Gå til innhold

Vil dagens unge bli fattigere enn foreldrene?

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Jeg håper inderlig at ungdommen eller barna av i dag blir fattigere enn sitt opphav, fordi da får de muligheten til å kunne oppdage at penger og lykke ikke betyr noe særlig for å være i en balansert tilstand av tilfredshet.

Far out dude! Fortell dette til de unge fattige arbeidende i f.eks. USA som jobber langt over 8 timer for å kunne dekke bolig og mat.

Det nytter vel ikke å fortelle noen som helst om dette, fordi det må erfares, og de fleste er opplært eller indoktrinerte eller bedøvde på at suksess er forbundet med sanselige nytelser. Vi burde starte med å lære våre barn litt andre verdier, men bordet fanger fordi vi selv ikke klarer være troverdige rollemodeller for dem, så det nytter ikke. Vi må kjøre utviklingen ut på kanten av stupet, og først da klarer folk å ta til vettet fordi noe annet vil bety total ødeleggelse

Så det at du mener det er "far out" er mest fordi du aldri har måttet erfare at fattigdom er bare ett konsept som vi har skapt selv, og ser du nærmere på det så oppdager du at det er innbilninger, slik som alle konsepter jo i essens er

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes du overdriver, boliger er dyrt i alle større byer i norge. Spesielt om man er enslig. Og mange får faktisk ikke lån, uansett om de teknisk sett har råd heller.

AtW

Jodå, men det finnes óg mange bustader utanfor storbyane. At mange einslege ikkje har råd til å kjøpa bustad sentralt i storbyane ser eg ikkje på som urimeleg.

Du ser ikke på det som urimelig fordi du er vant til det. Men det betyr ikke at situasjonen på denne fronten ikke kan være verre enn den var før.

AtW

Det er langt fra urimelig at ikke alle har råd til de dyreste, største og fineste boligene, slik har det alltid vært bortsett fra når alle bodde i skogen og kunne lage lavvo selv.

At det er dyrt å bo der alle ønsker å bo er jo det alle som er for et fritt marked og mindre innblanding av staten ønsker selv om de i bunn og grunn klager på at det er for lite innblanding ved å gnåle om at boligmarkedet er "urettferdig".

Lenke til kommentar

Jeg håper inderlig at ungdommen eller barna av i dag blir fattigere enn sitt opphav, fordi da får de muligheten til å kunne oppdage at penger og lykke ikke betyr noe særlig for å være i en balansert tilstand av tilfredshet.

Far out dude! Fortell dette til de unge fattige arbeidende i f.eks. USA som jobber langt over 8 timer for å kunne dekke bolig og mat.

Det nytter vel ikke å fortelle noen som helst om dette, fordi det må erfares, og de fleste er opplært eller indoktrinerte eller bedøvde på at suksess er forbundet med sanselige nytelser. Vi burde starte med å lære våre barn litt andre verdier, men bordet fanger fordi vi selv ikke klarer være troverdige rollemodeller for dem, så det nytter ikke. Vi må kjøre utviklingen ut på kanten av stupet, og først da klarer folk å ta til vettet fordi noe annet vil bety total ødeleggelse

Så det at du mener det er "far out" er mest fordi du aldri har måttet erfare at fattigdom er bare ett konsept som vi har skapt selv, og ser du nærmere på det så oppdager du at det er innbilninger, slik som alle konsepter jo i essens er

Så du mener at det å måtte jobbe fra morgen til kveld og likevel knapt ha penger til mer enn et bosted og mat er kun et problem om innstillingen din er feil? Forstår jeg deg riktig så sier du at fattigdom bare er et problem om du har feil innstilling, og eksisterer kun i ditt eget hode. Jeg er ganske sikker på at glade tanker ikke stopper en rumlende mage.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Synes du overdriver, boliger er dyrt i alle større byer i norge. Spesielt om man er enslig. Og mange får faktisk ikke lån, uansett om de teknisk sett har råd heller.

AtW

Jodå, men det finnes óg mange bustader utanfor storbyane. At mange einslege ikkje har råd til å kjøpa bustad sentralt i storbyane ser eg ikkje på som urimeleg.

Du ser ikke på det som urimelig fordi du er vant til det. Men det betyr ikke at situasjonen på denne fronten ikke kan være verre enn den var før.

AtW

Det er langt fra urimelig at ikke alle har råd til de dyreste, største og fineste boligene, slik har det alltid vært bortsett fra når alle bodde i skogen og kunne lage lavvo selv.

At det er dyrt å bo der alle ønsker å bo er jo det alle som er for et fritt marked og mindre innblanding av staten ønsker selv om de i bunn og grunn klager på at det er for lite innblanding ved å gnåle om at boligmarkedet er "urettferdig".

Påstanden var ikke å ikke ha råd til de største dyreste og fineste boligene, men kun å bo sentralt.

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Så du mener at det å måtte jobbe fra morgen til kveld og likevel knapt ha penger til mer enn et bosted og mat er kun et problem om innstillingen din er feil? Forstår jeg deg riktig så sier du at fattigdom bare er et problem om du har feil innstilling, og eksisterer kun i ditt eget hode. Jeg er ganske sikker på at glade tanker ikke stopper en rumlende mage.

Fattigdom er ett ord eller konsept satt sammen av flere ord, og er dermed "bare" en tanke. Sult er en fysisk følelse, og er dermed noe helt annet. Sult kureres med å ta til seg næring. Konseptet "fattigdom" kureres ved å slutte å tro på det, samt slutte med å bedømme eksistensen på konsepter ala. "godt og vondt" eller "mye og lite", og så ta tingene eller livet for det det er, ikke lage seg innbilte problemer fordi man ikke har de samme tingene som andre kanskje har.

Å jobbe fra morgen til kveld er ikke skadelig eller feil, men det å ikke ha tilgang til næring har egentlig ingen direkte tilknytning til selve arbeidet. Vi mangler mat selv i rike land, der noen kan sulte eller ikke få tilstrekkelig mat fordi kulturelle verdier hos de som har mye eller altfor meget gjør de til paranoide kjipinger ..

Selv har jeg erfart å bo i fattige strøk hvor alle fikk tilstrekkelig med mat fordi de delte generøst på det de hadde, og det gjorde samfunnene til veldig gode læresteder for eks. barna, som lærte seg visdommen "simplicety is sanity". jeg sier ikke dermed at alle til enhver tid var "lykkelige", men at alle fikk det de trengte for å leve, så ble det til hver og en hvor lykkelig de nå følte seg fordi de ikke hadde de samme tingene som andre eller som noen de så på fjernsyn

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Joda, det er bare den ulempen at nedgang i skatter ikke nødvendigvis gjør den "vanlige mann" rikere, kanskje snarere tvert imot.

AtW

Det kan være korrekt - dersom nedgang i skatter erstattes med høyere egenbetaling, f.eks bompenger, egenandeler osv - så blir ofte resultatet at man får mindre til disposisjon totalt sett.

Lenke til kommentar

Joda, det er bare den ulempen at nedgang i skatter ikke nødvendigvis gjør den "vanlige mann" rikere, kanskje snarere tvert imot.

AtW

Det kan være korrekt - dersom nedgang i skatter erstattes med høyere egenbetaling, f.eks bompenger, egenandeler osv - så blir ofte resultatet at man får mindre til disposisjon totalt sett.

I tillegg til at det foregår mindre reell veldferdsoverføring fra rike til fattige (både direkte, og i form av rammevilkår, type utdannelse, bibliotek osv)

AtW

Lenke til kommentar

Vil dagens oppvoksende generasjon bli den første som er fattigere enn foreldrene sine? Det ser jo ikke lyst ut nå. Folk må slite ræva av seg for å få råd til en liten fuglekasse på 30 kvadratmeter, og mange får ikke engang lån til det. Skattene øker for de som jobber, mens de eldre sitter på boliger til 10 millioner og mer og håver inn gullpensjon. 

Anonymous poster hash: 79285...0d8

Det kan jo avhenge litt av foreldrene også. Jeg kommer til å sørge for at mine etterkommere lever mer enn komfortabelt nok. Klart de skal få jobbe for føden, men de vil nyte godt av mine økonomiske valg.

Lenke til kommentar

Fattigdom er ett ord eller konsept satt sammen av flere ord, og er dermed "bare" en tanke. Sult er en fysisk følelse, og er dermed noe helt annet. Sult kureres med å ta til seg næring. Konseptet "fattigdom" kureres ved å slutte å tro på det, samt slutte med å bedømme eksistensen på konsepter ala. "godt og vondt" eller "mye og lite", og så ta tingene eller livet for det det er, ikke lage seg innbilte problemer fordi man ikke har de samme tingene som andre kanskje har.

Å jobbe fra morgen til kveld er ikke skadelig eller feil, men det å ikke ha tilgang til næring har egentlig ingen direkte tilknytning til selve arbeidet. Vi mangler mat selv i rike land, der noen kan sulte eller ikke få tilstrekkelig mat fordi kulturelle verdier hos de som har mye eller altfor meget gjør de til paranoide kjipinger ..

Selv har jeg erfart å bo i fattige strøk hvor alle fikk tilstrekkelig med mat fordi de delte generøst på det de hadde, og det gjorde samfunnene til veldig gode læresteder for eks. barna, som lærte seg visdommen "simplicety is sanity". jeg sier ikke dermed at alle til enhver tid var "lykkelige", men at alle fikk det de trengte for å leve, så ble det til hver og en hvor lykkelig de nå følte seg fordi de ikke hadde de samme tingene som andre eller som noen de så på fjernsyn

Hvor var dette?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvor var dette?

Sørøst Asia for ca 35 år siden

Lenke til kommentar

Det er en myte at det var lettere å kjøpe bolig for foreldregenerasjonen. Kanskje dette stemmer fra 90-tallet, men det er bare fordi statistikkene ikke går lengre tilbake. Går vi ytterligere ti år tilbake, til midten av 80-tallet, var situasjonen en helt annen!

Ja visst kunne man kjøpe/bygge en stor og attraktiv enebolig for 1 mill, eller en ny leilighet til 500.000. Men til gjengjeld så var gjennomsnittslønna ca. 100.000. Altså snakker vi om priser på ca. 5*årslønn for en leilighet, evt. 10*årslønn for enebolig (men da er man gjerne to).

Dette er for øvrig priser man finner igjen i dag. Boligprisene er mangedoblet, men det er også lønnen til folk flest.

Når man i tillegg tar med at rentene på 80-tallet var på 15-20% (kontra dagens 2%), maten var dyrere, og den generelle prisen på varer var generelt høyere før kina ble et stort eksportland. Arbeidsledigheten var også høyere...

Jeg tør derfor å påstå at dagens unge har det mye lettere økonomisk enn foreldregenerasjonen! Og ikke minst er de mange ganger mer bortskjemte i form av materialistiske goder!

Endret av gravypressure
Lenke til kommentar

Det du skriver ser ikke ut til å stemme, for det første var snittlønna ca 170 000  i 1988. (forrige bunnpunkt i antall kvadrat per årslønn), for det andre har det siden 2002 vært slik at man får mindre bolig per snittlønn enn i 1988, som var det desiderte bunnpunktet i hus per lønn siste. Det virker som man nesten må tilbake til krigen før man fikk færre kvadrat per snittlønn enn i dag.

Kilder:

http://www.norges-bank.no/en/Statistics/Historical-monetary-statistics/House-price-indices/

https://www.ssb.no/a/histstat/aarbok/ht-0901-lonn.html

AtW

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

I Japan har de ett ordtak, Karōshi. Søk det opp... 

Du kan jo heller fortelle meg hva det ordtaket betyr, er litt sånn passe lat serru .. ;)

Lenke til kommentar

Du kan jo heller fortelle meg hva det ordtaket betyr, er litt sånn passe lat serru .. ;)

Jeg har alerede presisert at folk er late, men det kom som et sjokk at du klarte å overse at jeg har gjort jobben alerede. Så lat trodde jeg ikke at du var :)

Folk er late https://en.wikipedia.org/wiki/Kar%C5%8Dshi

"Karōshi (過労死?), which can be translated literally as "overwork death" in Japanese, is occupational sudden mortality."

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Å jobbe fra morgen til kveld er ikke skadelig eller feil

Jo, det er det.

Hvis du spør kroppen din sier den neppe det samme, hvis det ikke er sånn at akkurat du har en kropp som ikke fungere som vanlig. På samme måte er det sjeldent at kroppen er like sulten som det du mener du er, og her til lands hvor vi velter oss i rikdom er det veldig mange som sliter med å lytte til egen kropp fremfor å lytte til egen og andres "grådighet"

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg har alerede presisert at folk er late, men det kom som et sjokk at du klarte å overse at jeg har gjort jobben alerede. Så lat trodde jeg ikke at du var :)

Nei, du postet definisjonen, ikke hva han som henviste til den forstod ordtaket å være - det kan være stor forskjell på de to aspektene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...