Redaksjonen. Skrevet 24. april 2017 Del Skrevet 24. april 2017 Havarikommisjonen bebuder omfattende rapport denne uka.Ett år siden Turøy-ulykken: Turbin-ekspert fatter ikke hvorfor Super Puma-helikoptrene får lov til å fly videre Lenke til kommentar
Harald Skreppedal Skrevet 24. april 2017 Del Skrevet 24. april 2017 Jeg ser av diverse internasjonale diskusjonsfora innen luftfart at flere uavhengige tekniske fagmiljø påpeker at Puma maskinen (fra den gamle AS332L1 til dagens H225) har blitt videreutviklet til langt høyere vekt og ytelser - og at denne utviklingen har medført at de marginer som opprinnelig fantes, er spist opp. Rotor og MGB har blitt endret, selvsagt, men mange mener at en tidligere robust maskin nå er blitt generelt mer sårbar. Før øvrig skiller denne artikkelen dårlig mellom de to helt forskjellige ulykkesmekanismene som helikoptertypen har blitt rammet av - brudd i aksling vs. planetgir. Uheldig sammenblanding, men to ulike skademekanismer underbygger hypotesen om en sårbar konstruksjon. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå