Gå til innhold

Nasjonalisme vs Liberalism: Kapitalisme?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En morsom øvelse hadde vært følgende:

1. Få partiene selv til å ta det politiske kompasset.

2. Få folk til å gå gjennom programmene og svare for dem.

3. Få politiske journalister til å vurdere deres praktiske politikk (som ikke alltid stemmer med programmene) mot kompasset

4. Få x antall forumbrukere til - uavhengig av hverandre - å synse om hvor partiene befinner seg.

5. Sammenligne de 4...

Geir :)

Helt klar vært interessant :)

Men det er vel ikke så mange forskjellige varianter av den tradisjonelle plassering av partiene på den politiske aksen, eneste jeg personlig ville ha flyttet på var å satt MDG mellom SV og AP, samt KRF til venstre for SP. Dvs ser man kun på den økonomiske politikken så må de nok flyttes tilbake igjen. DLF for sin del må vi vel plassere på ett sidespor ;)

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

Men det er vel ikke så mange forskjellige varianter av den tradisjonelle plassering av partiene på den politiske aksen, eneste jeg personlig ville ha flyttet på var å satt MDG mellom SV og AP, samt KRF til venstre for SP. Dvs ser man kun på den økonomiske politikken så må de nok flyttes tilbake igjen. DLF for sin del må vi vel plassere på ett sidespor ;)

Så lenge aksen din ikke har noen som helst enheter, eller ankring i virkeligheten, så kan man plassere ting hvor man vil.

Selv vil har jeg ingen tvil om at Høyre er litt til venstre for AP, samt at Rødt og FrP bør plasseres sammen.

MDG or venstre i sentrum, sammen med bonbdepartiet.

KrF som de religiøse fanatikerne de er må naturlig nok sendes ut til det ene eller andre ekstreme ytterkant, trolig til venstre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Enkelt, min høyre-venstre akse er fullstendig subjektiv. Dermed er det fritt frem for hvilkensomhelst plasseting.

Jeg har f.eks plassert FrP og rødt sammen fordi begge ser ut til å være av det mest ekstreme man har i Norge dermed er de begge plassert ute til høyre der ekstremistene hører hjemme MDG burde trolig også plasseres ute til høyre, deretter har vi de moderate partiene KRF, V, og SP i sentrum, og langt ute på venstresiden finner vi de kjedelige H og AP som ikke har en original tanke i toppen på noen av sine ledere.

Merk, jeg burde igrunnen ikke fortalt hvordan jeg lagde denne politiske høyre-venstre aksen, tross alt når man spør hva dagens høyre-venstre akse betyr får man ikke svar. Det er bare slik ting er, den har ingen betydning, eller man har glemt hvilken betydning den en gang hadde.

PS, jeg er klar over at denne forklaringen ikke er koherent med forrige post, det er derfor jeg fraråder at man kommer med noen forklaring på sitt politiske spektrum på den subjektive høyre-venstre skalaen. Der er nemlig intet behov for å være koherent når man er subjektiv, dvs når "jeg plasserer dem der min politiske innsikt tilsier at de skal ligge".

Om din plassering da sammenfaller med hva alle andre har blitt opplært til å tro, vil ingen engang spørre "hvorfor", medmindre en ateist har forvirret seg inn i menigheten, men da er det lett å påpeke at det er han som tar feil ... for alle vi andre er jo enige. ;)

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er en kapitalist og lurte på om det er Le Pen eller Macron som passer mere med meg. Le Pen er proteksjonist, mens Macron vil ha fritt marked. Trodde tidligere at jo mer høyre man drar, jo mer kapitalisme. Jo mer til venstre, jo mindre kapitalisme. Er dette riktig? Jeg vil ha fri marked og mindre innblanding fra regjeringen og lavere skatter.

Le Pen og Trump eller Macron og Clinton?

Macron et ikke pro fritt marked. Du bør stemme Le Pen.

Lenke til kommentar

Er en kapitalist og lurte på om det er Le Pen eller Macron som passer mere med meg. Le Pen er proteksjonist, mens Macron vil ha fritt marked. Trodde tidligere at jo mer høyre man drar, jo mer kapitalisme. Jo mer til venstre, jo mindre kapitalisme. Er dette riktig? Jeg vil ha fri marked og mindre innblanding fra regjeringen og lavere skatter.

Le Pen og Trump eller Macron og Clinton?

Macron et ikke pro fritt marked. Du bør stemme Le Pen.

Vel, Macron er mer liberal både økonomisk og sosialt enn vi kan håpe på at Le Pen noengang kommer til å bli.

Lenke til kommentar

Og hun er neppe noe unntak nei, her er det om å gjøre og blokkere verden ute samtidig som man melder seg ut av verden, og tilslutt da dra opp stigen.

Har en indre trygghet om at Franskmenn ikke vil gå på en populistsmell her slik Nederland også klarte å styrte unna, og det på tross av voldsom mørkeblå mediadekning og tabloid oppmerksomhet rundt disse type kandidater. Only in America...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...