-trygve Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 Ein skiller på formålet med syklinga og hastigheita som syklisten held. Det å bruke samfunnsviktig infrastruktur til treningsformål bør kun være lov når det er snakk om trafikklæring. Å trene på å sykle i trafikken er heilt innanfor, men å sykle i vegbana for å trene kondisjon er ein uting då det finnes mange gode alternativer som ikke sinker samfunnsfunksjoner. Tilsvarande bør det være fint mulig å øvelsekjøyre med bil i trafikken, men det burde ikkje være lov å kjøyre søndagstur midt i rushet på ein mandagsmorgen. Men hva hvis man kombinerer transportsyklingen til jobb med en treningsøkt? Er det ok så lenge man sykler den korteste veien siden det da kan argumenteres med at det er ren transport, mens hvis man tar en omvei for å få litt mer trening er det ikke lenger ok? Hvis du skal begynne å basere reglene man må følge på hva som er hensikten med turen kommer du straks inn på gråsoner som gjør regelverket ubrukelig. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 26. april 2017 Forfatter Del Skrevet 26. april 2017 Nå er det flere momenter å tanke på her Driver man med trening så vil man jo helst ikke bli forstyrret av anne trafikk Derfor engenr det seg ikke på trafikert veier elelr gater selv o det nok er noensom forsøker De som ikke forholder seg til reglen ( elelr har en helt egen oppfatning av reglene ) respekter neppe nye reler mere en de gamle Det mange frykter er syklister som pluselig dukker opp i stor hastighet ,enten deter bak bilen eller fra et hushjørne en sykkel er og lettere å stoppe en en bil ( 1 ton mot ca 100 kG) En sykkel tar mindr plass og burde da også være letter å svinge unan hindringer så vil man få de som vil tro at bilen altid vil stopp omman komemr påsykkel i stor fart Dagens regler stor set grei hvis man er intresert i sett seg inn i dem En anne sak er jo man alle som sykler har lært seg regelen jeg mistenker at noen bare har hørt utfrag fra reglene og så dra de sin egen oppfatning ut fra det Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 27. april 2017 Del Skrevet 27. april 2017 Syklister burde få samme rettigheter som gående over fotoversgangfelt om de har stoppet helt opp først. Det er mye mer effektivt for alle parter at de bare sykler over enn at de må gå av sykkelen, trille den over mens man står å venter. Besparelsen er minimal, gå vs å rulle over på sykkelen de få meterne? 2 sekunder? Jeg mener at den ekstra sikkerheten som oppnås ved at syklistene går over veien oppveier den minimale ekstra tiden som går til spille. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 27. april 2017 Del Skrevet 27. april 2017 Du kan lage så mye regler du bare vil, men hva nytter det hvis verken syklist eller bilist skjønner/kan/husker/etterlever dem? Da gjelder bare HAV (hensynsfull, aktsom, varsom). Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. april 2017 Forfatter Del Skrevet 27. april 2017 Hvis man da ikke er helt egoist ( og entagelig også idiot ) så er det ikke vanskelig å hoppe av sykkelen for å så vent til bilen enten har kjørt , eller stopept da er det ikke noe problem å hoppe på sykkelen for sykle over. Her er det ikke nødvendig å leiesykelen jeg ser at selv samferdeselministeren her reagert på enekelte syklister sin holdning alle skal respekterer reglene så istedet for å komme med enda flere kompliserte regler så burde man lære seg dem som gjelder i dag Man kan jo si det slik at i trafikken her man 2 tistander , enten kjører man eller så går man det er her utgangspuntet starter Hvorfor skal man da ha nye spesiealregler som bare gjelder syklister Disse reglen vil jo også være avhengig om man sykler ( kjører ) eller går med sykkelen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå