datageni Skrevet 24. april 2017 Del Skrevet 24. april 2017 (endret) Har en 2008 2.0d som eg byttet dieselfilter på idag. Enkelt og greit i og for seg. Men når den skulle startes igjen ville han ikke. Vi holdt på til klikkingen begynte og ladder nå batteri. I forkant av dette forsøkte vi strømkabler uten hell. Batteriet virket tomt og starteren ville ikke gå. Når jeg forsøkte å starte etter startkabler virket batteriet tomt. Noen som har noe innspill? Bilen burde etter all hovedsak startet når fileret ble byttet. Men det gjorde den altså ikke. Alle drivstoff kabler og sensorer ser inntakte ut og filerkassen ble skrudd tilbake i riktig possisjon. Fulgte denne oppskriften her: https://www.youtube.com/watch?v=OxU3i3rUBBQ&t=0s Endret 29. april 2017 av datageni Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 24. april 2017 Del Skrevet 24. april 2017 Du må prime motoren om du har hatt dieselfilteret frakoblet. Vri om tenningen til posisjon 2 10-15 ganger, med 3-4 sekunders mellomrom. 4 Lenke til kommentar
datageni Skrevet 24. april 2017 Forfatter Del Skrevet 24. april 2017 Du må prime motoren om du har hatt dieselfilteret frakoblet. Vri om tenningen til posisjon 2 10-15 ganger, med 3-4 sekunders mellomrom. Hærlig! Fint å ha tekst på video der det står "prime and start" uten å forklare nermere hva som ligger i det. Må ladde batteriet nå, så skal vi forsøke det siden. Hadde og lite drivstoff på tanken. Ingen god ide å mekke med lite av det viser det seg gang på gang. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 Legger seg luft i filtetet som må primes ja. Selv fyller jeg alltid filteret med diesel før jeg setter på slangene, deretter start med litt høyt turtall frem til motoren slutter å hoste. Lenke til kommentar
datageni Skrevet 25. april 2017 Forfatter Del Skrevet 25. april 2017 (endret) Sliter fortsatt. Fyllte på 5liter på tanken i går kveld uten at det hjalp. Skal avgårde for å skaffe et større kvantum nå. Kjørekomputer sier fortsatt 20KM til tom tank, men det var mer enn det på tanken før eg byttet. Så da er det vell langt fra nok væske og mye luft i filterhuset. Er vell en ide å skru fileret opp igjen og fylle på der i steden for da. Forsøkte å tømme litt drivstoff gjennom luftehullet på toppen over filteret uten at det gjorde susen så nå er batteriet tømt for tredje gang Skal tydeligvis ikke være lett selvom bytte av filter tok 25min. Verkstedets ukjente pris, lange vente tid og eksemplarisk oppfinnsomhet for nye problemer er fortsatt uaktuell og jeg er langt fra redd for å skru på nyere biler. Endret 25. april 2017 av datageni Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 Vær forsiktig nå da. Fullt mulig å knerte dieselpumpen om den går tørr for lenge. Og ikke kjør starteren så lenge om gangen, om du vil ha glede av den en stund til :-) Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 Fyll og diesel ved inngangen på filteret om mulig.. Diesel er skittent og ufiltrert diesel kan fort tette en dyse. Lenke til kommentar
datageni Skrevet 25. april 2017 Forfatter Del Skrevet 25. april 2017 (endret) Ja viss nålen på instrumentet ikke reagerer så er vell gjerne dieselpumpen gått siden det minst er 10 liter på tanken nå. Det kommer heller ikke diesel fra inntak slangen når jeg starter. Anntar derfor pumpen har vært svak en stund siden bilen i siste ukene har vært litt treg ved tiptronic gear-skjifte. Det var forresten det som fikk meg til å skjifte filter i tillegg til at motoren en skjelden gang har stoppet ved første start (det har til tider skjedd siste året og ikke kun på kalde morgener men også normal tempererte dager). Sikring til pumpen er sjekket. Kan det være releet? Endret 26. april 2017 av datageni Lenke til kommentar
datageni Skrevet 26. april 2017 Forfatter Del Skrevet 26. april 2017 (endret) Du må prime motoren om du har hatt dieselfilteret frakoblet. Vri om tenningen til posisjon 2 10-15 ganger, med 3-4 sekunders mellomrom. Dette var en idè! Får vell finne noe ligende vakum som kan suge på Biltema/Jula. Ser at det er helt tomt i "Ut-slangen". Noen som har anbefallinger til hva som kan brukes? Skal prøve med sykkelpumpen når jeg kommer hjem https://www.youtube.com/watch?v=KdoE6-QmAoo Endret 29. april 2017 av datageni Lenke til kommentar
B1ack Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 Rart, de franske bilene med denne motoren kommer med orginalmontert håndpumpe, er ikke denne tilstede på Volvoen ? Lenke til kommentar
datageni Skrevet 26. april 2017 Forfatter Del Skrevet 26. april 2017 (endret) Rart, de franske bilene med denne motoren kommer med orginalmontert håndpumpe, er ikke denne tilstede på Volvoen ? Kan du se på videoen om du ser den? Har selv studert godt rundt filterhuset, men kan ikke se noe som ligner. Tenkte nå å suge litt for å se om det blir fart i "Ut-slangen". Det er forresten fortsatt ingen reaksjon på drivstoff-nålen når nøkkel blir satt på "2" før starten. Relee? Endret 26. april 2017 av datageni Lenke til kommentar
datageni Skrevet 26. april 2017 Forfatter Del Skrevet 26. april 2017 Da fikk jeg primet opp til halv tank og gjorde et start-forsøk uten hell. Det kommer ikke diesel i "Ut-slangen", men jeg hadde for lite batteri til å starte når ca 20priminger var unnagjort. Primet nålen/computer hele veien fra ca 40-410KM TIL TOM TANK. Det tyder vell på at både pumpen, relee og sikring er inntakt og at det er for mye luft i systemet siden den etter forsøket går tilbake til 40. Tenker på å ringe Volvo i morgen å høre om jeg skal la "bøde-skruen" undererst på filterhuset få holde på menst jeg gjør et verdig start-forsøk. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 Du kan kjøre trykkluft inn i fyllerøret. Det kan hjelpe en god del. Lenke til kommentar
B1ack Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 Her er et bilde, riktignok har jeg vridd pumpa 90 grader opp da jeg dreiv å tok ut motoren av bilen her. Den sitter rett på filterhuset på Peugeot. Lenke til kommentar
datageni Skrevet 26. april 2017 Forfatter Del Skrevet 26. april 2017 (endret) Sånn har jeg dessverre ikke. Men en slik pumpe-sak skal vell ikke være vanskelig å montere på. For når man får presse på den blir det vakum og trykk inn i huset som sikkert fører drivstoffet ut slangen. http://bildr.no/view/VWJJVC9y (link til bilde av mitt filterhus) Her er et bilde, riktignok har jeg vridd pumpa 90 grader opp da jeg dreiv å tok ut motoren av bilen her. Den sitter rett på filterhuset på Peugeot. Endret 29. april 2017 av datageni Lenke til kommentar
datageni Skrevet 26. april 2017 Forfatter Del Skrevet 26. april 2017 Du kan kjøre trykkluft inn i fyllerøret. Det kan hjelpe en god del. Har ikke trykkluft dessverre. Tenker å finne på en pumpeinnsats slik som på B1ack sitt bilde. Lenke til kommentar
B1ack Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 Det er på tilførselsrøret den sitter på min er jeg rimelig sikker på. Om du har en hugger i nærheten kan du jo improvisere om du finner en Peugeot med 2.0 HDi, kapp av slangen med pumpa og koble til på din. Koblinga på filterhuset ser jo lik ut. Sånn har jeg dessverre ikke. Men en slik pumpe-sak skal vell ikke være vanskelig å montere på. For når man får presse på den blir det vakum og trykk inn i huset som sikkert fører drivstoffet ut slangen. http://bildr.no/view/VWJJVC9y (link til bilde av mitt filterhus) Her er et bilde, riktignok har jeg vridd pumpa 90 grader opp da jeg dreiv å tok ut motoren av bilen her. Den sitter rett på filterhuset på Peugeot. Lenke til kommentar
datageni Skrevet 27. april 2017 Forfatter Del Skrevet 27. april 2017 (endret) Her er muligens svaret: http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=157518 Huggerne tillater ikke noe skruing her i Bergen og omegn. Det er vell verkstedene som har kjøpt opp eierskapet der. Det er på tilførselsrøret den sitter på min er jeg rimelig sikker på. Om du har en hugger i nærheten kan du jo improvisere om du finner en Peugeot med 2.0 HDi, kapp av slangen med pumpa og koble til på din. Koblinga på filterhuset ser jo lik ut. Endret 29. april 2017 av datageni Lenke til kommentar
datageni Skrevet 27. april 2017 Forfatter Del Skrevet 27. april 2017 (endret) Da har jeg fått laget til en pumpeinnsats med elektroteip ala det som B1ack har. Når jeg presser komme det drivstoff på utslangen når den er av, men når den er festet på skjer det ingenting. Ingen pusting nå som det er teipet godt rundt og det spruter godt ut av bunntappeskruen når jeg presser. Merkelige greier dette. Noen anbefalleringer? (Får ikke drivstoffet til å komme ut i den rosa gjennomsiktige slangen (Ut-slangen). Endret 27. april 2017 av datageni Lenke til kommentar
datageni Skrevet 29. april 2017 Forfatter Del Skrevet 29. april 2017 Da gutter! Fant jeg endelig riktig prossedyre. Det ble å gaffe elektroteipen på hver av sidene rundt den improvoserte håndpumpen og sørge for at systemet ble ordentlig lukket slik at all luft kunne bli sirkulert gjennom systemet og ut bløde-skruene. Prossedyren: Montere håndpumpe på innslangen (som på bilde-fant denne på en verktørforrentning til 78kr) Hele systemet påmontert (alle slanger i) Pumpe til gummien ble hard Åpne bunnskru Gjenta Åpne toppskru og presse pumpen inn maks så lukke slik at pumpen suger inn drivstoff og evt luftbobler fra returslangen Gjenta til pumpen sirkulerer drivstoff og ikke luft (man merker forskjell og ser drivstoffet komme opp i motor Når det er få og små luftbobler igjen kan motoren startes (tok tre forsøk med meg) La motor få gå noen minutter, koble av pumpe og sett innslangen tilbake i filterhuset. Jeg primet ikke noe siden det allerede var gjort (nålen viste halv tank og computer 400KM TIL TOM). Det merkes godt på gassen og drivstoff leveransen at nytt filter gjør susen. Raskere gearing og mer guff ut av motor. Har hørt at filter skal byttes hver 60.000KM, men vil anbefalle lavere intervall. Mitt var nå 42.000KM siden sist bytte. https://www.youtube.com/watch?v=323fssrMlvo 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå