Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skal kjøpe bruktbil - hvem holder seg best i pris?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal skifte jobb, og i den forbindelse blir det mye bilkjøring. Jeg regner med å kjøre 40.000 i året, og tenker å kjøpe bruktbil. Jeg ser for meg å ha bilen i 3-5 år og kjøre på den 100-200.000. Forslag til hva jeg bør kjøpe? Er naturlig nok ute etter en driftssikker bil som samtidig har en grei restverdi når den har noen runder rundt ekvator.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merce kan være gunstig, om du bare finner rette utgaven. Du kan se litt hva som går som drosje. VAG går gjerne bare 200.000KM som drosje, da begynner de å bli dyr å eie, og det merkes på bruktprisene. Merce (noen modeller altså) går gjerne 3-4-500.000KM uten de voldsomme utgiftene. Uavhengig av dette er min erfaring at biler som går endel (40.000 og mer i året) gjerne er mindre plaget med feil enn biler som bare småkjøres.

Lenke til kommentar

Det med restverdi burde du ikke sette for høyt, for uansett hvilken brukt bil du kjøper er det ikke mye å hente etter 5år uansett, du burde heller gå for driftsikker og eventuelt billig vedlikehold, biler er tapsprosjekt ifra dag 1, med mindre bestefaren din tilfeldigvis har lagra en sykt sjelden Ferrari i en låve ett eller anna sted.

Men jo nyere bruktbil jo mer får man igjen så klart, men verdien synker kraftig uansett.

Endret av meg0709
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje greit å si litt om størrelse ja.. Hehe. Trenger 5 seter stasjonsvogn. En kompis anbefalte meg E-klasse som kom i 2009, men da en som har skiftet girkasse. Trengtes visst på ca 300.000 km. Jeg synes det er skremmende å ha en bil som kanskje har gått en halv mill før jeg bytter den ut, men det er kanskje jeg som gar gamle fordommer.

Lenke til kommentar

Det med restverdi burde du ikke sette for høyt, for uansett hvilken brukt bil du kjøper er det ikke mye å hente etter 5år uansett, du burde heller gå for driftsikker og eventuelt billig vedlikehold, biler er tapsprosjekt ifra dag 1, med mindre bestefaren din tilfeldigvis har lagra en sykt sjelden Ferrari i en låve ett eller anna sted.

Men jo nyere bruktbil jo mer får man igjen så klart, men verdien synker kraftig uansett.

Enig i det du sier. Er det noen som skiller seg ut med å ha et rimelig vedlikehold? I forrige jobb hadde jeg Mondeo, og det var IKKE rimelig når den hadde rundet 100.000.

Lenke til kommentar

Kjøpte en 06 modell Avensis for noen år siden. Kjørte den ca 190000 km, eneste utgifter var ett hjullager, komplett sett bremser og oljeskift i ny og ne.

 

Skal nå sies den kjørte rett fram på E18 men kostet meg ikke mer enn ca 15000 i verksted utgifter utenom oljen og rekvisita fra Biltema.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skal du kjøre 40.000 i året så er det en ting som gjelder - komfort! Du sitter svært mange timer i året. Jeg hadde først testa biler som gjør at du sitter godt og har riktig motor for ditt bruk. Så kan du kikke etter et godt kjøp.

 

Når det gjelder verditap så kommer du til å ha stort verditap uansett (mange km, steinspurt osv). Hva du velger så hadde jeg valgt en modell som var siste årgang. F.eks Volvo V50 (2004 - 2011) så ser du på 2010-2011 modeller. Kjenner flere som kjører like mye som deg og de gjør forskjellige ting. En kjører bilene helt ut.  Han har en Volvo V50 som er gått 280.000 og er helt fin. Servicene er ikke så dyre heller. 

En annen skifter hvert 2.år men det blir mye dyrere. Selv om han har mer "restverdi" så er verdifallet svært stort.

Selv har jeg hatt en Honda Civic i 10 år (2004 mod). Det har vert 1 stans (måtte skifte ecu) som kosta 20.000. Utenom det har det bare vert vanlig vedlikehold (skifte bremser, olje, håndbrekksvaier). Har ført regnskap og bilen har kosta meg kr 2000/mnd med verdifall. Drivstoff forsikring osv er utenom. Kun kostnad med verdifall, dekk og service.
 

Lenke til kommentar

Det med restverdi burde du ikke sette for høyt, for uansett hvilken brukt bil du kjøper er det ikke mye å hente etter 5år uansett, du burde heller gå for driftsikker og eventuelt billig vedlikehold, biler er tapsprosjekt ifra dag 1, med mindre bestefaren din tilfeldigvis har lagra en sykt sjelden Ferrari i en låve ett eller anna sted.

Men jo nyere bruktbil jo mer får man igjen så klart, men verdien synker kraftig uansett.

Gode poenger. Bil er tapsprosjekt uansett...:)

Men var en litt annen innfallsvinkel på noe av det samme som plutselig slo meg: TS snakker jo om å kjøpe en bruktbil, og er samtidig ute etter en bruktbil som holder seg godt i verdi. Og det er klart at noen biler har lavere verditap enn andre, for eks fordi de oppleves som populære og kurante i markedet (For eks visse VAG- og Toyota-modeller der man fort opplever å måtte betale "overpris" pga. av at mange vil ha dem og opplever kjøpet som "trygt". At de merkene også har sin andel av diverse problemer synker aldri inn hos mange bilkjøpere virker det som.....)

Men blir det ikke en liten selvmotsigelse å la forventet fremtidig annenhåndsverdi være et hovedkriterie ved kjøp av bruktbil? (Det gir mer mening ved kjøp av ny bil.) For da vil man jo ende opp med å betale ekstra mye for den brukte bilen allerede ved innkjøp. Sånn at det i beste fall blir et nullsumspill? Kanskje endog motsatt siden verdifallet målt i kroner på alle biler er høyest i begynnelsen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...