Gå til innhold

Ekstern harddisk med Windows-symptom

Anbefalte innlegg

Veit dette har vært tatt opp utallige ganger og at det skyldes SP1 i XP osv, men dette gjelder en ekstern disk til Mac. Har nettopp montert en WD 200GB 8MB i et LaCie harddiskkabinett til faren min. Kobler til Powermac G4 via Firewire, og harddisken kommer opp som 137GB. Veit hva det dreier seg om i Windows, men her har jeg ikke mye peiling? Har Panther og alt oppdatert på maskina.

Har også kjørt disk-verifisering i Diskverktøy, og da kommer det opp "verifisert ikke-HFS disk".

Nå prøvde jeg å sette den intern inn i maskina. Kommer da også opp som 128GB... Hva er det som er feil? Noen som har peil på Mac-registry? :p

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
...Nå prøvde jeg å sette den intern inn i maskina. Kommer da også opp som 128GB... Hva er det som er feil? Noen som har peil på Mac-registry? :p

høres ut som det eksterne kabinettet ikke takler så store disker. Det er IKKE os-et det står på.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte også det først. men så monterte jeg disken inne i maskina, og det har ikke forandret seg... Kan det være at den først ble satt inn i det eksterne kabinettet, og formatert der?? At den ikke vil bli gjenkjent som en 200GB fordi den har blitt formatert som en 137GB?? Da må jeg vel isåfall ta den ut igjen, og prøve å formatere den i XP eller lignende da?

Fikk også tips fra et annet sted at det rett og slett kunne være G4-versjonen som ikke støttet så store disker, altså firmware-problem. Da må jeg skaffe meg en ekstra IDE-kontroller. Er forsåvidt ikke så stort problem, bare masse styr, og jeg har ikke funnet kontrollere som sikkert støtter disker over 137GB, og som er Mac-kompatible...

Flere forslag??? :cry:

Lenke til kommentar
Jeg tenkte også det først. men så monterte jeg disken inne i maskina, og det har ikke forandret seg... Kan det være at den først ble satt inn i det eksterne kabinettet, og formatert der?? At den ikke vil bli gjenkjent som en 200GB fordi den har blitt formatert som en 137GB??

ja. Du må formatere denne på nytt. Jeg måtte skifte kabinett selv da mitt gamle firewire-kabinett ikke taklet min 250GB disk, og måtte da formatere for å få de ekstra GB'ene. Hvis du ser i system profiler om kapasiteten til disken vil du se om maskinen støtter denne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...