Rudde Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 Er du for pengenes makt? At de som er rike skal ha tilgang på alt mens de som er fattige (av ulike grunner) kan seile sin egen sjø? Da er du ABSOLUTT kapitalist! Hva betyr pengenes makt? Mener du resursrenses makt? Noe vi ikke kommer oss utenom uansett hvordan vi vrir og vender på det? Og vet du hva verdens desidert største ressurs er i disse dager? Det menneskelige sinn, men dessverre er ikke alle like resurssterke. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 (endret) Er du for pengenes makt? At de som er rike skal ha tilgang på alt mens de som er fattige (av ulike grunner) kan seile sin egen sjø? Da er du ABSOLUTT kapitalist! Men igjen, kapitalist er vi vel alle til en viss grad så lenge vi ikke har gjort oss til kommunist. Endret 25. april 2017 av Thoto79 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 Er du for pengenes makt? At de som er rike skal ha tilgang på alt mens de som er fattige (av ulike grunner) kan seile sin egen sjø? Da er du ABSOLUTT kapitalist! Hva betyr pengenes makt? Mener du resursrenses makt? Noe vi ikke kommer oss utenom uansett hvordan vi vrir og vender på det? Og vet du hva verdens desidert største ressurs er i disse dager? Det menneskelige sinn, men dessverre er ikke alle like resurssterke. Hvordan vil du argumentere for at det menneskelige sinn er den største resurs? Og noe som er innenfor trådens tema: Hva betyr pengenes makt i disse sager? Så og si alt. Hva er det egentlig som ikke styres av penger i dag? Ved mindre du regner med totale fanatikere som religiøse som lever som steinalderfolk og andre totale ekstreminister som har null å gjøre med det moderne samfunn? Og det moderne samfunn er jo bygget av penger. Kapitalismen og kapitalistene har for lengst vunnet! Og det gjorde de før verdens største kapitalistnasjon USA vant Den kalde krigen! Lenke til kommentar
TheLegend27 Skrevet 25. april 2017 Forfatter Del Skrevet 25. april 2017 Har han Pentagram duden kjørt ut i grøfta? Samfunnet hadde ikke eksistert hvis de rike ikke hadde vært så rike! Hvem skaper jobber, hvem betaler for de fattige gjennom skatt, hvem gjør det mulig for deg å få mat på bordet? Arbeidsgiveren din, som er en riking. Kapitalisme handler ikke om å la de rike være rike. De rike er rike fordi de tok gode valg. Hvis en vil ha et bedre hus, vil ha en finere bil, vil tjene mer, la ham få muligheten til det! Er en følger av Milton Friedman. Jeg er først og fremst kapitalist. Til helvete med sykdommen "sosialisme"! Alle våres store oppfinnere er kapitalister. Kapitalisme gjør det mulig å konkurrere og kjempe for noe bedre. Bill Gates, Steve Jobs og alle disse andre, fant de opp selskapene sine ved at en sosialistisk stat ba dem gjøre det, i bytte med noen medaljer og $100,000? Etter kapitalisme så kommer tradisjonelle verdier. Jeg liker ikke pisspreiket til SV og dem om feminist tull. 3rd wave feminisme er tull. Minoritets greiene deres er tull. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 Er du for pengenes makt? At de som er rike skal ha tilgang på alt mens de som er fattige (av ulike grunner) kan seile sin egen sjø? Da er du ABSOLUTT kapitalist! Hva betyr pengenes makt? Mener du resursrenses makt? Noe vi ikke kommer oss utenom uansett hvordan vi vrir og vender på det? Og vet du hva verdens desidert største ressurs er i disse dager? Det menneskelige sinn, men dessverre er ikke alle like resurssterke. Hvordan vil du argumentere for at det menneskelige sinn er den største resurs? Og noe som er innenfor trådens tema: Hva betyr pengenes makt i disse sager? Så og si alt. Hva er det egentlig som ikke styres av penger i dag? Ved mindre du regner med totale fanatikere som religiøse som lever som steinalderfolk og andre totale ekstreminister som har null å gjøre med det moderne samfunn? Og det moderne samfunn er jo bygget av penger. Kapitalismen og kapitalistene har for lengst vunnet! Og det gjorde de før verdens største kapitalistnasjon USA vant Den kalde krigen! Det menneskelige sinn er vår største ressurs fordi vil fremdeles ville søkt ly under steiner uten menneskelig innovasjon. Alt du assosierer med å være menneskelig kommer fra menneskelig innovasjon. Penger har ingen makt, penger gir folk tilgang på resurser, som er det eneste som betyr no. Penger kan bli verdiløse over natta, resurser er fremdeles verdifulle, og folk vil øyeblikkelig hopper over på hva en som nå gir dem tilgang på de. Alt styres av resurser, hvordan folk må handle de er strengt talt irrelevant. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 Hvordan kan penger bli verdiløse over natten ved mindre du tenker på slike fullstendig verdiløse valutaer som Zimbabwe dollar? Penger har blitt godtatt som betalingsmiddelet og samfunnet har blitt til det kapitalistracet det er i dag. Om det har vært en heldig utvikling eller ikke er en annen diskusjon, men det er slik det har blitt. De som har penger kan få de beste tjeneste, de beste tilbudene, den beste servicen osv. Penger er i svært mange tilfeller makt i dag. En økonomisk sterk nasjon er en mektig nasjon. Det samme med en organisasjon. Det samme med et forretningsimperium, det samme med en familie, det samme med en privatperson osv. Hvis du med det menneskelige sinn mener menneskets utvikling og ideer som har ført samfunnet til det det er i dag med alle oppfinnelser og framskritt har du selvsagt rett i at intelligens, pågangsmot og oppfinnsomhet er viktig. Selv om det er en god del oppfinnelser menneskeheten har gjort som verden hadde klart seg bra uten... Men som sagt: Samfunnet har blitt det det har blitt. Det er dessverre vel sent å endre på det nå. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 (endret) Er en kapitalist og lurte på om det er Le Pen eller Macron som passer mere med meg. Le Pen er proteksjonist, mens Macron vil ha fritt marked. Du kan strengt tatt ikke være kapitalist - altså tilhenger av en fri markedsøkonomi - og proteksjonist på en gang. Fordi proteksjonisme fordrer en sterkt stat som regulerer markedet, og da er det ikke lenger fritt. Trodde tidligere at jo mer høyre man drar, jo mer kapitalisme. Jo mer til venstre, jo mindre kapitalisme. Er dette riktig? Jeg vil ha fri marked og mindre innblanding fra regjeringen og lavere skatter. Du må frigjøre deg fra høyre/venstre-tenkningen. Eller snarere, begynne å tenke i flere dimensjoner. Selv vil jeg ha tre, men det politiske kompass er en brukbar begynnelse. Merk dog at det i praksis er vanskelig, for ikke å si umulig, å havne helt i øverste høyre eller nederste venstre hjørne. Selv om Gandhi gjorde en et brukbart forsøk på det siste, og mange Trump-velgere tror på det første. (En sterk mann i det hvite hus som beskytter den lille mann mot konsekvensene av den kapitalismen de ønsker seg, og skumle meksikanere...) Le Pen og Trump eller Macron og Clinton? De er alle for en relativt autoritær stat, bare litt uenige om hva staten skal drive med. Edit: Macron minst av dem. Geir Edit: Omformulerte litt Endret 25. april 2017 av tom waits for alice 1 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 Hvordan kan penger bli verdiløse over natten ved mindre du tenker på slike fullstendig verdiløse valutaer som Zimbabwe dollar? Penger har blitt godtatt som betalingsmiddelet og samfunnet har blitt til det kapitalistracet det er i dag. Om det har vært en heldig utvikling eller ikke er en annen diskusjon, men det er slik det har blitt. De som har penger kan få de beste tjeneste, de beste tilbudene, den beste servicen osv. Penger er i svært mange tilfeller makt i dag. En økonomisk sterk nasjon er en mektig nasjon. Det samme med en organisasjon. Det samme med et forretningsimperium, det samme med en familie, det samme med en privatperson osv. Hvis du med det menneskelige sinn mener menneskets utvikling og ideer som har ført samfunnet til det det er i dag med alle oppfinnelser og framskritt har du selvsagt rett i at intelligens, pågangsmot og oppfinnsomhet er viktig. Selv om det er en god del oppfinnelser menneskeheten har gjort som verden hadde klart seg bra uten... Men som sagt: Samfunnet har blitt det det har blitt. Det er dessverre vel sent å endre på det nå. Hva er det som skiller Zimbabwe dollar amerikanske dollar? Ingenting. Begge er fiat valutaer og har ingen resurser som backer de opp. Noe vi hadde før, og hvorfor hadde vi det? Jo nettopp fordi det er resursene som er interessant, og det er jo ikke snakk om at noen bytter site resurser inn i papir så det var basert på resurser i flere tusen år helt til de hadde bygd opp et system hvor folk ikke hadde annet valg enn å gjøre hva de fortalte de. Hvorfor tror du rike personer holder pengene sine i resurser og ikke penger? Milliardærer med relativt flyene verdier har de ikke i noe valuta, de har det i tomter, kunst, og eiendeler, det er ikke pengene som gjør de milliardærer, det er resursene de sitter på. Blir spennende å se hva som skjer om dette stemmer, noe som baserer seg på disse: http://www.platts.com/latest-news/metals/london/russia-adds-25-mt-of-gold-to-official-reserves-26715015 https://smaulgld.com/russia-gold-reserves-march-2017/ http://thegoldenthusiast.com/2017/04/21/russia-adds-25-metric-tonnes-of-gold-to-their-stash/ Men du sier jo at makten ligger i pengene, hvorfor velger Russland (som samtlige andre statlige organ) resurser over penger, sin egen eller andre sin. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 Så... kan du hjelpe meg litt? Hva er jeg?Når anser du at det er greit å bruke vold mot andre? A. Når de har noe du vil ha (For å tvinge dem til å følge din vilje). B. I selvforsvar (mot de som svarte A). Jeg tror ikke du spisser søket noe mer med den "testen" der enn om at du svarer B, så bekreftes det at du ligger politisk mellom RV og FRP Kun om du gjør ett gigantisk unntak for politikere og andre offentlig ansatte. Lenke til kommentar
TheLegend27 Skrevet 26. april 2017 Forfatter Del Skrevet 26. april 2017 Her landa jeg. Hvor langt unna er jeg av Milton Friedman? Og i Norge, hvilket parti bør jeg følge? Har innvandrerbakgrunn og jeg er hjernevaska til å tro at Høyre og FRP vil gjøre massemord på muslimer, for at jeg skal stemme på SV. Derfor hater jeg SV, fordi de er et tulleparti som kun driver med pisspreik. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 Hvor langt unna er jeg av Milton Friedman? Og i Norge, hvilket parti bør jeg følge? Det er desverre ingen norske partier som er så langt til høyre økonomisk som deg. Bortsett fra Liberalistene, men de er til gjengjeld et godt stykke lenger nede på den libertarianske enden av y-aksen. Geir Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 Alle politikere og politiske modeller må gå planken. Lenke til kommentar
TheLegend27 Skrevet 26. april 2017 Forfatter Del Skrevet 26. april 2017 Er jeg økonomisk nærmere Frp eller Høyre? Da tror jeg at jeg melder meg inn i Liberalistene. Vil et slikt økonomisk system som Liberalistene gjøre Norge enda bedre? Har dere sett hvordan han diktatoren i Chile gjorde landet sitt bra, istedenfor å gjøre landet sitt som vennen til SV, Castro? Chile er et utrolig bra land. Hvert eneste land kapitalisme er i, blir bra. Så kanksje vi skal gå "full Friedman" og gjøre Norge enda bedre? Lenke til kommentar
TheLegend27 Skrevet 26. april 2017 Forfatter Del Skrevet 26. april 2017 Tok testen på nytt, og plutselig endret den seg. Er jeg fortsatt en... kapitalist? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 (endret) Det kommer an på hva du tror ordet kapitalist betyr. Ellers muligens verdt en titt på denne tråden https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1271690&page=1 Endret 26. april 2017 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 Det er desverre ingen norske partier som er så langt til høyre økonomisk som deg. Bortsett fra Liberalistene, men de er til gjengjeld et godt stykke lenger nede på den libertarianske enden av y-aksen. Geir Der er ingen forskjell mellom de norske politiske partiene Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 27. april 2017 Del Skrevet 27. april 2017 Der er ingen forskjell mellom de norske politiske partiene Som jeg ynder å si: De vil alle ha en sterk stat som skal betale regningene og blande seg i folks liv. De er bare litt uenige om hvem som skal utføre de jobbene staten betaler for, og hvilke deler av folks liv staten skal blande seg mest i... Geir Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 27. april 2017 Del Skrevet 27. april 2017 Er jeg økonomisk nærmere Frp eller Høyre? Da tror jeg at jeg melder meg inn i Liberalistene. Før du eventuelt gjør det anbefaler jeg at du vurderer følgende: Et eller annet du svarer på kompasset gjør at du havner langt opp i Thatcher-land, ikke i liberalistisk ditto. Hva er det som gjør deg så autoritær? Er det forenlig med Liberalistenes program? De vil ha frihet ikke bare økonomisk, men personlig. (Dog med en nattvekterstat.) Vil et slikt økonomisk system som Liberalistene gjøre Norge enda bedre? Ikke uten personlig frihet. At man kaller det økonomiske systemet kapitalistisk garanterer ingen ting. Har dere sett hvordan han diktatoren i Chile gjorde landet sitt bra, istedenfor å gjøre landet sitt som vennen til SV, Castro? Chile er et utrolig bra land. Hvert eneste land kapitalisme er i, blir bra. Chile var ikke bra for de som var uenige med Pinochet og de militære, de ble drept og torturert. Det er ingenting bra med et slikt land, selv om det eventuelt blomstrer økonomisk. At Castro kanskje var verre er en mager trøst. Derimot kan man som Friedman hevde at innføringen av kapitalisme i Chile la grunnlaget for at diktaturet etterhvert ble erstattet med demokrati. Så kanksje vi skal gå "full Friedman" og gjøre Norge enda bedre? Det synes jeg personlig er en god idé. Men igjen: Friedmans viktigste anliggende var personlig frihet, og kapitalismen en måte å oppnå det på. Du synes å være langt mer autoritær, og trenger etter min mening å finnes ut hvorfor og hvor viktig disse spørsmålene er for deg. Disclaimer: Jeg er ikke medlem av noen partier idag, og du behøver ikke ta min eventuelle beskrivelse av dem (eller Friedman) for sannheten. Sjekk selv. Geir Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 27. april 2017 Del Skrevet 27. april 2017 Jeg er ikke medlem av noen partier idag, ... Geir Ting skjer ser jeg... kanskje en tråd om denne endringen kunne ha hatt noe for seg i oppslagstavlen? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 27. april 2017 Del Skrevet 27. april 2017 Ting skjer ser jeg... kanskje en tråd om denne endringen kunne ha hatt noe for seg i oppslagstavlen? Nja. Jeg er ikke så sikker på om min personlige partitilhørighet fordrer en egen tråd. Jeg lar mine meninger tale for seg. Men jeg sender deg gjerne en PM. Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå