Gå til innhold

Uføretrygd, etterbetaling av ung ufør for AAP

Anbefalte innlegg

Fikk for et par måneder siden innvilget uføretrygd med tillegg for ung ufør. De årene jeg gikk på AAP fikk jeg kun vanlig sats. Har lest litt rundtom og funnet ut at dette utbetales visst etterhvert, automatisk?

Men jeg har allikevel noen spørsmål.

-Hvor lang tid tar det? Ikke det at det haster, men kan jo være greit å vite. Spurte en av de på NAV-kontoret her i dag, og han visste ikke.

-Hvor mye får jeg? Kan det virkelig stemme at det blir omtrent 250-300k et sted, utbetalt? 

(Enslig, AAP fra August 2011 til Februar 2017, kjapt overslag: 5.5*80*0.91*0.64)

-Er det noe spesielt jeg bør tenke på i forhold til beskatning av dette, eller blir det grei skuring med det vanlige trekket på 36% på slik utbetaling? Har (heldigvis) ikke hatt det så trangt økonomisk at det kan være aktuelt med skattebegrensning.

-Har også studielån... Rett fremgangsmåte der blir vel å først be om et par års utsettelse før jeg søker om ettergivelse, eller?

Anonymous poster hash: 55532...e0e
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda NAV etterbetaler tilbake fra den datoen de har satt vedtaket til, jeg vet konkret om en person som fikk etterbetalt for flere år.

Denne personen fikk også tillegget ung ufør, og det ble etterbetalt pga for lite utbetalt for en periode på ca 7 år, så beløpet her var godt over 400k brutto.

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

Jeg fikk innvilget ung ufør for 2mnd siden, får enda betalt det samme som når jeg gikk på "AAP". 
De har sagt i en mnd nå att dem holder på med etterbetalingen... så hvor lang tid tar dette? Og hva tid vil jeg få utbetalt som om jeg går på ung ufør?

Lenke til kommentar

AAPs minstebeløp er 2G, mens AAPUUs minstebeløp er 2,44G.

Differansen for siste 6 år er da:

2016: 40 733

2015: 39 629

2014: 38 882

2013: 37 507

2012: 36 133

2011: 34 855

Totalt: 227 739 brutto.

Jeg fikk ikke ettergivelse av studielån, da inntekten er for høy (har ung ufør).

Endret av Dragen
Lenke til kommentar

Fikk for et par måneder siden innvilget uføretrygd med tillegg for ung ufør. De årene jeg gikk på AAP fikk jeg kun vanlig sats. Har lest litt rundtom og funnet ut at dette utbetales visst etterhvert, automatisk?

Men jeg har allikevel noen spørsmål.

-Hvor lang tid tar det? Ikke det at det haster, men kan jo være greit å vite. Spurte en av de på NAV-kontoret her i dag, og han visste ikke.

-Hvor mye får jeg? Kan det virkelig stemme at det blir omtrent 250-300k et sted, utbetalt? 

(Enslig, AAP fra August 2011 til Februar 2017, kjapt overslag: 5.5*80*0.91*0.64)

-Er det noe spesielt jeg bør tenke på i forhold til beskatning av dette, eller blir det grei skuring med det vanlige trekket på 36% på slik utbetaling? Har (heldigvis) ikke hatt det så trangt økonomisk at det kan være aktuelt med skattebegrensning.

-Har også studielån... Rett fremgangsmåte der blir vel å først be om et par års utsettelse før jeg søker om ettergivelse, eller?

Anonymous poster hash: 55532...e0e

Venter selv på siste rest på etterbetaling og skattetrekket der ble 44%. Men det som kan være gunstig er å få regnet om skattetrekket til de årene betalingen gjelder for. Hvis det er slik at du ikke har hatt det så trangt økonomisk tviler jeg på at det blir noe særlig etterbetaling i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 3def8...5bf

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...