Gå til innhold

Skal bilene altid ha vikeplit for syklister ?


sinnaelgen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, ikke alltid, men gjerne litt oftere enn i dag. Og jeg har en mistanke om at den notisen ikke har fått med seg alle detaljene i forslaget. Jeg tviler nemlig på at han har foreslått at bilister i alle tilfeller skal ha vikeplikt for syklister.

 

Slik reglene er i dag har bilister vikeplikt når de svinger av veien og krysser et sykkelfelt, men ikke hvis de krysser en adskildt sykkelvei. Jeg mener bilister burde ha vikeplikt i begge de tilfellene. Jeg mener derimot ikke at bilister bør ha vikeplikt for syklister som sykler på vei/kjørefelt som er tilgjengelig for både biler og syklister med mindre de også har vikeplikt for bilister i samme situasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Er det noen som har link til rapporten ? 

 

TØI sin risiko i veitrafikken 2013/2014 viser til at 3/4 av ulykkene er eneulykker uten at andre er involvert. 

Lenke til kommentar

å sammenligne med Danmark er høl i huet da de har laget veier for syklister

Norge har ikke i nærheten av samme systemet for syklister og ikke har vi like mange syklister heller  (For mange bakker...)

 

Skal man få syklister til å bruke sykkelstier så kan man ikke bygge som man har gjort langs den nye veien til Heimdal (Trondheim), med masse kurver og bakker

Har ikke syklet der selv, men virker som det er mye enklere å sykle på veien, mindre kurver og slakere bakker

Lenke til kommentar

Det er to fordeler om syklister fikk mer forkjørsrett;

 

1) Det balanserer forholdene bedre enn i dag. En syklist taper alltid i en kollisjon og trenger derfor ekstra beskyttelse. Det kan oppnås ved at biler skal stoppe.

 

2) Det er langt tyngre for en syklist å vike enn for en bilist, ettersom syklisten selv må generere ny fart noe en bilist slipper.

Lenke til kommentar

I en ideell verden kunne man kanskje tenkt at dette forslaget var godt.

 

I virkeligheten, måtte man lært opp både syklister og bilførere på en mye bedre måte enn i dag.

 

Ser litt for (alt for?) mange syklister med kamikaze-gener samt bilførere med horn i pannen som i begge tilfelle ser ut til å gi f. i sine medtrafikanter. Syklister tråkler seg ofte, og havner ofte i blindsonen til bilistene. Å gi syklistene det mange av dem vil anse som blankofullmakt til å kjøre på, vil etter mitt syn skape flere ulykker, ikke færre. Og, myke trafikanter taper ALLTID, uansett hvor mye de har retten på sin side.

 

Tror rett og slett at nordmenn er for egoistiske til at forslaget vil fungere etter hensikten. Det må en mentalitetsendring til, mer enn å bare gi en part i trafikkbildet særfordeler.

 

Men AT det kan gjøres mye for å få til en bedre trafikal hverdag for syklister er jeg ikke uenig i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forkjørsrett for syklister øker dessverre ikke synligheten. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har måttet se en bil krysse foran meg når jeg kjører mc, og der har jeg både større kjøretøy, mer lys, mer lyd enn vanlige sykler. Likevel er det utrolig hvor mange halvblinde bilister som ferdes der ut og hadde meid meg ned. Jeg kan klaske så mye lovsamling i panseret på dem jeg vil, det hjelper lite når skrotten ligger sammenlappet på akuttavdelingen.

En økt tro for syklister på at de har all rett på sin side trenger de neppe i forhold til egen sikkerhet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ikkje sett sjølve endringsforslaget, men dersom ein skal rekne syklistar som gåande med tanke på ansvarsfordelinga på vikeplikt mellom billist og syklist, så må ein vurdere nøye detaljane.

 

Eg har ingen store motforestillingar mot at bilistar f.eks. skal ha vikeplikt for syklande som krysser forgjengerovergang utan å leie sykkelen så lenge kryssinga foregår i rolig tempo.

Men å gi syklistar full rett til å aldri vike i vegkryss, heller ikkje i lysregulerte kryss vil være heilt idiotisk. Sjølv om det er syklisten som i all hovedsak blir skadelidande i eit samanstøt mellom bil og sykkel, så er det alt i dag eit problem enkelte plassar at syklistane sykler ut i kryssa på raudt lys i stor hastigheit.

 

Skal dette fungere så må det være slik at bilistane har vikeplikt for syklande kun på spesielle plassar.

Eg har som sagt ingenting i mot å behandle syklande som gåande når syklistane held seg på gangfelt eller sykkelveg og liknande plassar der dei oppfører seg som gåande, men i sjølve vegbana så må alle følge dei same reglane uavhengig av om ein kjøyrer bil, snøskuter, skateboard, sykkel eller liknande.

 

Den einaste måten å få ned antall ulykker på er å kreve at alle som oppheld seg i vegen skal opptre forsiktig og hensynsfult. Å gi syklistar fritak frå vikeplikta vil antageligvis auke antallet ulykker, og den einaste praktiske forskjellen med ei slik regelendring blir då kvar ein plasserer ansvaret, skuld og erstatningsspørsmål i etterkant. Og då har skaden alt skjedd.

 

 

 

Personleg hadde eg ønska eit meir differensiert regelverk der ein klassifiserer syklande basert på korleis dei syklar, og ikkje kun basert på om dei har har ein sykkel mellom beina.

Ein proffsyklist som held 50 km/t kan godt behandlast som ein mopedist, med plikt til å holde samme trafikkreglane som kjøyrande, deriblant forbudet mot å bruke gangfeltet og plikt til lys/synlegheit.

Og ein tursyklist som sykler i gangfart med korg på styret på veg til butikken kan godt behandlast som gåande.

 

Trimsyklistar som sykler to i bredda og i felt for å trene burde ha forbud mot å holde seg i vegbana så lenge dei ikkje klarer å holde vanlig trafikkhastigheit på stedet.

Like lite som at joggarar og hundeluftere skal kunne få vimse rundt midt i vegen utan formål, så burde heller ikkje syklistar som kun brukar vegen som treningsanlegg ha lov til dette.

Lenke til kommentar

Forkjørsrett for syklister øker dessverre ikke synligheten. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har måttet se en bil krysse foran meg når jeg kjører mc, og der har jeg både større kjøretøy, mer lys, mer lyd enn vanlige sykler. Likevel er det utrolig hvor mange halvblinde bilister som ferdes der ut og hadde meid meg ned. Jeg kan klaske så mye lovsamling i panseret på dem jeg vil, det hjelper lite når skrotten ligger sammenlappet på akuttavdelingen.

En økt tro for syklister på at de har all rett på sin side trenger de neppe i forhold til egen sikkerhet.

 

Men så er det to parter her, nemlig syklister og bilister, og bilister blir kanskje mer obs om de har vikeplikt ofte. Bilister virker til å være mer hensynsfulle mot fotgjengere i norge enn andre land der bilister i mindre grad har vikeplikt for fotgjengere feks.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Personleg hadde eg ønska eit meir differensiert regelverk der ein klassifiserer syklande basert på korleis dei syklar, og ikkje kun basert på om dei har har ein sykkel mellom beina.

Ein proffsyklist som held 50 km/t kan godt behandlast som ein mopedist, med plikt til å holde samme trafikkreglane som kjøyrande, deriblant forbudet mot å bruke gangfeltet og plikt til lys/synlegheit.

Og ein tursyklist som sykler i gangfart med korg på styret på veg til butikken kan godt behandlast som gåande.

 

Trimsyklistar som sykler to i bredda og i felt for å trene burde ha forbud mot å holde seg i vegbana så lenge dei ikkje klarer å holde vanlig trafikkhastigheit på stedet.

Like lite som at joggarar og hundeluftere skal kunne få vimse rundt midt i vegen utan formål, så burde heller ikkje syklistar som kun brukar vegen som treningsanlegg ha lov til dette.

 

Hvordan i alle dager mener du folk skal skille mellom dette? Skal de spørre folk på forhånd om de tjener penger på syklingen eller ikke?

 

Vil du forby bilister som kjører til trening også? To i bredden er mer praktisk enn to i lengden de fleste steder.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Forkjørsrett for syklister øker dessverre ikke synligheten. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har måttet se en bil krysse foran meg når jeg kjører mc, og der har jeg både større kjøretøy, mer lys, mer lyd enn vanlige sykler. Likevel er det utrolig hvor mange halvblinde bilister som ferdes der ut og hadde meid meg ned. Jeg kan klaske så mye lovsamling i panseret på dem jeg vil, det hjelper lite når skrotten ligger sammenlappet på akuttavdelingen.

En økt tro for syklister på at de har all rett på sin side trenger de neppe i forhold til egen sikkerhet.

 

Men så er det to parter her, nemlig syklister og bilister, og bilister blir kanskje mer obs om de har vikeplikt ofte. Bilister virker til å være mer hensynsfulle mot fotgjengere i norge enn andre land der bilister i mindre grad har vikeplikt for fotgjengere feks.

 

AtW

 

Ja helt klart er det stor forskjell på bilister i forhold til fotgjengere når man  sammenligner med andre land. Spaser ut i veien, gjerne på fotgjengerfelt, i Italia, øst-europa og lignende. Heldig om du overlever.

Men jeg synes bilister virker ekstra blind i forhold til mennesker med hjul mellom bena. Mulig fordi jeg har blitt såpass sjokkert og nesten påkjørt så mange ganger. Uten å fremprovosere.

Lenke til kommentar

Hvordan i alle dager mener du folk skal skille mellom dette? Skal de spørre folk på forhånd om de tjener penger på syklingen eller ikke?

 

Vil du forby bilister som kjører til trening også? To i bredden er mer praktisk enn to i lengden de fleste steder.

 

AtW

 

Ein skiller på formålet med syklinga og hastigheita som syklisten held.

 

Det å bruke samfunnsviktig infrastruktur til treningsformål bør kun være lov når det er snakk om trafikklæring.

Å trene på å sykle i trafikken er heilt innanfor, men å sykle i vegbana for å trene kondisjon er ein uting då det finnes mange gode alternativer som ikke sinker samfunnsfunksjoner.

Tilsvarande bør det være fint mulig å øvelsekjøyre med bil i trafikken, men det burde ikkje være lov å kjøyre søndagstur midt i rushet på ein mandagsmorgen.

Lenke til kommentar

 

Hvordan i alle dager mener du folk skal skille mellom dette? Skal de spørre folk på forhånd om de tjener penger på syklingen eller ikke?

 

Vil du forby bilister som kjører til trening også? To i bredden er mer praktisk enn to i lengden de fleste steder.

 

AtW

 

Ein skiller på formålet med syklinga og hastigheita som syklisten held.

 

Det å bruke samfunnsviktig infrastruktur til treningsformål bør kun være lov når det er snakk om trafikklæring.

Å trene på å sykle i trafikken er heilt innanfor, men å sykle i vegbana for å trene kondisjon er ein uting då det finnes mange gode alternativer som ikke sinker samfunnsfunksjoner.

Tilsvarande bør det være fint mulig å øvelsekjøyre med bil i trafikken, men det burde ikkje være lov å kjøyre søndagstur midt i rushet på ein mandagsmorgen.

 

 

Så proffsyklist-kriterier er irrelevant, kun hastigheten teller? Over 45 så har man vikeplikt? Hva skjer om man bremser ned pga sin vikeplikt? Får da med ett den andre parten vikeplikt da?

 

Hva er greit mtp trening? Hva om man sykler til jobb og får treningsutbytte, er det greit? Hva om man bare liker å sykle, men ikke får treningsutbytte? Og hva med spørsmålet om å kjøre bil til trening, er ikke det greit?

 

Det er vanskelig å ta forslagene dine seriøst, fordi de er virkelighetsfjerne.

 

AtW

Lenke til kommentar

Syklister burde få samme rettigheter som gående over fotoversgangfelt om de har stoppet helt opp først. Det er mye mer effektivt for alle parter at de bare sykler over enn at de må gå av sykkelen, trille den over mens man står å venter.

Lenke til kommentar

Hva er greit mtp trening? Hva om man sykler til jobb og får treningsutbytte, er det greit? Hva om man bare liker å sykle, men ikke får treningsutbytte? Og hva med spørsmålet om å kjøre bil til trening, er ikke det greit?

 

Alt dette er greit så lenge det på ein eller anna måte er nyttekjøyring.

Men ein spaserer ikkje langs gulestripa på europavegen når det er gangveg på siden av, og ein legg seg ikkje ned på fortauet for å sole seg når det er ein park like ved, eller bruker gata som parkeringsplass som hindrer andre i å bruke vegen til det som det er tiltenkt.

 

Ein syklist som sykler sakte enten det er fordi ein har god tid eller fordi det er eit barn som sykler bør ha eit vern som sikrer at bilistane viker for dei, men sportssyklistar som bruker vegen som til treningsbane i høg hastigheit må ein kunne forvente også overheld grunnleggande trafikkreglar som vikeplikt når dei held hastigheit som eit motrokjøyretøy, og ikkje gir dei rett til å dundre på utan hensyn til andre når dei beveger seg så fort at andre knappast nok rekk å reagere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva er greit mtp trening? Hva om man sykler til jobb og får treningsutbytte, er det greit? Hva om man bare liker å sykle, men ikke får treningsutbytte? Og hva med spørsmålet om å kjøre bil til trening, er ikke det greit?

 

Alt dette er greit så lenge det på ein eller anna måte er nyttekjøyring.

Men ein spaserer ikkje langs gulestripa på europavegen når det er gangveg på siden av, og ein legg seg ikkje ned på fortauet for å sole seg når det er ein park like ved, eller bruker gata som parkeringsplass som hindrer andre i å bruke vegen til det som det er tiltenkt.

 

Ein syklist som sykler sakte enten det er fordi ein har god tid eller fordi det er eit barn som sykler bør ha eit vern som sikrer at bilistane viker for dei, men sportssyklistar som bruker vegen som til treningsbane i høg hastigheit må ein kunne forvente også overheld grunnleggande trafikkreglar som vikeplikt når dei held hastigheit som eit motrokjøyretøy, og ikkje gir dei rett til å dundre på utan hensyn til andre når dei beveger seg så fort at andre knappast nok rekk å reagere.

 

 

Så er det nyttekjøring å kjøre til trening? Men det er ikke nyttekjøring å kjøre sykkel på en måte som er trening? Hva med å dra på ferie eller til hytta, er det nyttig nok? Personlig liker jeg tilogmed å kjøre meg en tur en gang i blant, men det er ikke greit?

 

Så hvordan mener du dette skal foregå i praksis? Ta eksemplet mitt da? man sykler i 45, bremser så man får lavere hastighet pga vikeplikt, men vipps , ved 15 km/t så "snur" vikeplikten?

 

Dine innspill til trafikkregler virker særdeles lite gjennomtenkte og svært vanskelig å gjennomføre i praksis.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...