Gå til innhold

Arbeidskontrakt og timebank, hjelp!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et problem jeg håper noen kan hjelpe meg med. Jeg ble i fjor sommer (2016) tilbudt ny jobb hvor vilkårene skulle være bedre enn daværende situasjon. På det tidspunktet hadde jeg kontraktfestet 100% stilling, men fikk aldri timene jeg skulle ha (154t i mnd, fikk aldri over 120) og hadde timebetalt. På den nye jobben skulle jeg få fast lønn. 

 

Etter å ha gått over i ny jobb viste det seg at det ble et problem å gi meg de timene jeg skulle ha her også. Også her fikk jeg ikke tilsvarende 100% stilling i timetall. Likevel fikk jeg utbetalt det samme hver mnd, frem til nå. Arbeidsgiver har utarbeidet ny kontrakt til meg, hvor han sier at timene skal registreres i en timebank. Dersom jeg ikke har nok timer før jeg sier opp (som blir i august), blir disse minustimene trekt fra lønnen. Jeg har ikke signert kontrakten enda, da jeg synes dette høres betenkelig ut. Er det ikke arbeidsgiver sitt ansvar å sørge for at jeg har nok arbeid? Det skal da ikke gå utover meg at de ikke setter meg opp nok på vaktlisten? Jeg har jo fast lønn og er villig til å arbeide de timene jeg skal, men de har rett og slett ikke nok å sette meg opp på. Har noen erfaring med dette?

 

En annen ting jeg ikke fikk beskjed om var at arbeidsplassen min holder stengt i ferier som jul og påske, samt andre rød-dager som 1., 16., og 17. mai. Disse dagene får jeg naturligvis ikke jobbet og i jul og påske ble jeg tvunget til å ta ut ferie selvom jeg ikke ønsket dette (det var jo stengt). Nå har jeg ikke mulighet til å ta ut ferie i sommer (med mindre jeg ønsker ulønnet ferie selvsagt). Er dette lov? Skal man ikke få betalt på røddager man egentlig skulle jobbet? Skal man ikke også få ta ut ferie når man selv ønsker?

 

Jeg kan virkelig ikke mye om arbeidsmiljøloven og synes det er vanskelig å tyde hva jeg har krav på. Jeg er ganske fersk i arbeidslivet og setter pris på all hjelp jeg kan få... Nå ser det nesten ut som om jeg ikke vil få betalt for siste måneden i arbeid, og det går ikke for meg... 

 

Mvh Servitør (20)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder ferie så har bedriften styrings rett på når denne skal tas , det eneste du har krav på er at 3 uker av ferien din skal være i den såkalte fellesferie perioden. 

 

bevegelige helligdager skal være betalt etter hva jeg vet , fri på disse dagene skal ikke trekkes fra på brukte feriedager , men jul og påske fri uten om de røde dagene kan de nok trekke av på brukte feriedager , samt kreve at du skal ta fri. 

 

 

all ferie er jo ulønnet ferie med mindre du har en gullkantet avtale , det er jo feriepengene du får utbetalt som er "lønnet" ferie, men når du tar ferie får du naturlig vis ikke lønn. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...