TheLegend27 Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 Er en kapitalist og lurte på om det er Le Pen eller Macron som passer mere med meg. Le Pen er proteksjonist, mens Macron vil ha fritt marked. Trodde tidligere at jo mer høyre man drar, jo mer kapitalisme. Jo mer til venstre, jo mindre kapitalisme. Er dette riktig? Jeg vil ha fri marked og mindre innblanding fra regjeringen og lavere skatter. Le Pen og Trump eller Macron og Clinton? Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 Er en kapitalist og lurte på om det er Le Pen eller Macron som passer mere med meg. Le Pen er proteksjonist, mens Macron vil ha fritt marked. Trodde tidligere at jo mer høyre man drar, jo mer kapitalisme. Jo mer til venstre, jo mindre kapitalisme. Er dette riktig? Jeg vil ha fri marked og mindre innblanding fra regjeringen og lavere skatter. Le Pen og Trump eller Macron og Clinton? Ingen av delene. Du er anarkist! Lenke til kommentar
TheLegend27 Skrevet 25. april 2017 Forfatter Del Skrevet 25. april 2017 Er en kapitalist og lurte på om det er Le Pen eller Macron som passer mere med meg. Le Pen er proteksjonist, mens Macron vil ha fritt marked. Trodde tidligere at jo mer høyre man drar, jo mer kapitalisme. Jo mer til venstre, jo mindre kapitalisme. Er dette riktig? Jeg vil ha fri marked og mindre innblanding fra regjeringen og lavere skatter. Le Pen og Trump eller Macron og Clinton? Ingen av delene. Du er anarkist!Reublikanerne (USA) er anarkister? Hvis jeg vil ha en svakere stat og laissez faire økonomi, er jeg anarkist? Begrunn det. Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 Henger meg på CiaroScuro og sier ingen av delene. Men jeg tror du heller mer mot Laissez-faire liberal-capitalisme. Ønsker du forresten fri handel på tvers av landegrensene også? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 Skatteflyktning gir deg sikkert et "fornuftig" svar snart. 3 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 Er en kapitalist og lurte på om det er Le Pen eller Macron som passer mere med meg. Le Pen er proteksjonist, mens Macron vil ha fritt marked. Trodde tidligere at jo mer høyre man drar, jo mer kapitalisme. Jo mer til venstre, jo mindre kapitalisme. Er dette riktig? Jeg vil ha fri marked og mindre innblanding fra regjeringen og lavere skatter. Le Pen og Trump eller Macron og Clinton? Ingen av delene. Du er anarkist! Han er ikke anarkist, han er liberalist. Lenke til kommentar
TheLegend27 Skrevet 25. april 2017 Forfatter Del Skrevet 25. april 2017 Er jeg ikke konservativ? Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 Er jeg ikke konservativ? Nei, det betyr at du liker hvordan vi har det nå og ønsker å bevare det. Lenke til kommentar
TheLegend27 Skrevet 25. april 2017 Forfatter Del Skrevet 25. april 2017 Bevare det vi har nå? Jeg vil bli kvitt homofil ekteskap loven og ta vekk abort. I tillegg vil jeg gjøre alt det motsatte av det SV mener (fordi jeg kan føle at det blir riktig). Betyr det at man kan være imot kapitalisme, men være konservativ...? Kanskje jeg er som "Libertarians" i USA? Lenke til kommentar
TheLegend27 Skrevet 25. april 2017 Forfatter Del Skrevet 25. april 2017 Er jeg liberalist? Som de sjukingene i USA (sosialist, venstrevridde bernie folk)? Jeg trenger en ordentlig forklaring. Trur at jeg har gått i surr. Hva er jeg...? Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 Er jeg liberalist? Som de sjukingene i USA (sosialist, venstrevridde bernie folk)? Jeg trenger en ordentlig forklaring. Trur at jeg har gått i surr. Hva er jeg...? Forvirret.... 2 Lenke til kommentar
TheLegend27 Skrevet 25. april 2017 Forfatter Del Skrevet 25. april 2017 Er jeg liberalist? Som de sjukingene i USA (sosialist, venstrevridde bernie folk)? Jeg trenger en ordentlig forklaring. Trur at jeg har gått i surr. Hva er jeg...? Forvirret.... Så... kan du hjelpe meg litt? Hva er jeg? Lenke til kommentar
blinc Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 (endret) Er en kapitalist og lurte på om det er Le Pen eller Macron som passer mere med meg. Le Pen er proteksjonist, mens Macron vil ha fritt marked. Trodde tidligere at jo mer høyre man drar, jo mer kapitalisme. Jo mer til venstre, jo mindre kapitalisme. Er dette riktig? Jeg vil ha fri marked og mindre innblanding fra regjeringen og lavere skatter. Le Pen og Trump eller Macron og Clinton? Ingen av delene. Du er anarkist!Reublikanerne (USA) er anarkister? Hvis jeg vil ha en svakere stat og laissez faire økonomi, er jeg anarkist? Begrunn det. Nei, du er liberalist. https://www.liberalistene.org/ Edit: Så ikke at du vil kontrollere folks privatliv, ref. homofile+. Liberalismen vil ha liten stat, men vil ikke legge seg opp i folks privatliv så lenge der ikke er et offer. Endret 25. april 2017 av blinc Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 (endret) Så... kan du hjelpe meg litt? Hva er jeg?Når anser du at det er greit å bruke vold mot andre? A. Når de har noe du vil ha (For å tvinge dem til å følge din vilje). B. I selvforsvar (mot de som svarte A). Endret 25. april 2017 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 Bevare det vi har nå? Jeg vil bli kvitt homofil ekteskap loven og ta vekk abort. Da er du reaksjonær. Det betyr at du vil snu utviklingen og gå tilbake til det som var, ikke bare bevare det bestående, som vil være konservativt. I tillegg vil jeg gjøre alt det motsatte av det SV mener (fordi jeg kan føle at det blir riktig). Da er du kjerringa mot strømmen... Betyr det at man kan være imot kapitalisme, men være konservativ...? Ja. "Konservativ" betyr bare at du vil beskytte og bevare det bestående. (Altså konservere.) I et sosialistisk land vil det være sosialismen, i et kapitalistisk land kapitalismen, i et muslimsk land islam, og så videre. Kanskje jeg er som "Libertarians" i USA? Nei. Da må du være enig i følgende slagord (her riktig nok fra en kanadier): Reublikanerne (USA) er anarkister? Hvis jeg vil ha en svakere stat og laissez faire økonomi, er jeg anarkist? Begrunn det. Republikanerne i USA er ikke anarkister. De er stort sett konservative og/eller reaksjonære avhengig av sak. De vil ha en sterk stat som arresterer narkomane og går til krig i midtøsten. Hva mener du om slike spørsmål? Du er ikke for at homofile skal få gifte seg, og altså ikke libertarianer. Du vil bestemme over andre, (om de skal kunne gifte seg eller ta abort), samtidig som du sier at du vil ha en svakere stat. Det gir ikke mening. Hvordan skal staten være svakere om den skal blande seg i folks privatliv? Her er en grei huskeregel for en libertarianer/anarkist: "Jeg vil ha venstresiden unna lommeboken min, og høyresiden unna soverommet." Eller prøv Kardemommeloven: "Du skal ikke plage andre, du skal være grei og snill, og forøvrig kan du gjøre som du vil." Geir 2 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 Bevare det vi har nå? Jeg vil bli kvitt homofil ekteskap loven og ta vekk abort. I tillegg vil jeg gjøre alt det motsatte av det SV mener (fordi jeg kan føle at det blir riktig). Betyr det at man kan være imot kapitalisme, men være konservativ...? Kanskje jeg er som "Libertarians" i USA? Vel og bli kvitt homofilt ekteskap er ikke en liberalistisk idé og ja kan nok defineres som konservativ da det relativt nylig ble gjort lovlig. Men Norge har tradisjonelt en svært stor stat og om du vil ha den mindre (noe som står i strid med ditt ønske om å gjøre homofilt ekteskap ulovlig) er det en liberal verdi. Er jeg liberalist? Som de sjukingene i USA (sosialist, venstrevridde bernie folk)? Jeg trenger en ordentlig forklaring. Trur at jeg har gått i surr. Hva er jeg...? Konservativ og liberal er bare begrep som tradisjonelt har beskrevet forskjellige politiske ideologier i USA's forskjellige partier. På 1800 tallet ville nok republikanerne vært sett på som de liberale og demokratene de konservative. Begrep som konservativ og liberal har ingenting med de politiske partiene i USA å gjøre. Liberal kommer fra ordet "fri" på latin og handler om individualisme eller objektivisme som noen vil mene som handler om å bevare individers frihet, og dette fører da til mindre stat, da man ikke skal kunne stjele individers ressurser (beskattelese) og på den måten tvinge de til å bruke det på ting som helseforsikring, eller tvinge de til å betale for veier når de selv ikke har bil eller vil eller ønsker å bruke så mye veier noen stater mener man skal bygge. Men dette handler selvsagt også om individuell frihet, som at man skal kunne ta hvilken narkotika man vil, og selvsagt kunne gifte seg med hvem man vil selv om de er av samme kjønn, det er jo åpenbart ikke en stats sak. Konservativ kommer fra ordet "å bevare" på latin og handler om at man er fornøyd med hvordan ting er og vil bevare ting som det er, jeg vil si at vi kan ta homofilt ekteskap innenfor dette da det som sagt ble gjort lovlig for relativt kort tid siden. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 Konservativ kommer fra ordet "å bevare" på latin og handler om at man er fornøyd med hvordan ting er og vil bevare ting som det er, jeg vil si at vi kan ta homofilt ekteskap innenfor dette da det som sagt ble gjort lovlig for relativt kort tid siden. Det er sant. Mange konservative vil nok helst bevare (erindringen av) sin barndom, ikke sin nåtid... Geir 1 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 Så... kan du hjelpe meg litt? Hva er jeg?Når anser du at det er greit å bruke vold mot andre? A. Når de har noe du vil ha (For å tvinge dem til å følge din vilje). B. I selvforsvar (mot de som svarte A). Jeg tror ikke du spisser søket noe mer med den "testen" der enn om at du svarer B, så bekreftes det at du ligger politisk mellom RV og FRP Selv tror jeg trådstarter er en av de mørkeblå og vaker ett sted mellom fremskrittspartiet og republikanere flest, der kristne grunnverdier står sterkere enn fornuften. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 Er du for pengenes makt? At de som er rike skal ha tilgang på alt mens de som er fattige (av ulike grunner) kan seile sin egen sjø? Da er du ABSOLUTT kapitalist! Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 Er jeg liberalist? Som de sjukingene i USA (sosialist, venstrevridde bernie folk)? Jeg trenger en ordentlig forklaring. Trur at jeg har gått i surr. Hva er jeg...? Forvirret.... Så... kan du hjelpe meg litt? Hva er jeg? Hvorfor den trangen til å stemple deg selv? Skal jeg stemple meg selv basert på meningene mine så er jeg en sosialkapitalistliberalistteknokratist og antagelig litt ekstremist. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå