Greenship Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 Bærbar PC: Toshiba Satellite M50D-A-10V, kjøpt i 2014Operativsystem: Windows 8.1Alle Windows-oppdateringer: JaBruk: Regneark Excel, Slektsforskningsprogram LegacyAntivirus program: WebRootLAN: en annen bærbar PC er tilkoplet i et likemannsnett Peer-to-peer, med sammeoperativsystemInternettforbindelse: trådløst modem-----------------------------------------------------Beskrivelse av oppstarts-problemets historie:I januar mnd skjedde det flere ganger at kursoren stoppet fullstendig, ogjeg tok omstart. Noen ganger fungerte dette, men det skjedde også at skjermenble svart eller at windows startet men med manglende kursor.Så begynte jeg å ta i bruk Gjenopprettingspunkter for å få kursoren til å virkesom normalt, og det fungerte. Noen ganger måtte jeg bruke Recovery-pinnen USB itillegg til Gjenopprettingspunkt, for å få PC-en tilbake i normal kursormodus.Jeg skannet PC-en med Webroot uten å finne trusler eller virus.For hver gang jeg startet PC-en, enten ved arbeidsdagens start eller for å få tilbakenormal kursor, så vokste problemet ved at svart skjerm vises og ingen Windows kommer, .Nå, i April er det så sjelden at PC-en i det hele tatt starter skikkelig. Det enestesom skjer er at viften høres, lampen for PÅ lyser og en amber lampe for nettverklyser. Ringen rundt på-knappen lyser, det er alt. Skjermen er svart.---------------------------------------------------------Problemet er forsøkt løst:Alle taster brukes for å starte PC-en, det er F2, F8, F10 og F12, samt 0 (null),som slippes et sekund etter Power-knappen, eller holdes nede. En sjelden gangstarter PC-en og laster Windows, men når behovet for omstart melder seg, såer situasjonen vanskelig. Recovery-pinne i kombinasjon med tastene ovenfor: nei,problemet løses ikke.Tatt ut batteriet: problemet vedvarerSkiftet harddisk: problemet vedvarerTilbakestilt RAM: problemet vedvarer------------------------------------------------------------Oppsummering: PC-en er i praksis ubrukelig fordi det er så sjelden den startermed Windows oppe og normal kursorfunksjon.Spørsmål: går det an å fjerne pekeflaten og så starte PC-en, som et ledd i enfeilsøkingsprosedyre, kan det være pekeflaten som er defekt.Alle gode løsningsforslag mottas med interesse. Kan det være et datavirus som harunnsluppet WebRoot?(PS. Det har tidligere, i 2015, vært problemer med driveren til pekeflaten, og daskjedde det etter en Windows-oppdatering at kursoren stoppet helt opp. Og nåstår det i Windows system under drivere at jeg har den siste versjonen av driverfor pekeflaten.) Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 29. april 2017 Del Skrevet 29. april 2017 Tipper du har noe tull med noen drivere. Er det noe grunn for at du ikke oppdaterte til Windows 10 mens det var gratis? 8.1 er vel "glemt" av mange driverprodusenter allerede siden 10ern var gratis. Lenke til kommentar
Greenship Skrevet 30. april 2017 Forfatter Del Skrevet 30. april 2017 Hei, så godt at noen har fått interesse for dette problemet. En oppdatering er på sin plass: jeg har kommet til at problemet er software, og er i gang med å finne ut av det, bl.a vha fora på Windows brukerstøtte. AKH Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå