AnonymDiskusjon Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 Vil dagens oppvoksende generasjon bli den første som er fattigere enn foreldrene sine? Det ser jo ikke lyst ut nå. Folk må slite ræva av seg for å få råd til en liten fuglekasse på 30 kvadratmeter, og mange får ikke engang lån til det. Skattene øker for de som jobber, mens de eldre sitter på boliger til 10 millioner og mer og håver inn gullpensjon. Anonymous poster hash: 79285...0d8 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 Vil dagens oppvoksende generasjon bli den første som er fattigere enn foreldrene sine? Det ser jo ikke lyst ut nå. Folk må slite ræva av seg for å få råd til en liten fuglekasse på 30 kvadratmeter, og mange får ikke engang lån til det. Skattene øker for de som jobber, mens de eldre sitter på boliger til 10 millioner og mer og håver inn gullpensjon. Anonymous poster hash: 79285...0d8 Om en sammenligner min alder med min mors alder er det ingen tvil om at jeg og mine bekjente er "rikere" enn hva mine foreldre var på den alderen. Hvordan det blir når jeg er på deres alder nå er det jo vanskelig å si noe om. Men unge folk tjener generelt bra om dagen. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 Vil dagens oppvoksende generasjon bli den første som er fattigere enn foreldrene sine? Det ser jo ikke lyst ut nå. Folk må slite ræva av seg for å få råd til en liten fuglekasse på 30 kvadratmeter, og mange får ikke engang lån til det. Skattene øker for de som jobber, mens de eldre sitter på boliger til 10 millioner og mer og håver inn gullpensjon. Anonymous poster hash: 79285...0d8 Faktum er at skattene går ned. Fra 2001 har netto inntekstskatt gått ned fra 21 til 17,5 % for en enslig. Og når jeg ser hva en person på 20 - 25 år tjener/eier i dag tviler jeg på at de blir fattigere enn foreldrene (jeg er dav den siste generasjonen). Vi måtte også slite ræva av oss for en anstendig bolig - som vi faktisk ikke hadde råd til før mange av oss var midt i 30-åra. Og det har blitt høy verdi i dag - pga særlig gunstig prisutvikling på boliger. Og verdiene vil jo med all sannsynlighet ende hos neste generasjon. Det er klart utfordringer framover - men det tror jeg mer vil gå på todeling av samfunnet - dvs jeg tror at gjennomsnittet vil ikke bli fattigere, men større gruppe vil ha svært lite. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 25. april 2017 Forfatter Del Skrevet 25. april 2017 Faktum er at skattene går ned. Fra 2001 har netto inntekstskatt gått ned fra 21 til 17,5 % for en enslig. Skattesystemet er mye mer komplisert enn at skattetrykket kan reduseres til et tall. FrP trikser og mikser med tallene for å få det til å høres bra ut, men sev om skattene på papiret går ned så går de i virkeligheten opp. Ta for eksempel eiendomsskatten. Den holdes kanskje på samme nivå, men de trikser ogmikser med takstene og i praksis går skatten kraftig opp for de fleste. Du klager over at du ikke hadde råd til skikkelig bolig før du var midt i 30-åra? Jeg kjenner mange midt i 30-åra som først nå har råd til å kjøpe seg en toromsleilighet. Anonymous poster hash: 79285...0d8 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 (endret) Vil dagens oppvoksende generasjon bli den første som er fattigere enn foreldrene sine? Det ser jo ikke lyst ut nå. Folk må slite ræva av seg for å få råd til en liten fuglekasse på 30 kvadratmeter, og mange får ikke engang lån til det. Skattene øker for de som jobber, mens de eldre sitter på boliger til 10 millioner og mer og håver inn gullpensjon. Er det kun Oslo innanfor ring 3 som er med i denne tråden? Går du utanfor der så er ikkje bustad noko problem for folk flest å skaffe seg. Ja, det er dyrt i Oslo, men du får hus, leilegheit og kva som helst til prisar langt lågare om du ser på landet som eitt. Endret 25. april 2017 av Zeph Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 Vet ikke med penger, men det virker som at dagens unge har et fattigere liv. 4 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 Vet ikke med penger, men det virker som at dagens unge har et fattigere liv. Vi vet bare ikke hvor godt vi har det. Masse frihet, masse penger og masse mat. Før måtte man jobbe like mye, men hadde mindre. Dét skaper jo mer sosialt samhold, men også mer desperasjon og slit. Pick your poison ^^ haha. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 Vil dagens oppvoksende generasjon bli den første som er fattigere enn foreldrene sine? Det ser jo ikke lyst ut nå. Folk må slite ræva av seg for å få råd til en liten fuglekasse på 30 kvadratmeter, og mange får ikke engang lån til det. Skattene øker for de som jobber, mens de eldre sitter på boliger til 10 millioner og mer og håver inn gullpensjon. Er det kun Oslo innanfor ring 3 som er med i denne tråden? Går du utanfor der så er ikkje bustad noko problem for folk flest å skaffe seg. Ja, det er dyrt i Oslo, men du får hus, leilegheit og kva som helst til prisar langt lågare om du ser på landet som eitt. helt enig, føler alle som "klager" drar frem leiligheter i indre sentrum i storbyer. Som om det var normalt for en 20-30 år siden. Folk må se lengre enn sin egen nese av og til. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 Faktum er at skattene går ned. Fra 2001 har netto inntekstskatt gått ned fra 21 til 17,5 % for en enslig. Skattesystemet er mye mer komplisert enn at skattetrykket kan reduseres til et tall. FrP trikser og mikser med tallene for å få det til å høres bra ut, men sev om skattene på papiret går ned så går de i virkeligheten opp. Ta for eksempel eiendomsskatten. Den holdes kanskje på samme nivå, men de trikser ogmikser med takstene og i praksis går skatten kraftig opp for de fleste. Du klager over at du ikke hadde råd til skikkelig bolig før du var midt i 30-åra? Jeg kjenner mange midt i 30-åra som først nå har råd til å kjøpe seg en toromsleilighet. Anonymous poster hash: 79285...0d8 Nei! Skattetrykket har i gjennomsnitt gått ned de siste 15 årene uansett hvordan vi regner - også når vi regner med eiendomsskatt. Og skattetrykket kan faktisk utrykkes med et tall. Ja, en god del har fått økt eiendomsskatt i 2017 - og det har vært en del skriving i avisene. Det skyldes at takstene for eiendomsskatt kun kan justeres hvert 10 år, og i de siste 10 årene har vi hatt en ekstrem verdistigning på boliger. Jeg har fått retaksert hus, men selv med den økningen der betaler jeg i dag lavere skatt enn for 15 år siden (ikke i kroner, men i % av inntekt). Klager ikke over at jeg var i midten av 30-åra før jeg hadde råd til hus. Men når jeg ser hva dagens 20 - 30 åringer har av elektronikk, hvor mye de reiser, spiser ute osv - ja da synes jeg ikke synd på noen av de. Personlig hadde jeg en svært god jobb som 27-åring, men jeg hadde ikke råd til noe av det dagens 20 - 30 åringer koster på seg. Som sagt tidligere - dagens unge er ikke fattigere enn vi var - faktisk stikk motsatt etter min mening. Men det er også mye større forskjeller - og det tror jeg kommer til å bli det største problemet. Og som andre har sagt - Norge er mer enn Oslo innenfor Ring 3. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 25. april 2017 Forfatter Del Skrevet 25. april 2017 Og hva er dette tallet? 42? Virkeligheten er kompleks. Du må jo da ta hensyn til alle skattene. Anonymous poster hash: 79285...0d8 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 Kan ikke forvente å tjene mye om man går på NAV med en gang man møter motstand Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 Det blir sånn som i resten av verden. Antall rike mennesker skal øke og de blir rikere og rikere, men % av rike mennesker i forhold til befolkningstallene skal gå ned og de som er fattige i dag, blir enda fattige i morgen. Så, hvis i dagens Norge, for eksempel, «25%» kan kalle seg rike, da i morgen det blir bare «20%», over i morgen «15%», o.s.v. Slik er kapitalisme. Men til slutt grad av urettferdighet skal være så høyt at fattige skal repetere 1917. Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 Ulikhetene er farlig og bekymringsverdig. Men verden har tatt store steg fremover, og ikke bare i Vesten heller, de siste to generasjonene. Man har mye høyere materiell velstand, langt bedre kommunikasjon, åpnere samfunn med økt frihet til å uttrykke seg og leve som man ønsker, og det er færre som sulter enn noensinne. Bare spør den halvparten av befolkningen som er kvinner hvor mye frihet de hadde for 50 år siden. At prisene på leiligheter på de mest populære stedene er skyhøye er bare en konsekvens av mer frisluppen kapitalisme, det samme er de økte forskjellene, men på tross av dette har vi fått store fremskritt som gir enkeltmennesker mer frihet. Langtfra ideelt, men premisset for tråden er uansett feil. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 Faktum er at skattene går ned. Fra 2001 har netto inntekstskatt gått ned fra 21 til 17,5 % for en enslig. Skattesystemet er mye mer komplisert enn at skattetrykket kan reduseres til et tall. FrP trikser og mikser med tallene for å få det til å høres bra ut, men sev om skattene på papiret går ned så går de i virkeligheten opp. Ta for eksempel eiendomsskatten. Den holdes kanskje på samme nivå, men de trikser ogmikser med takstene og i praksis går skatten kraftig opp for de fleste. Du klager over at du ikke hadde råd til skikkelig bolig før du var midt i 30-åra? Jeg kjenner mange midt i 30-åra som først nå har råd til å kjøpe seg en toromsleilighet. Anonymous poster hash: 79285...0d8 Nei! Skattetrykket har i gjennomsnitt gått ned de siste 15 årene uansett hvordan vi regner - også når vi regner med eiendomsskatt. Og skattetrykket kan faktisk utrykkes med et tall. Ja, en god del har fått økt eiendomsskatt i 2017 - og det har vært en del skriving i avisene. Det skyldes at takstene for eiendomsskatt kun kan justeres hvert 10 år, og i de siste 10 årene har vi hatt en ekstrem verdistigning på boliger. Jeg har fått retaksert hus, men selv med den økningen der betaler jeg i dag lavere skatt enn for 15 år siden (ikke i kroner, men i % av inntekt). Klager ikke over at jeg var i midten av 30-åra før jeg hadde råd til hus. Men når jeg ser hva dagens 20 - 30 åringer har av elektronikk, hvor mye de reiser, spiser ute osv - ja da synes jeg ikke synd på noen av de. Personlig hadde jeg en svært god jobb som 27-åring, men jeg hadde ikke råd til noe av det dagens 20 - 30 åringer koster på seg. Som sagt tidligere - dagens unge er ikke fattigere enn vi var - faktisk stikk motsatt etter min mening. Men det er også mye større forskjeller - og det tror jeg kommer til å bli det største problemet. Og som andre har sagt - Norge er mer enn Oslo innenfor Ring 3. Joda, det er bare den ulempen at nedgang i skatter ikke nødvendigvis gjør den "vanlige mann" rikere, kanskje snarere tvert imot. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 Vil dagens oppvoksende generasjon bli den første som er fattigere enn foreldrene sine? Det ser jo ikke lyst ut nå. Folk må slite ræva av seg for å få råd til en liten fuglekasse på 30 kvadratmeter, og mange får ikke engang lån til det. Skattene øker for de som jobber, mens de eldre sitter på boliger til 10 millioner og mer og håver inn gullpensjon. Er det kun Oslo innanfor ring 3 som er med i denne tråden? Går du utanfor der så er ikkje bustad noko problem for folk flest å skaffe seg. Ja, det er dyrt i Oslo, men du får hus, leilegheit og kva som helst til prisar langt lågare om du ser på landet som eitt. Synes du overdriver, boliger er dyrt i alle større byer i norge. Spesielt om man er enslig. Og mange får faktisk ikke lån, uansett om de teknisk sett har råd heller. AtW Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 Synes du overdriver, boliger er dyrt i alle større byer i norge. Spesielt om man er enslig. Og mange får faktisk ikke lån, uansett om de teknisk sett har råd heller. AtW Jodå, men det finnes óg mange bustader utanfor storbyane. At mange einslege ikkje har råd til å kjøpa bustad sentralt i storbyane ser eg ikkje på som urimeleg. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 Synes du overdriver, boliger er dyrt i alle større byer i norge. Spesielt om man er enslig. Og mange får faktisk ikke lån, uansett om de teknisk sett har råd heller. AtW Jodå, men det finnes óg mange bustader utanfor storbyane. At mange einslege ikkje har råd til å kjøpa bustad sentralt i storbyane ser eg ikkje på som urimeleg. Du ser ikke på det som urimelig fordi du er vant til det. Men det betyr ikke at situasjonen på denne fronten ikke kan være verre enn den var før. AtW Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 Vil dagens oppvoksende generasjon bli den første som er fattigere enn foreldrene sine? Det ser jo ikke lyst ut nå. Folk må slite ræva av seg for å få råd til en liten fuglekasse på 30 kvadratmeter, og mange får ikke engang lån til det. Skattene øker for de som jobber, mens de eldre sitter på boliger til 10 millioner og mer og håver inn gullpensjon. Anonymous poster hash: 79285...0d8 Jeg håper inderlig at ungdommen eller barna av i dag blir fattigere enn sitt opphav, fordi da får de muligheten til å kunne oppdage at penger og lykke ikke betyr noe særlig for å være i en balansert tilstand av tilfredshet. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 Jeg håper inderlig at ungdommen eller barna av i dag blir fattigere enn sitt opphav, fordi da får de muligheten til å kunne oppdage at penger og lykke ikke betyr noe særlig for å være i en balansert tilstand av tilfredshet. Far out dude! Fortell dette til de unge fattige arbeidende i f.eks. USA som jobber langt over 8 timer for å kunne dekke bolig og mat. 2 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 Synes du overdriver, boliger er dyrt i alle større byer i norge. Spesielt om man er enslig. Og mange får faktisk ikke lån, uansett om de teknisk sett har råd heller. AtW Jodå, men det finnes óg mange bustader utanfor storbyane. At mange einslege ikkje har råd til å kjøpa bustad sentralt i storbyane ser eg ikkje på som urimeleg. Du ser ikke på det som urimelig fordi du er vant til det. Men det betyr ikke at situasjonen på denne fronten ikke kan være verre enn den var før. AtW At det er større kamp om dei mest populære sentrumsliggande bustadane i dag enn for 30-40 år sidan kan nok stemme, men er det noko indikasjon på rikdomen her i landet? Om noko så er høge prisar eit teikn på at nordmenn har stor kjøpekraft og driv prisane oppover. Det blir gjerne større forskjell mellom dei rikaste og dei med lågare inntekt, men mange har råd til å kjøpe eigen bustad og samtidig ha ein høg levestandard. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå