Rayen99 Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 På Søndag dro jeg til Sverige, da kjøpte jeg en pakke med røyk. Denne kostet rundt 600, jeg betalte med en 500lapp, også skulle jeg ta resten på kort. Gutten i kassen greide å trykke at jeg betalte 5.000kr, så når jeg skulle "betale" mer, så fikk jeg heller velge om det var nok eller sek jeg skulle få i retur. I dag fikk jeg overført 4400 på kortet, hva gjør jeg med dette? Er det mine penger, eller skylder jeg de? Trenger hjelp. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 Det er åpenbart ikke dine penger, og du skal betale dem til butikken. Ta kontakt med butikken og spør dem hvordan dere skal løse det. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 Etisk nok burde man ta kontakt med butikken ja, men kan være butikken ikke gidder å ta saken, særlig hvis det er snakk om små beløp og butikken gjorde feilen får vel ansatte skylden. Nå er vel butikken som gjørde feilen men så egentlig er det dem som må kreve pengene. Med mindre de kan kreve tillegg hvis man ikke løser dette. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 Selvfølgelig er det butikken som må kreve inn pengene, men det er ingen tvil om at de har krav på pengene. Dette er et helt åpenbart tilfelle av condictio indebiti. De kan imidlertid ikke kreve noe tillegg ut over forsinkelsesrente fra 30 dager etter at de krever pengene av trådstarter. Så trådstarter kan selvfølgelig vurdere å sette pengene på høyrentekonto en periode om han er av den firkantede typen. Ingen kan straffe ham for det, men det vil naturligvis være en skikkelig kjip ting å gjøre all den tid han faktisk er blitt oppmerksom på feilen. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 (endret) Ja men det er vel slik 3 purringer også inkassovarsel. Men hypotetisk tror jeg økonoliansvarlig på store bedrifter ikke klarer å fange små tusenlapper er betalt ut feil. Ikke det jeg anbefaler folk å utnytte folk som gjør feil, men tror ikke trådstarter trenger å rope om hjelp. Man har jo bedre sak å vente en ren butikktyveri og kan si man ikke viste om det. Sier man ikke sjekker kontoutskriftene ofte men betaler gjerne hvis butikken tar kontakt. Tekniske it systemer er ganske gammeldags slik hvis ansatte sover på jobb er det liten feil som kan få store kosikvenser. Det er ofte de store feil gjerne øknomi ansvarlig sjekker grundig. Er det betalt ut over 10 000 kr må det ofte fullmakt eller flere som godkjenner ved små beløp slipper man det. Husk større butikker har kanskje 100 000 kunder årlig. Ikke lett å sjekke regnskap der. Men ja skal man være 100% lovgyldig bør man betale tilbake så fort som mulig. Spørs vel om ansatte personen vet om feilen men velger å ikke gjøre noe med det for er redd for å miste jobben. Det ville ikke vært bra for den ansatte det gjelder. Endret 25. april 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 Jeg er veldig glad for at de fleste tenker litt annerledes enn deg, men greit å vite at du er uærlig av natur. Forsinkelsesrente løper som sagt fra 30 dager etter påkrav. Inkassogebyrer mv. kommer i tillegg. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 (endret) Selv lurer jeg på i det tillfellet man skulle finne penger i skogen\ eller et sted uten lommebok og helt umulig å finne ut hvem eieren er. Alt mellom 100-1000 kr Da man fikk f.eks valg: Levere pengene til politiet Gi de til rødekors Eller beholde selv Gi de til kommunen\staten. Hva hadde du gjort der? Da det ikke finnes riktig svar, men blir kanskje uetisk og beholde de selv. Så de 3 andre alternativene er kanskje mere riktig? Endret 25. april 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
Rayen99 Skrevet 25. april 2017 Forfatter Del Skrevet 25. april 2017 Jeg er veldig glad for at de fleste tenker litt annerledes enn deg, men greit å vite at du er uærlig av natur. Forsinkelsesrente løper som sagt fra 30 dager etter påkrav. Inkassogebyrer mv. kommer i tillegg. Det du sier er at hvis jeg ikke hadde funnet ut av denne feilen, kunne butikken krevd mer penger av meg enn det de ga til meg? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 Jeg er veldig glad for at de fleste tenker litt annerledes enn deg, men greit å vite at du er uærlig av natur. Forsinkelsesrente løper som sagt fra 30 dager etter påkrav. Inkassogebyrer mv. kommer i tillegg. Det du sier er at hvis jeg ikke hadde funnet ut av denne feilen, kunne butikken krevd mer penger av meg enn det de ga til meg? Nei, jeg sier det motsatte. Hvis du ikke betaler i]etter at de har krevd pengene fra deg[/i] kan de kreve mer. Lenke til kommentar
Rayen99 Skrevet 25. april 2017 Forfatter Del Skrevet 25. april 2017 Jeg er veldig glad for at de fleste tenker litt annerledes enn deg, men greit å vite at du er uærlig av natur. Forsinkelsesrente løper som sagt fra 30 dager etter påkrav. Inkassogebyrer mv. kommer i tillegg. Det du sier er at hvis jeg ikke hadde funnet ut av denne feilen, kunne butikken krevd mer penger av meg enn det de ga til meg? Nei, jeg sier det motsatte. Hvis du ikke betaler i]etter at de har krevd pengene fra deg[/i] kan de kreve mer. Åja, sånn ja. Takk for svar. Må jo nesten betale tilbake, men hvor lenge har de "krav" på pengene? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 Jeg er veldig glad for at de fleste tenker litt annerledes enn deg, men greit å vite at du er uærlig av natur. Forsinkelsesrente løper som sagt fra 30 dager etter påkrav. Inkassogebyrer mv. kommer i tillegg. Det du sier er at hvis jeg ikke hadde funnet ut av denne feilen, kunne butikken krevd mer penger av meg enn det de ga til meg? Nei, jeg sier det motsatte. Hvis du ikke betaler i]etter at de har krevd pengene fra deg[/i] kan de kreve mer. Åja, sånn ja. Takk for svar. Må jo nesten betale tilbake, men hvor lenge har de "krav" på pengene? I tre år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå