Gjest Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 jeg har tjent omtrent det samme som mine foreldre, mtp rent tall, altså ca. 300 000kr i snitt per år. Det var omtrent gjennomsnittslønnen på 80 talllet de kjøpte huset sitt i trondheim sentrum til 650 000 kr huset er i dag verdt 8 000 000 kr hvis jeg sammenligner med hva som er på markedet i dag at godt voksne, ala 50 åringer og eldre kan si at det er rimligere å leve idag kan man ikke gjøre noe annet enn å flire joda andre renter den gang og det har vært inflasjon osv osv men å skyve det under en stol, burde det bli skambank av Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 Jeg tror du roter litt angående hva gjennomsnittet var på 80 tallet, i hvertt fall slik jeg husker lønningsposen min link Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 Nei, du postet definisjonen, ikke hva han som henviste til den forstod ordtaket å være - det kan være stor forskjell på de to aspektene Det er ett ordtak som forklarer døds årsaken til overarbeidede japanere, som begynner å bli "normalt". Der jobber de fra morgen til kveld, eller helt til de stryker med da. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 (endret) referer egentlig til slutten av 80 tallet, begynnelsen av 90 tallet. mine foreldre tjente 300 000 hver men uansett, spiller nesten ikke rolle heller sammenligner man hva jeg skulle ha tjent (1985 fra listen din)til huset til mine foreldre i dag koster, så blir det omtrent 1 100 000 kr i året Endret 26. april 2017 av Gjest Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 Nei, du postet definisjonen, ikke hva han som henviste til den forstod ordtaket å være - det kan være stor forskjell på de to aspektene Det er ett ordtak som forklarer døds årsaken til overarbeidede japanere, som begynner å bli "normalt". Der jobber de fra morgen til kveld, eller helt til de stryker med da. Ikke fordi de jobber "for mye" eller at abeidet er "farlig", men fordi de ikke tar hensyn til egne fysiske/psykiske begrensinger og dauer av stressrelaterte og kulturelt betingede sykdommer. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 jeg har tjent omtrent det samme som mine foreldre, mtp rent tall, altså ca. 300 000kr i snitt per år. Det var omtrent gjennomsnittslønnen på 80 talllet de kjøpte huset sitt i trondheim sentrum til 650 000 kr huset er i dag verdt 8 000 000 kr hvis jeg sammenligner med hva som er på markedet i dag at godt voksne, ala 50 åringer og eldre kan si at det er rimligere å leve idag kan man ikke gjøre noe annet enn å flire joda andre renter den gang og det har vært inflasjon osv osv men å skyve det under en stol, burde det bli skambank av Her blander du jo en hel del ting, det å tjene 300 000 kroner er verken gjennomsnitt lønn nå eller på 80 tallet. Høyt på 80 tallet å lavt nå. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 Ikke fordi de jobber "for mye" eller at abeidet er "farlig", men fordi de ikke tar hensyn til egne fysiske/psykiske begrensinger og dauer av stressrelaterte og kulturelt betingede sykdommer. Alt dette handler om overarbeid, som er selve definisjonen. Og jo det er på grunn av de lange dagene. De er utslitt. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 referer egentlig til slutten av 80 tallet, begynnelsen av 90 tallet. mine foreldre tjente 300 000 hver Jeg har jobbet siden midten av syttitallet, og hele tiden ligget på "midten", og jeg husker det ikke sånn. SSB viser at normallønnen steg over 3ook etter årtuseskiftet. Hvis dine foreldre tjente 300k, vil jo det sin at de lå godt over snitt Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 Ikke fordi de jobber "for mye" eller at abeidet er "farlig", men fordi de ikke tar hensyn til egne fysiske/psykiske begrensinger og dauer av stressrelaterte og kulturelt betingede sykdommer. Alt dette handler om overarbeid, som er selve definisjonen. Og jo det er på grunn av de lange dagene. De er utslitt. Det er fordi de ikke tar hensyn til helt naturlige personlige begrensinger så klart Det finnes ikke "overarbeid", det er en bare en dårlig unnskyldning Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 jeg har tjent omtrent det samme som mine foreldre, mtp rent tall, altså ca. 300 000kr i snitt per år. Det var omtrent gjennomsnittslønnen på 80 talllet de kjøpte huset sitt i trondheim sentrum til 650 000 kr huset er i dag verdt 8 000 000 kr hvis jeg sammenligner med hva som er på markedet i dag at godt voksne, ala 50 åringer og eldre kan si at det er rimligere å leve idag kan man ikke gjøre noe annet enn å flire joda andre renter den gang og det har vært inflasjon osv osv men å skyve det under en stol, burde det bli skambank av Her blander du jo en hel del ting, det å tjene 300 000 kroner er verken gjennomsnitt lønn nå eller på 80 tallet. Høyt på 80 tallet å lavt nå. greit jeg rører, men du skjønner hva jeg vil til? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 Det er fordi de ikke tar hensyn til helt naturlige personlige begrensinger så klart Det finnes ikke "overarbeid", det er en bare en dårlig unnskyldning Og hvorfor må de ta hensyn? Hva er årsaken? Det er ikke så forbanna vanskelig å forstå. Var nettopp 4 uker i mexico hvor noen dager tikket opp i mot 15 timer, det er ikke sundt i det hele tatt. Men det er vell bare en dårlig unnskyldning at jeg er sliten og føler meg uvel.. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 referer egentlig til slutten av 80 tallet, begynnelsen av 90 tallet. mine foreldre tjente 300 000 hver Jeg har jobbet siden midten av syttitallet, og hele tiden ligget på "midten", og jeg husker det ikke sånn. SSB viser at normallønnen steg over 3ook etter årtuseskiftet. Hvis dine foreldre tjente 300k, vil jo det sin at de lå godt over snitt jeg vil gjerne bytte med deg og tjene 160 000 kr eller hva faen det var og gå til innkjøp for en fuckings bolig til 650 000 kr at du kan lire av deg å prøve å forsvare noe slikt er helt vanvittig, din generasjon er desert generasjonen så det holder, spist så magen sprekker og spye tyter ut av kjeften deres Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 greit jeg rører, men du skjønner hva jeg vil til? Nei for du blander to vidt forskjellige ting, de var godt betalt og du er dessverre dårlig betalt. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 Det er fordi de ikke tar hensyn til helt naturlige personlige begrensinger så klart Det finnes ikke "overarbeid", det er en bare en dårlig unnskyldning Og hvorfor må de ta hensyn? Hva er årsaken? Det er ikke så forbanna vanskelig å forstå. Var nettopp 4 uker i mexico hvor noen dager tikket opp i mot 15 timer, det er ikke sundt i det hele tatt. Men det er vell bare en dårlig unnskyldning at jeg er sliten og føler meg uvel.. Du ser vel logikken i at vi alle har våre individuelle naturlige begrensinger? Det som er greit for deg kan være skadelig for meg, fordi vi er ikke like noen av oss, og det er et personlig ansvar å ta vare på seg selv. Håper vi ikke skal krangle om sånne selvfølgeligheter ... Jeg for min del trener endel, og før kunne jeg lett løfte det dobbelte av hva som er mulig og smart å forsøke å løfte nå. Jeg har av og til glemt at jeg er blitt eldre og anstrengt meg som en "ungdom", men da har kroppen naturligvis sagt fra ved at man erfarte mye unødvendig smerte fordi naturlige forutsetninger ikke er de samme som før. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 referer egentlig til slutten av 80 tallet, begynnelsen av 90 tallet. mine foreldre tjente 300 000 hver Jeg har jobbet siden midten av syttitallet, og hele tiden ligget på "midten", og jeg husker det ikke sånn. SSB viser at normallønnen steg over 3ook etter årtuseskiftet. Hvis dine foreldre tjente 300k, vil jo det sin at de lå godt over snitt jeg vil gjerne bytte med deg og tjene 160 000 kr eller hva faen det var og gå til innkjøp for en fuckings bolig til 650 000 kr at du kan lire av deg å prøve å forsvare noe slikt er helt vanvittig, din generasjon er desert generasjonen så det holder, spist så magen sprekker og spye tyter ut av kjeften deres Ingen tvinger deg til å kjøpe bolig i de verste pressområdene antar jeg. Vi har alle valg som må tas, og du vet kun noe om det du erfarer i din tid, som er nå - mens eks. jeg vet at det var ikke så enkelt før i min tid. Ellers kan du legge av med "kjeftbruk", det er ikke barnehage vi leker håper jeg ... Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 referer egentlig til slutten av 80 tallet, begynnelsen av 90 tallet. mine foreldre tjente 300 000 hver Jeg har jobbet siden midten av syttitallet, og hele tiden ligget på "midten", og jeg husker det ikke sånn. SSB viser at normallønnen steg over 3ook etter årtuseskiftet. Hvis dine foreldre tjente 300k, vil jo det sin at de lå godt over snitt jeg vil gjerne bytte med deg og tjene 160 000 kr eller hva faen det var og gå til innkjøp for en fuckings bolig til 650 000 kr at du kan lire av deg å prøve å forsvare noe slikt er helt vanvittig, din generasjon er desert generasjonen så det holder, spist så magen sprekker og spye tyter ut av kjeften deres Ingen tvinger deg til å kjøpe bolig i de verste pressområdene antar jeg. Vi har alle valg som må tas, og du vet kun noe om det du erfarer i din tid, som er nå - mens eks. jeg vet at det var ikke så enkelt før i min tid. Ellers kan du legge av med "kjeftbruk", det er ikke barnehage vi leker håper jeg ... typisk "dere", vil ikke ta innover hvor utrolig gunstig dere har hatt det. ikke kjøpe bolig i det verste pressområdene, HAH! man kan flytte opptil 1-2 timer fra fra hovedbyene i Norge og fremdeles møte på svært høye boligpriser. vil du virkelig lire av deg å si at da må man reise lengre fra byene da? skal vi ha 3 timers kjøretur til jobben da? som å prate til en sta unge dette, ikke noe mer å forvente av desert generasjonen Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 Det er fordi de ikke tar hensyn til helt naturlige personlige begrensinger så klartDet finnes ikke "overarbeid", det er en bare en dårlig unnskyldning Og hvorfor må de ta hensyn? Hva er årsaken? Det er ikke så forbanna vanskelig å forstå. Var nettopp 4 uker i mexico hvor noen dager tikket opp i mot 15 timer, det er ikke sundt i det hele tatt. Men det er vell bare en dårlig unnskyldning at jeg er sliten og føler meg uvel.. Du ser vel logikken i at vi alle har våre individuelle naturlige begrensinger? Det som er greit for deg kan være skadelig for meg, fordi vi er ikke like noen av oss, og det er et personlig ansvar å ta vare på seg selv. Håper vi ikke skal krangle om sånne selvfølgeligheter ... Tja, problemet er at en del folk rett og slett ikke har mulighet til å høre på kroppen. Hva gjør man hvis man skal forsørge familien og uten å jobbe seg ihjel så kan man ikke det? Du er inne på noe helt annet enn at det kan være helseskadelig å arbeide for mye. Det virker også som at du vil ha det til at grunnlaget for det som oppstår er irrelevant, noe det ikke er da grunnlaget må fjernes for at konsekvensene skal bli vekk. Vas og vås fra ende til annen. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 Det er fordi de ikke tar hensyn til helt naturlige personlige begrensinger så klartDet finnes ikke "overarbeid", det er en bare en dårlig unnskyldning Og hvorfor må de ta hensyn? Hva er årsaken? Det er ikke så forbanna vanskelig å forstå. Var nettopp 4 uker i mexico hvor noen dager tikket opp i mot 15 timer, det er ikke sundt i det hele tatt. Men det er vell bare en dårlig unnskyldning at jeg er sliten og føler meg uvel.. Du ser vel logikken i at vi alle har våre individuelle naturlige begrensinger? Det som er greit for deg kan være skadelig for meg, fordi vi er ikke like noen av oss, og det er et personlig ansvar å ta vare på seg selv. Håper vi ikke skal krangle om sånne selvfølgeligheter ... Tja, problemet er at en del folk rett og slett ikke har mulighet til å høre på kroppen. Hva gjør man hvis man skal forsørge familien og uten å jobbe seg ihjel så kan man ikke det? Du er inne på noe helt annet enn at det kan være helseskadelig å arbeide for mye. Det virker også som at du vil ha det til at grunnlaget for det som oppstår er irrelevant, noe det ikke er da grunnlaget må fjernes for at konsekvensene skal bli vekk. Vas og vås fra ende til annen. Vi har vel noen av de beste arbeidsforholdene her til lands grunnet flere generasjoner med samarbeid mellom arbeidere, næringsliv og ansvarlige politikere. Derfor vil det være i unntakstilfeller at folk blir tvunget til å gjøre noe de selv ikke vil. Men vi har den samme naturgitte tendens til grådighet som alle andre mindre heldige nasjoner har, og de kan "tvinge" folk til å jobbe seg i hjel. Alt henger sammen, og kjedene av årsak og virkning må nesten tas med i beregningene før man slenger ut mer vas og vås. Når du har noe mer fornuftig som ligner på normale argumenter er jeg rede til å fortsette, men hvis du ikke har bedre enn dette, kan du like gjerne la mine poster stå i fred Realiteten er at ingen er nødt til å jobbe her til lands for å brødfø en vanlig familie hvis de ikke selv vil, fordi så "godt" er velferdsystemene blitt etter hvert. Og alle har en kropp de kan lytte til og VELGE hvordan de misbruker den Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 Du ser vel logikken i at vi alle har våre individuelle naturlige begrensinger? Det som er greit for deg kan være skadelig for meg, fordi vi er ikke like noen av oss, og det er et personlig ansvar å ta vare på seg selv. Håper vi ikke skal krangle om sånne selvfølgeligheter ... Jeg for min del trener endel, og før kunne jeg lett løfte det dobbelte av hva som er mulig og smart å forsøke å løfte nå. Jeg har av og til glemt at jeg er blitt eldre og anstrengt meg som en "ungdom", men da har kroppen naturligvis sagt fra ved at man erfarte mye unødvendig smerte fordi naturlige forutsetninger ikke er de samme som før. Hva er egentlig poenget ditt? Ja vi er forskjellige, men overarbeid er ikke bra for noen, i så tilfelle veldig få. jeg ser ikke helt hva poenget er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå