barn at de er gutt og jente hele tiden. Hva er riktigere med det egentlig? Vi vet jo godt at dette ikke stemmer for noen av barna, og deres forsøk på å bli stappet inn i en streng kjønnskategori i verste fall driver dem til selvmord. Jente/gutt er forresten ikke annet enn en beskrivelse av utseendet. Det gir ikke mening å si at man ser sånn ut fordi man er jente og gutt. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 27. april 2017 Del Skrevet 27. april 2017 Folk forteller jo barn at de er gutt og jente hele tiden. Hva er riktigere med det egentlig? Vi vet jo godt at dette ikke stemmer for noen av barna, og deres forsøk på å bli stappet inn i en streng kjønnskategori i verste fall driver dem til selvmord. Jente/gutt er forresten ikke annet enn en beskrivelse av utseendet. Det gir ikke mening å si at man ser sånn ut fordi man er jente og gutt. Kjønn er en beskrivelse av utsende deres, så det er ikke galt å si at de er gutt eller jente. Akkuratt som at det ikke er galt å si at en gutt er hvit og en annen er brun. Problemet er ikke at vi har kjønn, det kommer alltid til å eksistere. Problemet er at man forventer at gutter skal oppføre seg på en måte og jenter skal oppføre seg på en annen. Når du sier at gutter som oppfører seg som jenter, er jenter så lager du kjønnsstereotypier istedenfor å bryte dem ned. Og å be barna selvidentifisere sitt eget kjønn har jeg ingen tro på vil redusere selvmordsraten, snarere tvert imot fordi det kan før til at man ignorer hvorfor de føler at de ikke passer inn i sin egen kropp. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 27. april 2017 Del Skrevet 27. april 2017 Så lenge man kobler kjønn til utsende og ikke oppførsel så slipper man hele forvirringen. Men det gjør man jo slett ikke. Denne koblingen har vært det dominerende i alle år, og likevel har mange opplevd at de føler seg som et annet kjønn enn kroppen de har fått skulle tilsi. Årsaken til at den personen får problemer er nettopp fordi han ikke kobler utsende til kjønn. Hva så? Poenget er at dette skjedde også da det var enda verre å komme ut med det. Da fokuset på kobling mellom kjønn og utseende var enda mer dominerende. Din påstand om at man slipper forvirring så lenge man kobler kjønn og utseende er altså feil. Hva betyr det egentlig å føle seg som en jente født i en guttekropp? Hvis du oppfører deg som en gjennomsnittelig jente, så er du bare en feminin gutt. Hvis du liker å ha på deg jenteklær, så er du en gutt som liker å ha på deg jenteklær. Jeg kan forstå at hvis du oppfører deg som en jente, og liker jenteklær, så kan du ønske å være en jente. Da kan du bytte kjønn, og det er helt greit. Men det er ikke et valg 3-åringer skal ta. Hva med å spørre de som faktisk føler at de er født i feil kropp? Jesus Kristus, mann. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå