Fiat600 Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 Hei, hadde en diskusjon i dag ang. påhengsmotorer. Det ble hardnakket påstått at yamaha,mariner og mercury var samme motor med forskjellige deksel,og at disse 4 takterne var lite sjøvannsbestandig, og skjelden holdt lenger en 10 år før tæring var et stort problem Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette? ? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 Tja og nei, det varierer fra modell til modell. - Mercury har hatt samarbeid med Yamaha på noen modeller der de kjøper ferdigbygde blokker fra yamaha og setter de sammen i USA, de har også samarbeidet med Tohatsu på noen modeller. (Mercury og Mariner har jo alltid vært det samme slik som Evinrude/Johnson) Så; det varierer fra modell til modell. - Aner ikke noe om kvaliteten på de. Lenke til kommentar
Fiat600 Skrevet 28. april 2017 Forfatter Del Skrevet 28. april 2017 Kan ikke helt tro at yamaha lager en 4 takt motor som ikke holder mål.Mesteparten av teknologien kommer fra motorsykkel og bil, bortsett fra sjøvannet. 2 takterne har jo alltid vært sjøvannskjølt og har vel vært kjent som noe av det bedre, evighetsmaskin både når det gjelder driftsikkerhet og korrosjon Er iferd med å anskaffe en 30hk som jeg skal ha på en båt som brukes til fiske,dorging etc.. Er litt i tvil nå, Noen anbefalinger?? Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 2. mai 2017 Del Skrevet 2. mai 2017 I tidlige dager, rundt år 2000 så var det samme powerhead på disse motorene. Mariner og Mercury er samme ulla uansett. De eldre motorene har masse tæringsproblemer. Derfor går jeg for two-stroke, selv om den bruker endel mer bensin. Men service er "aldri" nødvendig. Ville ikke kjøpt noe eldre enn 2006/2007 når det gjelder firetaktere. Lenke til kommentar
Bennyy Skrevet 6. mai 2017 Del Skrevet 6. mai 2017 I tidlige dager, rundt år 2000 så var det samme powerhead på disse motorene. Mariner og Mercury er samme ulla uansett. De eldre motorene har masse tæringsproblemer. Derfor går jeg for two-stroke, selv om den bruker endel mer bensin. Men service er "aldri" nødvendig. Ville ikke kjøpt noe eldre enn 2006/2007 når det gjelder firetaktere. Jeg synest da Mercury sine EFI'er fra rundt 02-05 er fantastisk gode motorer. Ifølge flere av de som jobber på Mercury så sier de også at det er av de bedre motorene de har bygd. Men klart, de begynner no å drage på årene de også. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 6. mai 2017 Del Skrevet 6. mai 2017 Jeg synest da Mercury sine EFI'er fra rundt 02-05 er fantastisk gode motorer. Ifølge flere av de som jobber på Mercury så sier de også at det er av de bedre motorene de har bygd. Helt til adapterplaten har tæret i stykker. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 6. mai 2017 Del Skrevet 6. mai 2017 Jeg har hatt en 25 hk E-tec i 3 år. E-tec er Evinrude 2 takt med direkte bensinimnsprøyting. Fungert prikkfritt. Lavere vekt enn firtakt og bråker litt mer. Oljefprbruk er veldig lavt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå