-Siberian- Skrevet 24. april 2017 Del Skrevet 24. april 2017 En selvvaskautomat ved meg har oppsett som vist under. Jeg vil jo tro disse bør brukes i en fornuftig rekkefølge. Hvis man går for alle seks gjelder sikkert rekkefølgen de står i, men jeg ser ikke for meg at alle er nødvendige for en "dagligags" vask. Er kanskje også forskjell på hva som er best på sommer kontra vinter? Noen som kan bidra med en slags "oppskrift"? Kjemisk forvask (høytrykk) Høytrykk med sjampo (høytrykk) Skumbørste (børste) Høytrykk renspyling (høytrykk) Perfect Shine polering (børste) Glansvoks (høytrykk) Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 24. april 2017 Del Skrevet 24. april 2017 Du trenger egentlig ikke mer enn høytrykk og renspyling. Ta med deg en egen svamp og vask før du spyler av såpen. Børsten på slike haller er stort sett som sandpapir for lakken din. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 Om du ønsker en daglig vask (det er vel litt drøyt med daglig, men kanskje et par ganger i uka holder..?) så bør du ha noe som løser skitten fra lakken, men samtidig mild nok til å ikke fjerne beskyttelsen du måtte (burde) ha på. Avfetting som du blander seg er en fordel. Et eksempel er Surfex blandet 1:20. Sterk nok til å løse det meste av vanlig veistøv, men ikke for sterk for vanlig voks. La stå en 3-5 min (skal ikke tørke). Spyl av med høytrykksspyler. Dette er ikke nok til å kjøre berøringsvask etterpå. Og ligg for all del unna de vaskebørstene på vaskeanlegget. De gir deg skader på lakken for flerfoldige tusen kr. Se for øvrig andre tråder for hvordan du vasker bilen grundig fra a til å, og hvordan du kan ta enklere og oftere vask. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 Vasker en ofte nok så holder det med høytrykk sjampo og renspyling Kjemisk forvask er stort sett for felger og under bilen, men tviler at det er bruk for det når det ikke saltes Har lite erfaring med selvvaskhaller da jeg stort sett har tilgang til spyler på arbeid Lenke til kommentar
-Siberian- Skrevet 7. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2017 Det som her kalles "kjemisk forvask" er vel avfetting vil jeg tro? Leser blant annet på NAFs sider at bør påføres under vinduene og nedover, men jeg leser også at det gjerne tar knekken på eventuell påført voks - hvordan løser man det? Lenke til kommentar
Pop Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 Ved å blande den mildere enn rett fra flaska. Ved å bruke en god voks. Ved å ikke la avfettingen ligge for lenge (2-3 min). Benytter selv Surfex, på vokset bil blander jeg 1:15 vinter, 1:20 sommer (når det er behov for avfetting). Skal jeg håndvaske har jeg alltid avfetting, deretter skum. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå