Gå til innhold

Er Sony RX100 mk1 fortsatt et vettugt valg?

Gjest Slettet+89234341

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+89234341

Jeg snuser litt på et nytt kamera etter mange år med kun telefonen og et Canon 1000D. Superzoom-kameraer som Nikon B500, Panasonic TZ70/80 frister litt, men ikke imponert over kvaliteten på bilder med så liten sensor + optikken. Tenker også at den zoomen blir gimmick mer enn noe annet etter de første bildene av rumpa til en forbipasserende spurv. Tiltenkt hobbybruk, mest til gåturer hvor jeg trenger et insentiv til å gå noe sted. Størrelsen er derfor et viktig poeng.

RX100 blir nevnt mye rundt omkring. Kun den første modellen er egentlig innenfor budsjettet der, og da får jeg litt noia av teknologi fra 2012, samtidig som det virker som om det er konkurransedyktig i dag. Spørsmålet er om kameraet er konkurransedyktig mot andre kameraer til samme pris, eller om det kun er de som har det nå som ikke ser noen grunn til å oppgradere? Ser også at selv om kameraet har sunket i pris en del så har det aldri vært noe supertilbud på det, mens jeg innimellom ser gode tilbud på andre kameraer, inkludert speilløse systemkameraer.

Hva tenker folket?

EDIT: Ser mk2 er på tilbud hos Elkjøp til en pris jeg kan strekke meg til.

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel en grunn til at akkurat dette kameraet ikke har vært inkludert i salgskampanjer :)

Har dette kameraet selv og ser ingen behov for å skifte til noe annet. Og akkurat derfor kan jeg ikke fortelle deg om det skulle være bedre med et nyere kameraet fra en annen produsent eller modellserie.

Og samme gjelder gjerne de som måtte ha et annet kamera, men som ikke har erfaring med RX-100.

Lenke til kommentar

Jeg synes første versjon av RX100 fortsatt er et kurant valg gitt at prisen er riktig. Versjon to har samme linse, men litt oppdatert sensor og mulighet for blits eller søker (i blitsskoen). Jeg mener versjon to er bedre, men ikke verdt så mange hundrelappene ekstra hvis du ikke er interessert i å kjøpe søker.

For øvrig har versjon III og senere et mer lyssterkt objektiv, men også et annet zoomområde.

TZ70/TZ80 og TZ90 (som nettopp er lansert) synes jeg er noen av de bedre kameraene i "lommekamera med mye zoom"-klassen, men noe helt annet enn RX100-serien når det gjelder bildekvalitet. Når det er sagt går det fint å få flotte bilder med disse kameraene også. Bra med lys og ikke alt for høy kontrast er ideelt for alle kameraer med så små sensorer.

Det finnes også et TZ100 som har sensoren fra RX100 og 10x zoom i et ganske kompakt kamera.

Du kan jo også sjekke Canon G7x Mk II som ligner mye på RX100, men har litt annet zoomområde. Første versjon av G7x fikk en del kritikker for å være litt tregt i bruk, men det har samme linse som Mk II og for ikke-action gir det også flotte bilder.

Merk også at du kan få noen små speilløse kameraer til gunstige priser, Panasonic GM1 begynner å trekke på årene, men ikke så mye som RX100. Du får hus med 12-32mm for 3300 hos NetOnNet.

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Takk for svar! Speilløst systemkamera er litt fristende, men vet med meg selv at muligheten for flere objektiver neppe blir brukt. De fleste objektiver gjør også de kameraene ganske store.

Var innom Elkjøp og så på RX100 i dag. Liker størrelsen. mk2 er mest aktuelt for justerbar skjerm og NFC/WiFi. Der kunne kanskje et Eye-fi kort gjort samme nytten. Multifunksjonsskoen kommer jeg ikke til å bruke og skulle gjerne klart meg uten den fysisk.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Speilløst systemkamera er litt fristende, men vet med meg selv at muligheten for flere objektiver neppe blir brukt. De fleste objektiver gjør også de kameraene ganske store.

Var innom Elkjøp og så på RX100 i dag. Liker størrelsen. mk2 er mest aktuelt for justerbar skjerm og NFC/WiFi. Der kunne kanskje et Eye-fi kort gjort samme nytten. Multifunksjonsskoen kommer jeg ikke til å bruke og skulle gjerne klart meg uten den fysisk.

Jeg vurderte Mk II da den kom pga søkermuligheten, men fant ut at det ville bli alt for stort og klumpete og sårbart med ekstern søker montert. Så kom Mk III med innebygd søker, men på Mk III er zoomområdet endret mot vidvinkel som passer dårlig for meg - så jeg leter fortsatt etter et kompaktkamera med "riktig" zoomområde og innebygd søker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...