Gå til innhold

Hvor er det best å bli skatteflyktning?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan jo forsøke å få deg jobb i utenrikstjenesten. Der er det skattefritak dersom du arbeider utenlands. Ellers kan du prøve å få jobb i FN. Der tror jeg at det er fritak uansett hvor du bor.

Du kan flytte hvorsomhelst og betale skatt der, men da mister du "Helsevesnet" og må tegne en egen helseforsikring. Lar du være å tegne en egen forsikring, så går du konk! Litt usikker på om du slipper eiendomsskatt på bolig i Norge nå.

Derfor:

Med forbehold om at det er 20 år siden jeg flyttet ut i 8 år. Ting kan ha endret seg:)

Lenke til kommentar

Jeg tror det norske helsevesenet er svært overpriset, og jeg har ikke mye tiltro til det. Jeg tror at man kan få en ganske grei privat helseforsikring for pengene vanlige lønnsmottakere betaler i skatt i dag. 

Anonymous poster hash: 39e26...fb7

Mulig det, men hva om du skulle få noe som den greie forsikringen ikke dekker ?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror det norske helsevesenet er svært overpriset, og jeg har ikke mye tiltro til det. Jeg tror at man kan få en ganske grei privat helseforsikring for pengene vanlige lønnsmottakere betaler i skatt i dag. 

Da kan man være fucked, men ingen har sagt at livet er risikofritt. Det er ikke risikofritt å belage seg på å få hjelp av det norske helsevesenet heller, hvis du trodde det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er likeså et problem i Norge.

Lenke til kommentar

Er det det! USA bruker mer enn dobbelt av det vi i Norge bruker pr person på helsetjenester og allikevel har en stor del av befolkningen ikke tilgang til helsetjenester i særlig grad (i det hele tatt). USA har et primært forsikringsbasert system. 

Realiteten er at Norge har et av verdens rimeligste helsesystemer i forhold til kvaliteten. Og ja, det er langt fra perfekt, men egen erfaring gjør at jeg har full tiltro til dets evne til å hjelpe.

Ellers dekker skatten man betaler langt mer enn helsetjenester, f.eks gratis utdanning, rettsvesen, politi, forsvar. I USA hvor f.eks helstjenester og utdanning i liten grad betales over skatteseddelen har faktisk et også betydelig med skatt. F.eks i 2016 var nettoskatten på inntekt i USA 16,9 % og i Norge 27,5 % for en singel person med gjennomsnittsinntekt. Kilde, http://www.oecd.org/ctp/tax-policy/taxing-wages-20725124.htm. Interessant er at Norge har synkende skattenivå - USA har økende.

Ellers er det slik at pga Norges ekstremt sterke finansielle stilling - så vil vi med stor sannsynlighet få igjen mer enn vi betaler i skatt.

I stor grad samme steder ennå. Og i realiteten kan man reise til de fleste land i tredje verden og slippe med å betale svært lite skatt. Særlig land som ikke har skatteavtaler med Norge.

Endret av Bolson
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Er det det! USA bruker mer enn dobbelt av det vi i Norge bruker pr person på helsetjenester og allikevel har en stor del av befolkningen ikke tilgang til helsetjenester i særlig grad (i det hele tatt). USA har et primært forsikringsbasert system.

Realiteten er at Norge har et av verdens rimeligste helsesystemer i forhold til kvaliteten. Og ja, det er langt fra perfekt, men egen erfaring gjør at jeg har full tiltro til dets evne til å hjelpe.

Ellers dekker skatten man betaler langt mer enn helsetjenester, f.eks gratis utdanning, rettsvesen, politi, forsvar.

USA har reguleringer ol.

Utdanning, rettsvesen, politi, forsvar ol. blir ikke gratis når man betaler for det gjennom skatt!

Lenke til kommentar

Hvis man ikke betaler det gjennom skatt så blir det dyrere. Tenk deg å måtte ansette en politimann (sikkerhetsvakt) selv, betale lærere så ungen får litt informasjon, betale for advokat og dommer. Så kommer krigen og du må kjøpe våpen og løpe rundt og skyte folk selv.

Endret av 4 3
  • Liker 1
Lenke til kommentar

USA bruker mer enn dobbelt av det vi i Norge bruker pr person på helsetjenester og allikevel har en stor del av befolkningen ikke tilgang til helsetjenester i særlig grad (i det hele tatt). 

Det viser jo bare hvor lite effektiv offentlig helse er. Den amerikanske staten bruker dobbelt så mye som Norge på offentilg helse, og likevel må amerikanerne ty til private tjenester! Hadde det vært opp til meg ville jeg priatisert alt sammen. Man ville fått en ekstremt god helseforsikring for alle pengene man betaler i skatt hvert år. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

USA bruker mer enn dobbelt av det vi i Norge bruker pr person på helsetjenester og allikevel har en stor del av befolkningen ikke tilgang til helsetjenester i særlig grad (i det hele tatt). 

Det viser jo bare hvor lite effektiv offentlig helse er. Den amerikanske staten bruker dobbelt så mye som Norge på offentilg helse, og likevel må amerikanerne ty til private tjenester! Hadde det vært opp til meg ville jeg priatisert alt sammen. Man ville fått en ekstremt god helseforsikring for alle pengene man betaler i skatt hvert år. 

USA har i realiteten ikke offentlig helsevesen i det hele tatt. Det er betydelige deler av helsevesenet som blir finansiert gjennom det offentlige - men da gjennom at det offentlige kjøper "forsikringer" for visse grupper. De gruppene er krigsveteraner, pensjonister og de aller fattigste, altså det offentlige sikrer noen grupper gjennom å betale for deres "behandling". 60 % av helsevesenet i USA er basert på forsikringsbaserte ytelser. Sykehus, klinikker etc er i all hovedsak private og drives som rene kommersielle bedrifter.

Det er ikke den amerikanske staten som bruke det dobbelte - det er den gjennomsnittlige amerikaner som bruker det dobbelte - i form av skatt + forsikring.   

Når amerikanerne som i realiteten ikke har et offentlig helsevesen (men et privat forsikringsbasert helsevesen) - bare delvis offentlig finansiert for visse grupper klarer å bruke det dobbelte pr innbygger av Norge uten at alle har helsetjenester - ja da forteller det faktisk at offentlig helsevesen er effektivt og privat er svært lite effektivt.

PS! Du kunne lært litt om det amerikanske "helsevesenet" først.

Endret av Bolson
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ellers dekker skatten man betaler langt mer enn helsetjenester, f.eks gratis utdanning, rettsvesen, politi, forsvar.

USA har reguleringer ol.

Utdanning, rettsvesen, politi, forsvar ol. blir ikke gratis når man betaler for det gjennom skatt!

Hva var dette svar på - "God dag mann - økseskaft" ! Jeg sier da intet om at noe er gratis. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da kan man være fucked, men ingen har sagt at livet er risikofritt. Det er ikke risikofritt å belage seg på å få hjelp av det norske helsevesenet heller, hvis du trodde det.

For rike og ressurssterke er det rimelig risikofritt uansett.

For de fattige og ressurssvake, derimot, er et statlig helsevesen langt mindre risikofritt enn private løsninger de ikke engang har mulighet til å benytte seg av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...