AnonymDiskusjon Skrevet 24. april 2017 Del Skrevet 24. april 2017 Jeg er siktet i en straffesak, noe som i seg selv er ganske ubehagelig. I denne forbindelse fikk jeg oppnevnt en offentlig forsvarer. Jeg snakket med to advokatkontor på stedet, og den ene virket veldig ivrig etter å forsvare meg. Nesten mistenkelig ivrig. Han la ut om at han fikk stykkpris (tror jeg det het) og han fikk betalt uansett om han gjorde noe eller ikke. Jeg synes hele greiene var helt merkelig, og gikk for den andre advokaten. Førstnevnte var også advokatfullmektig, noe jeg senere fant ut var en slags lærling på advokatkontoret, og ikke advokat. Men spørsmålet mitt er; Får advokater betalt "hele tiden" de er min advokat, eller kun når de må møte til avhør/i retten etc. På forhånd takk for svar. Anonymous poster hash: 4dbb4...4df Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 De fakturerer timene for det de gjør og det er mye mer enn å bare være i avhør og retten. Bare det å lese over din sak tar noen timer. De må også sette opp et forsvar, lage en slagplan. Så har vel du vært og snakket med advokaten, det er fakturerbare timer. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 Straffesaker honoreres som hovedregel etter stykkprisforskriften kapittel 3, det vil si med fastpris ("stykkpris"). Stykkprisen fastsettes som en multiplikator av den offentlige salærsats (S), p.t. 1025,- kr, som er en timepris. Stykkpris fastsettes med basis i hvor lang tid forsvareren er i retten. For hovedforhandling under 2 timer er stykkprisen 6S. For hovedforhandling mellom 2 timer og 3,5 timer er stykkprisen 8S. For hovedforhandling mellom 3,5 timer og 1 dag er stykkprisen 8S pluss 2,25S for hver time over 3,5 timer. Varer hovedforhandlingen mellom to og fem dager honoreres dagene to til og med fem etter rettstid med 2S for hver time man har vært i retten. Varer hovedforhandling mer enn fem dager fastsettes honoraret etter salærforskriften (dvs. godtgjørelse med 1S per arbeidet time). For førstegangs fengslingsmøte betales det 5S for rettsmøte inntil 1 time. Ved forlengelser betales det 2S for rettsmøte inntil 1 time. Varer rettsmøtet lengre betales det 0,5S for hver overskytende halvtime. Svaret på spørsmålet ditt er altså dels ja, dels nei. De får betalt knyttet til tiden de bruker i retten, men denne betalingen skal også dekke alle sider ved det å være forsvarer. Blir du varetektsfengslet to ganger før en hovedforhandling på to timer så får forsvareren din 13S (førstegangsfengsling 5S, forlengelse 2S, hovedforhandling 6S), 13 325,- kr. Det vil i praksis si at han får betalt for 13 timers arbeid. Dette får han uansett hvor mye eller lite arbeid han gjør (med en snever unntaksregel om at hvis det går med mer enn 26 timers arbeid og særlige grunner tilsier det kan man få betalt per time). 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 25. april 2017 Forfatter Del Skrevet 25. april 2017 Straffesaker honoreres som hovedregel etter stykkprisforskriften kapittel 3, det vil si med fastpris ("stykkpris"). Stykkprisen fastsettes som en multiplikator av den offentlige salærsats (S), p.t. 1025,- kr, som er en timepris. Stykkpris fastsettes med basis i hvor lang tid forsvareren er i retten. For hovedforhandling under 2 timer er stykkprisen 6S. For hovedforhandling mellom 2 timer og 3,5 timer er stykkprisen 8S. For hovedforhandling mellom 3,5 timer og 1 dag er stykkprisen 8S pluss 2,25S for hver time over 3,5 timer. Varer hovedforhandlingen mellom to og fem dager honoreres dagene to til og med fem etter rettstid med 2S for hver time man har vært i retten. Varer hovedforhandling mer enn fem dager fastsettes honoraret etter salærforskriften (dvs. godtgjørelse med 1S per arbeidet time). For førstegangs fengslingsmøte betales det 5S for rettsmøte inntil 1 time. Ved forlengelser betales det 2S for rettsmøte inntil 1 time. Varer rettsmøtet lengre betales det 0,5S for hver overskytende halvtime. Svaret på spørsmålet ditt er altså dels ja, dels nei. De får betalt knyttet til tiden de bruker i retten, men denne betalingen skal også dekke alle sider ved det å være forsvarer. Blir du varetektsfengslet to ganger før en hovedforhandling på to timer så får forsvareren din 13S (førstegangsfengsling 5S, forlengelse 2S, hovedforhandling 6S), 13 325,- kr. Det vil i praksis si at han får betalt for 13 timers arbeid. Dette får han uansett hvor mye eller lite arbeid han gjør (med en snever unntaksregel om at hvis det går med mer enn 26 timers arbeid og særlige grunner tilsier det kan man få betalt per time). Da forstår jeg. Jeg misforsto nok advokaten slik at jeg trodde han var på "fastlønn". Altså han fikk en fast sum uansett hvor mye arbeid han la ned i jobben. Som en kommuneansatt. :-) Takk for svar. Anonymous poster hash: 4dbb4...4df Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 Advokatfullmektiger er som oftest på fastlønn, men det er jo naturlig nok et forhold mellom inntjeningen til firmaet og evnen firmaet har til å betale lønn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå