Gå til innhold

Hvordan lager de kakao som ikke er bitter?

Anbefalte innlegg

Hvis man tar Freia melkesjokolade som eksempel, den inneholder 30% kakao, og er 200 gram ferdig vare.

Når jeg lager en kopp kakao, så bruker jeg ca 2 desiliter skummet melk, og 1 dl kremfløte. Men det har alltid holdt med ca 2 toppede teskjéer med kakaopulver, og ca 4 teskjeer sukker. Har også i litt vaniljesukker.

Jeg prøvde en gang å lage kakao med 30% kakaoinnhold i forhold til vekt ^^ Så, 300 gram væske, og 90 gram kakao. Prøvde å utligne bitterheten med å ha i sukker, men det gikk ikke, det ble ekstremt bittert!!

Da lurer jeg på: Er det sånn at de tilsetter så mye søtstoff og sukker for å redusére bitterhet, og dermed påvirke smakssansen og sukker"følsomheten" til kroppen vår, sånn at det blir lettere å få oss avhengige av sukker? Det må jo være enorme mengder sukker de bruker for å døyve all den bitterhéten 30% kakaoinnhold må gi. Har smakt 80% kakao sjokolade også, den er jo svært bitter. Men vet ikke hvor mye sukker de har i seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man tar Freia melkesjokolade som eksempel, den inneholder 30% kakao, og er 200 gram ferdig vare.

Når jeg lager en kopp kakao, så bruker jeg ca 2 desiliter skummet melk, og 1 dl kremfløte. Men det har alltid holdt med ca 2 toppede teskjéer med kakaopulver, og ca 4 teskjeer sukker. Har også i litt vaniljesukker.

Jeg prøvde en gang å lage kakao med 30% kakaoinnhold i forhold til vekt ^^ Så, 300 gram væske, og 90 gram kakao. Prøvde å utligne bitterheten med å ha i sukker, men det gikk ikke, det ble ekstremt bittert!!

Da lurer jeg på: Er det sånn at de tilsetter så mye søtstoff og sukker for å redusére bitterhet, og dermed påvirke smakssansen og sukker"følsomheten" til kroppen vår, sånn at det blir lettere å få oss avhengige av sukker? Det må jo være enorme mengder sukker de bruker for å døyve all den bitterhéten 30% kakaoinnhold må gi. Har smakt 80% kakao sjokolade også, den er jo svært bitter. Men vet ikke hvor mye sukker de har i seg.

De fjerner vanligvis det bitre stoffet, når de lager sjokolade.

Sjokolade med 80% kakao, blir litt for mye kakao for meg også.

Synes 70% en er god.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Et flavonoid som finnes i kakao heter epicatechin. Dette flavonoidet gir bitter smak, men har stor helseeffekt.

Det kan fjernes ved hjelp av en teknikk som kalles "dutching"

Det kan også brukes bønnetyper som har lavere flavanoid innhold.

Varmebehandlingen (risting) av bønnene kan også påvirke bitterheten.

Her er en link til mer info om dutching:

http://www.life-enhancement.com/magazine/article/2798-effect-of-treating-cocoa-with-alkali-the-dutching-process

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...