Gjest Bruker-435277 Skrevet 24. april 2017 Del Skrevet 24. april 2017 Hei. Hvordan kan jeg finne ut hvilken lukketid jeg skal ha til hvilken blender? Og hvilken iso jeg skal bruke? Jeg er hobbyfotograf, men ikke holdt på med det sånn kjempe lenge. Trenger noen gode tips til hvordan å ta gode bilder i dagslys! Jeg har hørt at man kan bruke blitz mot solen for å dempe lyset, stemmer det? Hvilken blender skal jeg bruke for å få bakrunnen og forgrunnen like skarp? Og hvilken blender for å få bakrunnen uskarp og forgrunnen skarp?? Når skal jeg bruke blitzen? Håper på mange gode tips/råd. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. april 2017 Del Skrevet 24. april 2017 Du har guiden "blender, lukker, iso og litt til" den gir deg en forståelse på en grei måte. Blits brukes hovedsakelig i sollys på motiver som er relativ nærme for å myke opp sollyset og gi noe bedre eksponering i motlys "mot solen". Når det gjelder dybdeskarphet "hvor mye som er i fokus" så er det forklart i guiden, enkelt fortalt jo større blender/mindre tall jo mindre i fokuset og mindre blender/større tall jo mer i fokus. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 24. april 2017 Del Skrevet 24. april 2017 (endret) Start med å lese denne http://www.skrablikk.com/single-post/2015/07/24/Den-fotografiske-verkt%C3%B8ykassen Endret 24. april 2017 av Omnithunder Lenke til kommentar
TGB Skrevet 11. juni 2017 Del Skrevet 11. juni 2017 (endret) Bruk lysmåleren i kamera; eventuelt sett på halvautomatisk program. Å spørre hva som er rett lukkertid og ISO til en spesifikk blender er som å spørre hvilken farge som er rett Det finnes ingen rett svar her - den rette for deg er vel det nærmeste. Uansett; de aller fleste speilrefleks har en lysmåler indikator i søkeren som forteller deg om du er over/under/passe eksponert. Blender/lukkertid og ISO til sammen påvirker eksponeringen (hvor mye lys som slipper inn). ISO styrer egentlig ikke dette, den forteller ikke hvor mye lys som slipper inn; men hvor kraftig man skal forsterke lyset som slipper inn (god måte å kompansere for å kunne gi mer dybdeskarphet i mørke omgivelser f.eks). Endret 11. juni 2017 av TGB Lenke til kommentar
TGB Skrevet 11. juni 2017 Del Skrevet 11. juni 2017 (endret) enkelt fortalt jo større blender/mindre tall jo mindre i fokuset og mindre blender/større tall jo mer i fokus. Ikke helt så enkelt; avstand til motiv og brennvidde benyttet påvirker også hvor mye som kommer i fokus. Selv oppløsning og størrelse på bilde man ser påvirker også hva man opplever som skarpt (i fokus). Egentlig er det bare en uendelig smalt utsnitt av verden som er i fokus; resten glir mer og mer ut av fokus (foran og bak); men fokus defineres vanligvis hva man opplever som skarpt (det varierer ut fra oppløsning på skjerm/print; og størrelse på bilde i (samt avstand til bildet når man ser på det). Endret 11. juni 2017 av TGB Lenke til kommentar
tow Skrevet 12. juni 2017 Del Skrevet 12. juni 2017 (endret) Regner med at du har et digitalt speilreflekskamera.... Jeg pleier å bare velge blenderåpningen ut fra hvilken dybdeskarphet jeg ønsker, og lavest mulig ISO som gir rask nok lukkertid (unntak: noen ganger ønsker man lang lukkertid for å få bevegelse i bildet). Velg visning av histogram i displayet, da ser du hva du ender opp med. Neste punkt er å lagre som råfiler, særlig dersom du har motiver med stor kontrast. Da har du mulighet til å "hente inn" høylys og skygger (=redusere kontrasten til noe som kan vises på skjerm/gjengis på utskrifter). Jeg har Nikon, da har jeg erfaring for at det blir bedre å sørge for å unngå overeksponering og heller trekke opp mørke partier. (Overeksponerte partier blir bare utbrent og får noen stygge artifakter som jeg ikke klarer å unngå. ) Her er to bilder av samme motiv, det første med full automatikk og ingen kompensering, det neste med -1,7 EV. Alle er med blender f:8 og ISO 100: Først, bildet som det ser ut direkte fra råfilen, uten redigering: Deretter, redigert sånn fort og gæli: Jeg håper det er mulig å se på skjerm at skyggepartiene ikke lider som følge av undereksponeringen men at det er mange flere detaljer i og rundt høylysene. Endret 12. juni 2017 av tow Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå