Gå til innhold

Høye priser på E-bøker


Anbefalte innlegg

Er det bare meg eller er det flere som synes e-bøker er alt for høyt priset?

 

En e-bok har ikke den samme kostnaden for produksjon som printet bok og jeg synes prisene bør så nedjusteres.

 

For en bok lansert i 2005, som nå koster 169kr hos Bokkilden er ikke verdt det. Spesielt når den har DRM fra Adobe som gjør det mer problematisk og overføre til lesebrett. Jeg fant den samme boken (Annet forlag) på Google Play hvor den da kostet kun halvparten.

 

Ser ut som alle engelske bøker som selges i EPUB kommer med Adobe Digital Editions DRM. Ettersom jeg bruker Linux så er ikke denne programvaren tilgjengelig for meg og jeg forakter så Adobe.

 

Hadde prisene på e-bøker vært mye rimeligere så hadde jeg kjøpt flere bøker enn jeg gjør i dag.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke kjøpt en eneste e-bok, men ble ikke så lite forskrekket da jeg så litt på norske priser. I Tyskland har de derimot akseptable priser, en rekke fås der for bare 4 euro (Tysk er 16x større enn norsk, riktignok).. 

Likevel; selv med en så lav pris er det vanskelig å konkurrere så lenge det fins gratisalternativer – biblioteker og ulovlige nedlastinger. Og det ser ikke ut til at noen av disse blir borte med det første. Det er mulig at det går med boksalget som med musikksalget, det svinner hen, og musikerne lever nå av konserter og ikke av platesalg, som i gamle dager. 

Lenke til kommentar

En hovedgrunn til at norske priser på utenlandsk bøker er påslag av MVA. Uten dette hadde de norske bokhandlerne kunne konkurrert med de utenlandske bokhandlerne på lik grunnlag. Vi som kjøper direkte fra utenlandske bokhandlere slipper å betale moms.

 

Det er ganske mange gamle bøker man kan få tak i gratis på Project Gutenberg.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...