Gå til innhold

Asus A7N8X Deluxe fryser ved oppstart!


br0ddi

Anbefalte innlegg

Når jeg skrur på pc-en kommer det opp hvilket skjermkort jeg har, og deretter dukker oppstartslogoen opp. Dette er logoen for hovedkortet mitt, nemlig asus a7n8x deluxe. Etter dette fryser pc-en og logoen blir stående på skjermen. Selv om jeg trykker på keyboardet får jeg ingen respons.

 

Jeg har clearet cmos 3 ganger. Jeg har tatt ut strømkontakten fra pc-en og ventet 5 min og satt den i, men det samme problemet er der fortsatt. Jeg har koblet fra strøm -tilførselen til alle harddisker, floppy disken og cd-rom'ene èn for èn. Dette til ingen nytte. Jeg har byttet skjermkort. Endret plassering på ram-brikkene. Tatt ut den ene ram brikken. Fremdeles har jeg samme problem. Jeg aner nå ikke hva jeg skal gjøre...

 

Er det noen som kan hjelpe meg?

 

Alle forslag mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tastatur og mus er koblet riktig. Jeg trenger ikke å ha harddiskene tilkoblet for å komme inn i bios. Derfor trenger jeg ikke å høre etter om de starter. Jeg hører ikke den vakre kvinnestemmen og vet ikke hvorfor.. Det eneste som kan være galt, som ble nevnt, er at cpu-en er svidd...

Lenke til kommentar
Høyrer du at harddisken/-ane starter opp?

Uansett har eg en mistanke om ødelagt CPU...

Maskin som poster med ødelagt cpu?

I think not.

 

Koble fra alt bortsett fra det nødvendigste.

Bytt minne rundt i de forskjellige plassene, clear CMOS osv.

En av feilmeldingene du kan få ved oppstart er "No CPU is Installed" og "System failed CPU test" så at maskinen fyrer uten CPU er ingen umulighet.

Lenke til kommentar
Høyrer du at harddisken/-ane starter opp?

Uansett har eg en mistanke om ødelagt CPU...

Maskin som poster med ødelagt cpu?

I think not.

 

Koble fra alt bortsett fra det nødvendigste.

Bytt minne rundt i de forskjellige plassene, clear CMOS osv.

En av feilmeldingene du kan få ved oppstart er "No CPU is Installed" og "System failed CPU test" så at maskinen fyrer uten CPU er ingen umulighet.

Er cpu-en gåen kommer det 0 på skjermen.

Lenke til kommentar

Da jeg i forigårs drev å mekka på maskinen, oppgraderte BIOS og overklokket litt (uten mye hell :p) så fikk jeg likens problem med mitt Asus A7N8X DGD.

 

Jeg fikk opp boot screen... (Logo) men så ble VGA signalene til skjermene satt til feil frekvens (ifølge skjermenes feilmelding).

 

Jeg tror dette er noe av det samme du har problem med.

 

Merkelig egentlig... Jeg tror det indirekte kom av at jeg satte FSB til 166 i stedet for 133 for min CPU og ram, var bare jeg som tenkte "Barton" i ett sek, (men har ikke Barton enda).

 

Hvordan jeg løste det?

 

Vel, jeg tenkte "vi prøver hva som helst før CLEAR CMOS" (for da må jeg ta ut diverse kort osv for å komme til batteri og switchen.)

 

Bestemte meg for å prøve å flashe biosen på nytt. Hva kunne det vel skade?

 

1. Rebootet. fikk opp logo. der sto det "Press Alt + F1 to flash bios" så jeg prøvde dette og hadde bios disketten inni... Men det krasjet. Tenkte "OK, det virket jo lovende..."

 

Prøvde på nytt, og denne gang kom jeg inn i menyen for flashe programmet.

 

2. Så skrev jeg inn bios flash filas navn og trykte videre...

 

3. Den begynte såvidt å LESE flash minnets første "sektor" men frøs der. "Hmm..." tenkte jeg... og fryktet det verste. Man skal jo ikke starte maskinen på nytt eller slå av under flashing, men den hadde altså frøsset i starten av prosessen.

 

4. Ventet noen minutter før jeg rebootet. (Den hadde jo, i følge skjermbildet, kun begynt å LESE litt før den frøs).

 

5. Etter reboot kom jeg meg videre fra logo-screen og fikk trykket DEL og justert til korrekt FSB etc.

 

Nå krasjet maskinen noen ganger i dag og i går, men det var nok bare pga litt ustabilt minne. Jeg tror jeg har fikset minne-problemet med å endre litt på timingene... Får se...

 

Håper dette kanskje kunne være til hjelp, og lykke til!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...