Gå til innhold

[Løst] Pc`n streika, reparere? Kjøpe nytt?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en stasjonær PC :

Asus sabertooth 990FX r2.0

AMD FX-4350 Black

Gefore GTX 660

16 GB HyperX ddr3 1600Mhz

850W powersupply

Samt et USB lydkort og en haug med SSD disker i alle regnbuens farger.

Cpu`en har tatt kvelden og komplett har ikke cpu med riktig socket(AM3+) :(

Denne pc`n brukes for det meste til musikk produksjon sammen med et DAW(digital audio workstation) som heter Cubase.

Blir også brukt til noe gaming når jeg sitter barnevakt, men det går i gamle spill som Age of Conan, Leauge of Legends, command and conquer, Minecraft o.l.  

Noe video redigering med Sony Vegas og GoPro studios er det også.

Med store musikk prosjekter i Cubase, masse lydspor og effekter, så har jeg pleid å få hakking i lyden. Ved live opptak med mye effekter kommer det innimellom et "tick" i lyden og den slutter å ta opp. Dette er det eneste som har irritert meg med denne pc`n.

Ønsker likevel en oppgradering som takler større musikk prosjekter og kanskje er litt raskere under "rendering. Jeg ser litt på nytt hovedkort, CPU og ram. Har et tak på 6-7000,-. og er litt Asus/Intel fan.

Jeg leser flere steder at Cubase trenger høy clock speed og ikke flere kjerner. Deretter pøse på med så mye ram man har råd til.

Noen forslag?

https://www.komplett.no/wishlists/1850741

?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du må dele handlelisten.

Uansett støttes:

Så finner du slike cpuer brukt til under 1000 kr for den FX 9370 er det det godt kjøp. Men spørs om du har imot varm støyende pc da de blir varme hvis de overklokkes særlig på sommeren.  Det blir det billigste.  Har du problemer med ram i dag? For hvis du aldri belaster ram 100% i oppgavebehandler trenger du neppe mere ram.

• FX-8350(FD8350FRW8KHK,4.0GHz,8C,125W,rev.C0,AM3+) ALL
  • FX-8370(FD8370FRW8KHK, 4.0GHz, 8C, L3:8M, 125W, rev.C0, AM3+) ALL 2501 GO
  • FX-8370E (FD837EWMW8KHK, 3.3GHz, 8C, L3:8M, 95W, rev.C0, AM3+) ALL 2501 GO
  • FX-9370(FD9370FHW8KHK, 4.4GHz, 8C, L3:8M, 220W,rev.C0,AM3+

Så sant bios er oppdatert.

Hvordan kan du være så sikker på cpu er defekt? Da det kunne vært hovedkort?

Med mindre pins på cpuen er bøyd. Jeg har selv overklokket en del cpuer har aldri opplevet defekt cpu, men opplevd ustabilitet og mye rart i oppstart. Med mindre du vet cpuen har hatt veldig høy tempratur 100 grader over lengere perioder tviler jeg på cpu er helt defekt.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Dette sabertooth hovedkortet er forsåvidt kjøpt brukt for 8mnd siden. Før dette satt det et Gigabyte kort der som tok kvelden. Alt dette ble kjøpt i juli 2013 og det har jo vært litt tull på veien.

Det begynte nylig å hakke i lyden på denne pcen mens jeg satt å gamet. Samme hakking som når jeg driver med de største musikk prosjektene mine, men nå var det der hele tiden under en annen setting.

Etterhvert begynte bildet å fryse i takt med hakkingen og pc`n ble helt ubrukelig. Å se film, spill eller høre på musikk er umulig. Jeg tok en del tester som viste at det var en HAL.DLL og masse DirectX filer som lagde røde og høye tall.

Jeg forandret diverse innstillinger rundt cpu, oppdaterte bios, alle drivere, jeg har prøvd alt på Google uten at det hjalp. Jeg gikk til slutt inn i kabinettet for å titte litt og etter det så lyser det et rødt lys på CPU uten at jeg har rørt den.

Det står vannkjøling på denne og cpu lå på 42 grader når jeg holdt på med drivere, bios osv.

Hovedkortet ser ut til å oppføre seg normalt mtp lys, vifter og ram check, men jeg får ikkenoe liv, ikke et bilde, ikke et pip, bare et rødt lys på CPU. Prøvde å bytte bios batteriet. Jeg har tatt ut cpu å blåst ren socketen, ingen bøyde pinner, men lyser fortsatt rødt.

Jeg er også enig, det er sjeldent cpu som ryker, men jeg har konkludert med den. Jeg er ikke helt sikker for å være ærlig, men dritten funker hvertfall ikke.

Jeg har som sagt opplevd mye hakking i lyden med store musikk prosjekter samt at live opptak dropper ut. Det er ikke akkurat proffesjonelt når noen må spille låta 100 ganger fordi pc`n min ikke klarer å ta det opp. Åssen musikkstudio er dette her?

Lydkortet jeg bruker er av denne typen, blitt oppdatert med ny firmware og er funnet i orden. https://www.steinberg.net/en/products/audio_interfaces/ur_series/models/ur824.html

Dette er jo en herlig blanding med ASIO drivere og latency, men det har aldri hjulpet å justere noe her. Jeg tror det er noe hardware som ikke henger med. En drøy ekko effekt på lyden kan virkelig få pc`n til å "stall`e" og alt blir bare lim. Mye timeglass, mye venting, mye hakking i lyden.

Jeg vet ikke om dette kommer av svak cpu eller for lite ram, men jeg ønsker å løse dette når maskina først er ute av drift.

Kanskje sette inn en bedre cpu og mer ram på dette sabertooth kortet? Kanskje det er hovedkortet som er feilen? Det er en viss risiko her.

Jeg har forsåvidt en annen pc liggende med defekt hovedkort. Denne har i5 2500K, 16gb ram, xfx7950 og 800w psu. Jeg vet ikke hva som blir best, hovedkort til den ene eller cpu til den andre?

Eller bare kjøpe noe nytt?

Handlelista ble ikke delt, my bad.  https://www.komplett.no/wishlists/dbd09d10-5807-4e2e-a34d-0b95929ea5cb

Lenke til kommentar

Jeg hadde sett meg lei av alt tullet og kjøpt nytt.

Det du sier du gjør på PC-en, så høres det ut som en upgrade til Ryzen 5 er tingen.

Da får du en finfin 6 kjerne med 12 tråder som tygger unna det meste. En god allaround CPU.

Feks noe sånt:

https://www.komplett.no/wishlists/7ba40bed-0e3f-4816-9b2c-8ab60420c9d2

Kommer også med en CPU-kjøler som ut av boksen lar deg overklokke litt også. Burde fint klare 3,7 - 3,8 ghz uten noen store problemer og ikke noe særlig støy.

For til i7 7700K, som du lenket til, trenger du å kjøpe en kjøler for den kommer uten. PS den blir grisevarm, så en lukket vannkjøling er tingen for KabyLake.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg hadde sett meg lei av alt tullet og kjøpt nytt.

Det du sier du gjør på PC-en, så høres det ut som en upgrade til Ryzen 5 er tingen.

Da får du en finfin 6 kjerne med 12 tråder som tygger unna det meste. En god allaround CPU.

Feks noe sånt:

https://www.komplett.no/wishlists/7ba40bed-0e3f-4816-9b2c-8ab60420c9d2

Kommer også med en CPU-kjøler som ut av boksen lar deg overklokke litt også. Burde fint klare 3,7 - 3,8 ghz uten noen store problemer og ikke noe særlig støy.

For til i7 7700K, som du lenket til, trenger du å kjøpe en kjøler for den kommer uten. PS den blir grisevarm, så en lukket vannkjøling er tingen for KabyLake.

Tusen takk, akkurat dette jeg ville høre ! :)

Lenke til kommentar

Nettopp, da er vi 2, men takk for hjelpa så langt.

Ny liste https://www.komplett.no/wishlists/8ea5c211-f8c8-40e2-b831-0bd602655304

Hva menes med at hovedkortet er M.2? Kommer jeg til å få problemer med det?

Jeg har et par vannkjølere fra før som skal passe på 115x, bare jeg finner braketttene. Eller jeg kanskje kjøper en med dobbel vifte å setter i topplokket.

Lenke til kommentar

Vil anbefale en med dobbel vifte og sette i toppen, men om du har noen fra før så kan det jo være verdt å sjekke om den/dem holder og om du finner braketter. ;-)

M.2 er bare et grensesnitt som feks SATA. M.2 takler høyere hastigeter enn hva sata gjør. Så feks "disker" som denne er https://www.komplett.no/product/903115/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-m2/samsung-960-evo-250gb-m2-pcie-ssd M.2

• Liker 1
Lenke til kommentar

AMD har etter det jeg har fått med meg på ryktebørsen en del issues med trådsynkronisering. Dette kan godt være problematisk på Intel også for alt jeg vet, men det er alltid AMD som nevnes og som det hyles om. Er nok også ting som kan justeres i OS og muligens på prosessorens microcode.

Det er nok mest safe å gå for Intel hvis du ikke finner ut av det på forhånd.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skal du kjøpe Kaby Lake prosessor og hovedkort, må du se på Z270 hovedkort. Z170 støtter Kaby Lake, men bare etter en bios oppdatering, og jeg tviler på at komplett går gjennom lageret sitt og oppgraderer alle Z170 hovedkort før de sender ut. 

Jeg ville spart litt penger og kikka litt på bruktmarkedet etterhvert. Det er mye penger å spare på det i forhold til å kjøpe nytt, samt du kanskje burde sjekke at SSD ikke korrupterer data, RAM passerer noen minnetester og litt sånt. 

Samtidig har jeg vært borti noen tilfeller hvor de FX-4XXX og FX-6XXX prosessorene kan dø plutselig, men ikke FX-8XXX og FX-9XXX serien. Kan være verdt å satse 500 på den du fant på finn.no.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Dette var i utgangspunktet tiltenkt å være en "back-up" pc og når jeg ser igjennom gamle ordre så har den pc her vært billig.

Fx4350 kosta 895,- og det første hovedkortet kostet 540,-. Resten er også kjøpt på tilbud eller brukt, så at noe ryker er jo som forventet. Selvom det har vært noen problemer på veien må jeg likevel si at her har jeg fått mye bang for the buck.

Jeg feilsøkte litt grundigere og står fortsatt på mitt. Defekt CPU!

Jeg fikk byttet til meg den FX6300 CPU`en og ryddet i kjelleren samtidig, men det hjalp ikke å bytte den haha, så da var det hovedkortet som var feilen da :confused:

Jeg har bestilt nytt hovedkort fordi det er mye maskin igjen, men den går tilbake til å være en back-up pc.

Jeg røyk på en budsjettsmell og det endte sånn https://www.komplett.no/wishlists/d2a13fc5-9c8f-45ad-8660-a932be0a5878

Dette får en ny Corsair Gold 750W PSU og et nytt big tower kabinett som jeg kjøpte på tilbud i 2015 :p Av skjermkort har jeg et GTX 660 og XFX 7950 å velge mellom. Også en brukt H60 kjøler hvis det ikke holder med den luftkjøleren, som jeg forøvrig har målt at får plass. Har 2 Asus 24" monitorer(noe billig drit)

Utifra min research rundt en Digital Audio Workstation og Cubase så har jeg funnet ut at dette bruker maks 4 kjerner. Quad core med mye Ghz og Cache er tingen. Det sies at Hyper Threading ikke har noen effekt, en stund ble man anbefalt å slå det av fordi det kunne gjøre programmet tregere, men man har gått litt bort fra det igjen.

HT blir brukt av diverse VST plugins og det visuelle(grafer, parametere, oscillasjoner) i Cubase. Med masse plugins, instrumenter og whatnot oppe samtidig så er det visst en visuell forskjell for de som pirker på det. HT er noe som blir mer og mer brukt, kanskje ikke av Cubase, men av pluginsene man kjører.

Samtidig så blir det sett på som ganske unødvendig og du trenger ikke HT til en DAW maskin pr.dags dato.

Jeg så for meg at en i5 6700k/7600k hadde vært et fornuftig valg til en DAW maskin. Jeg finner flere som bruker dette og er storfornøyde. Lav latency, alt er snappy osv. Dem har gjort en mindre oppgradering enn meg og merker forskjell. Jeg hadde nok blitt dritfornøyd, men det glapp i siste liten.

AMD Ryzen har visst noen problemer med Cubase og jeg finner noe uheldige "rage" tråder. Det er visst snakk om en bios/chipsett oppdatering for å gjøre det mer kompitabelt. Det virker likevel som de fleste sverger til Intel innenfor denne sporten her og det blir mye hyling når noen prøver AMD.

Den nye Cubase 9 Pro oppdateringer er også veldig godt motatt og forumene sier at cpu`en jobber lettere med denne utgaven. Det er mange variabler.

Jeg røyk uansett på en smell og håper dette her holder noen år. Litt få USB innganger, men det ordner seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...