Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tolke et Poliklinisk notat

Geekeern

Anbefalte innlegg

Havnet i MC ulykke i helgen. Kragerbeinsbrudd og ribbeinsbrudd.

Jeg har forstått at det er brudd i kragebeinet ytterst mot skulder. Men jeg har ikke fått sett på røngten bildene av skaden, og har heller ikke forstått hvordan skaden ser ut, hvilken beindel som er ødelagt, hvor farlig det er og sannsynlighet for at det blir grodd godt.

Jeg håper noen her inne har erfaring innenfor bransjen eller kan tolke et slik Polikninisk notat fra sykehuset?

"...  men overføres videre hit med sin laterale claviculafractur for vurdering.Ingne truet hud ved undersøkelse, normal distal nevrovaskulær status. RTG viser en fractur i laterale clavicula, hvor lateralfragmentet er ca. 3cm stort. 2/3 benbreddes cranial forskyvning av medialfragmentet. Operativ behandling av disse skadene har relativt dårlige resultater sammenholdt med konservativbehandling, og jeg beslutter med dette å behandle hans skade konservativt med fatle som smertelindring inntil første uke, videre rotasjonsøvelser i økende grad til smertegrense maksimalt til horisontalen første 6 uker. Ingen tunge løft. kontroll med RTG etter 2 og 6 uker."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"...  men overføres videre hit med kragebeinsbrudd på ene siden, for vurdering. Ingne hud som det ser ut å gå hull på ved undersøkelse, normal funksjon i skulder og arm, altså inga nerveskaderRøntgen viser et brudd i nederste tredjedelen av kragebeinet omtrent 3 cm fra skulderen. Bruddendene ligger ikke i stilling mot hverandre men er noe forskjøvet i sideledd, ca 1/3. Operativ behandling av disse skadene har relativt dårlige resultater sammenholdt med om man lar det gro av seg selv, og jeg beslutter med dette å behandle hans skade uten inngrep med fatle som smertelindring inntil første uke, videre svinge med armen i pendelform i økende grad til smertegrense maksimalt til 90 grader ut fra kroppen første 6 uker. Ingen tunge løft. kontroll med røntgen etter 2 og 6 uker."

• Liker 3
Lenke til kommentar

"...  men overføres videre hit med kragebeinsbrudd på ene siden, for vurdering. Ingne hud som det ser ut å gå hull på ved undersøkelse, normal funksjon i skulder og arm, altså inga nerveskaderRøntgen viser et brudd i nederste tredjedelen av kragebeinet omtrent 3 cm fra skulderen. Bruddendene ligger ikke i stilling mot hverandre men er noe forskjøvet i sideledd, ca 1/3. Operativ behandling av disse skadene har relativt dårlige resultater sammenholdt med om man lar det gro av seg selv, og jeg beslutter med dette å behandle hans skade uten inngrep med fatle som smertelindring inntil første uke, videre svinge med armen i pendelform i økende grad til smertegrense maksimalt til 90 grader ut fra kroppen første 6 uker. Ingen tunge løft. kontroll med røntgen etter 2 og 6 uker."

det var godt formulert skandinav :) forsto en god del mer nå.

Har du noe bilde som du kan markere eller eksempel bilde på hvordan et slikt skade kan se ut? hvor høyt sannsynlig er det at 1/3 av forskjøvelse går på plass igjen å blir nærmest rett og parallelt?

Lenke til kommentar

Ikke helt lett å finne, men det nærmeste jeg kommer er dette, du ser selv hvor bruddet er. Ditt brudd ligger nærmere skulderen, altså til høyre i bild.:

ccf29d698cb766b5f3a7899fdb32eb_jumbo.jpg

Når man tar et nytt røntgen om 1 år, vil det være synlig at du har hatt et brudd. Både på grunn av bentettheten, men også at det vil være en liten fortykkelse som vist på bildet nedenfor:

clavicle-fx.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...