Gå til innhold

skjermkort til HL2?


anon12234

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
nå har det seg slik at rammen på et 256 mb kort er tregere, eller tar jeg feil?, vill ikke dette svekke kortet. men uansett, et 256 9800pro kort er allt for dyrt for meg, vill et vanlig PC 9800PRO 128 klare spillene fint det også?

riktig.. selv om det er mere ram på 3d kortet betyr IKKE at det er bedre..

Kjøp heller det beste kortet med 128 ram. da kjører du alt glatt...Det er egentlig sløsing om kjøper et kort med 256 mb ram.

Lenke til kommentar

Ja, de er tregere når det er 256MB...det blir også dårligere å klokke.

 

Er ganske sikker på at et 9800PRO 128MB skal klare det ganske så fint! :)

 

HL2 har jo ikke kommet ut enda, så det er vel egentlig ganske vanskelig å si, men jeg traff en kis som hadde prøvd den beta versjonen av hl2. Han hadde ett 9500@9700 som kjørte betaversjonen ganske greit på bra oppløsning...husker ikke eksakt hvilken oppløsning han hadde på, men det var enten 1024x768 eller høyere ;)

Endret av Gef
Lenke til kommentar

Henrok, ja, det kortet vil kunne klare begge spillene fint med høye (om ikke full) detaljnivåer. Det spørs selvfølgelig litt hva du definerer som glatt, men du vil neppe oppleve noe merkbar hakking selv i de heftigste action-sekvensene.

 

Anngående 128 vs. 256, så er det snakk om 1-2% extra ytelse. Det finnes rett og slett ikke spill på markedet (inkludert disse to) som kan ta så mye videominne i bruk enda. Med andre ord, det er waste of money, ved mindre du finner et sted som selger dem til omtrent samme pris. Desverre så ligger 256MB versjonene som regel mye høyere i pris.

 

Om du ikke tror meg, så bare sjekk de mange testene som er gjort på dette (www.anandtech.com og www.tomshardware.com)

 

EDIT: Hva mener du med "rammen" på kortet?

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

ok, da er jeg ganske sikker på at det blir 9800pro, men jeg har så veldig lyst til å kjøpe nå, og hver dag så er det jo sånn forbanna julekalendershit på alle nettbutikkene og det vill rett og slett være for dummt å kjøpe i dag også dukker det opp i julekalenderen i morgen til halv pris, det er selvfølgerlig bare å avbestille eller angre kjøpet å bestille billigt, men jaja, får she ka d bli t.....

Lenke til kommentar

det er rent oppspinn at 256mb kort er tregere enn de med 128mb minne...

 

Dette er kun tilfelle i de billigere versjonene hvor man sparer penger ved å bruke dårligere minne.

 

Eksempel: De DDR2 brikkene jeg har på mitt Radeon 9800Pro 256mb kort er ikke akkurat tregere enn de på de vanlige 128mb kortene!

Jeg klokker de til å kjøre uten artifacts på rundt 400 MHz :) (altså 800 MHz effektivt). Klarer ditt kort med 128mb minne det? mest sannsynlig ikke.

 

Poenget er; det er bare når de skimper på kvaliteten på minnet for å få mer at det kan bli tregere, ikke når de bruker minnebrikker som er dyrere, i tillegg til at de bruker flere av dem, og det er jo dette som er tilfellet med 9800 kortene.

Lenke til kommentar

Vær obs på at du kan få Radeon 9800XT bundlet med HL2 (eller en kupons som du bytter inn mot spillet når det er ferdig ihvertfall). Skal du kjøpe begge deler likevel, så får du nok litt rabatt av å kjøpe det samlet.

 

Men så koster sikkert XT-versjonen littegrann mer, du får undersøke selv.

 

Anngående 128 vs. 256 Radeon 9800 modellene, så er de så-og-si helt like, men siden de er identiske med unntak av ekstra minne, så varierer ytelsesforkjellen mellom dem fra 0-2% cånn ca. Let opp testene på tomshardware for mer detaljert info. I alle tilfeller er det ikke verdt ¨betale så mye ekstra for.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Den endelige versjonen av HL2 er ennå ikke ferdig. Dermed vet vi heller ikke hvordan de enkelte kortene vil kjøre det. Kanskje duger det med et Geforce4Ti eller Radeon 8500-kort. Kanskje er det så vidt det duger med Radeon 9800Pro.

 

Hvorfor ikke bare vente og se. Er jo ikke lurt å kjøpe et dyrt kort nå som kanskje er overkill, eller kanskje for dårlig. Vent heller og se, og kjøp da. Da har sikkert prisene på skjermkort sunket en del også. Ikke mye vits i å sitte med et svindyrt overkill-kort helt til det er et billig-kort hvis du ikke trenger det.

Lenke til kommentar
Henrok, ja, det kortet vil kunne klare begge spillene fint med høye (om ikke full) detaljnivåer. Det spørs selvfølgelig litt hva du definerer som glatt, men du vil neppe oppleve noe merkbar hakking selv i de heftigste action-sekvensene.

 

Anngående 128 vs. 256, så er det snakk om 1-2% extra ytelse. Det finnes rett og slett ikke spill på markedet (inkludert disse to) som kan ta så mye videominne i bruk enda. Med andre ord, det er waste of money, ved mindre du finner et sted som selger dem til omtrent samme pris. Desverre så ligger 256MB versjonene som regel mye høyere i pris.

 

Om du ikke tror meg, så bare sjekk de mange testene som er gjort på dette (www.anandtech.com og www.tomshardware.com)

 

EDIT: Hva mener du med "rammen" på kortet?

 

-Stigma

ram er det som sitter på 3d kortet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...