Gå til innhold

Misliker venstresiden vanlig folk?

Anbefalte innlegg

Andreas Halse, tidligere leder av Sosialistisk Ungdom, hadde for ikke så lenge siden et innlegg publisert på Aftenposten.no hvor han skriver om noe som også jeg har vært vitne til mange ganger, nemlig at om man deltar på et politisk møte til venstre i politikken, så vil man møte veldig mange mennesker som ikke ser ut til å ha så fryktelig mye til overs for de som lever i arbeiderklassen. I innlegget sitt så skriver han blant annet: "du kan høre det overraskende suset som går gjennom rommet i det noen nevner at de «bare» har fagbrev" og at det er "påfallende hvor ustraffet man slipper unna fornærmelser og latterliggjøring av klassebakgrunnen til de man ikke liker" med henvisning til hvordan man reagerer hvis noen, uten et snev av ironi, sier at de liker Grandiosa eller liker visse tv-programmer.

Hva tenker dere om dette? Har han rett? Er det virkelig slik at det eksisterer en ukultur på venstresiden og at mange på venstresiden ser ned på folk i arbeiderklassen? Spørsmålene er selvsagt ledende. Det er en dårlig bevart hemmelighet at mange på venstresiden har lite til overs for arbeiderklassens såkalte lavkultur. Du kan jo bare sette på 2015-farsoten "En godt stekt pizza" rundt disse folka og se hvordan de reagerer. De begynner å vri seg i smerte og ubehag med en gang og lengte hjem til Blindern og Gründerløkka. Og jeg har ikke noe ønske om at dette skal bli en tråd hvor de som eventuelt måtte føle seg truffet, eller som av annen grunn føler at de må ta venstresiden i forsvar, begynner å prate om alt høyresiden gjør galt.

Dette skal ikke være noen pissekonkurranse hvor man vinner bare ved å påpeke at andre enten er like ille eller kanskje til og med enda verre. Det er ikke det denne tråden skal handle om. Men jeg er interessert i å få vite hva dere tenker om dette. Og, for all del, hvis dere har gjort dere noen interessante tanker og relevante observasjoner rundt hvordan høyresiden forholder seg til folk i arbeiderklassen så er det bare å komme med dem. Det beriker bare tråden. Ingen sier høyresiden er perfekt. Og det viktigste er politikken som føres. Men det burde ikke være noe tvil om at slike holdninger ikke er veldig forenelig med de verdiene (fellesskap, inkludering, solidaritet, kampen mot mobbing etc.) som venstresiden er så opptatt av. Mitt inntrykk er at de fleste jeg har snakket med på venstresiden synes at dette er vanskelig å forholde seg til. De vet ikke helt hva de skal si.

Og det er jo forståelig. Ingen liker å bli konfrontert med sine dårlige sider.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I og med at Andreas Halse som tidligere SU-leder er en av de som burde være best egnet til å si noe om kulturen på venstresiden, har han sikkert rett. Men jeg tror ikke det er den forakten som er grunnen til at de lavt utdannede i Norge stemmer Frp og ikke SV, det er politikken.

De fleste i min vennekrets er for øvrig akademikere som politisk hører til i sentrum og på høyresiden, og det er ikke nødvendigvis fritt for latterliggjøring av "harry-kulturen" til arbeiderklassen der heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er en klasseting, ikke en venstre-ting.

Befinner meg godt på venstre side, men har ingenting med verken dette eller *grøss* Sosialistisk Ungdom å gjøre. Husk at venstre-siden er mye mer enn skrikende kommunister, blitzere, blåøyde MDG-ere etc.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Halse har selvfølgelig helt rett. På den andre sida er fenomenet akkurat like utbredt i det fine partiet Høyre. Men fra den gamle overklassens parti venter en intet annet. Derimot er det ironisk at Ap og SV, som i teorien skal være partier for proletarer som ikke har annet å miste enn sine lenker, i praksis forakter slike mennesker.

For ekte proletarer, samt de som ønsker at de var det, fins det to muligheter, Fremskrittspartiet, og, i stigende grad i vår tid: Senterpartiet. På bygdene er det nå Senterpartiet som rår, Arbeiderpartiet er trengt tilbake til sine kjernevelgere: de kommunalt ansatte. Jeg ser store muligheter for Senterpartiet om de spiller sine kort riktig og drar nytte av hatet mot EØS/globalisering/innvandring og rir på bølgen Brexit/LePen/Trump som forsøker å knuse den nye adelen (den som Halse egentlig skriver om).

Endret av Vox_populi
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Halse har selvfølgelig helt rett. På den andre sida er fenomenet akkurat like utbredt i den fine partiet Høyre. Men fra den gamle overklassens parti venter en intet annet. Derimot er det ironisk at Ap og SV, som i teorien skal være partier for proletarer som ikke har annet å miste enn sine lenker, i praksis forakter slike mennesker.

For ekte proletarer, samt de som ønsker at de var det, fins det to muligheter, Fremskrittspartiet, og, i stigende grad i vår tid: Senterpartiet. På bygdene er det nå Senterpartiet som rår, Arbeiderpartiet er trengt tilbake til sine kjernevelgere: de kommunalt ansatte. Jeg ser store muligheter for Senterpartiet om de spiller sine kort riktig og drar nytte av hatet mot EØS/globalisering/innvandring og rir på bølgen Brexit/LePen/Trump som forsøker å knuse den nye adelen (den som Halse egentlig skriver om).

Ikke glem ulven.

Lenke til kommentar

Ikke glem ulven.

Det har du helt rett i. Rovdyr og skuterkjøring er gode beviser på at Høyre og Arbeiderpartiet er to alen av samme stykke: adelsfolk fra byen som skal komme ut her og bestemme over og herse med vanlige folk som bor her fast, ikke bare er feriegjester. Dét er mange lei av, og Senterpartiet er ett av få steder som passer for folk av den mening.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Befinner meg godt på venstre side, men har ingenting med verken dette eller *grøss* Sosialistisk Ungdom å gjøre. Husk at venstre-siden er mye mer enn skrikende kommunister, blitzere, blåøyde MDG-ere etc.

Det tror jeg også, det har mer med kulturell/økonomisk klasse å gjøre, enn direkte med politikk å gjøre (utover at endel demografier er overrepresentert i enkelte partier)

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men stemmer du noe på venstre siden er det slike folk du gir makten. Da hjelper det jo ikke at du selv er oppegående og kvikk :-).

Jeg finner forøvrig ikke et parti som passer meg helt.

Lenke til kommentar

Ikke glem ulven.

Det har du helt rett i. Rovdyr og skuterkjøring er gode beviser på at Høyre og Arbeiderpartiet er to alen av samme stykke: adelsfolk fra byen som skal komme ut her og bestemme over og herse med vanlige folk som bor her fast, ikke bare er feriegjester. Dét er mange lei av, og Senterpartiet er ett av få steder som passer for folk av den mening.

Støre som AP-leder må jo være årets spøk.

Lenke til kommentar

Jeg ser store muligheter for Senterpartiet om de spiller sine kort riktig og drar nytte av hatet mot EØS/globalisering/innvandring og rir på bølgen Brexit/LePen/Trump som forsøker å knuse den nye adelen (den som Halse egentlig skriver om).

Men når de går i regjeringsallianse med AP faller jo alle momenter på stengrunn. 

Kanskje på tide for Senterpartiet å forlate venstresiden og bli et sentrumsparti igjen.

Lenke til kommentar

Jeg ser store muligheter for Senterpartiet om de spiller sine kort riktig og drar nytte av hatet mot EØS/globalisering/innvandring og rir på bølgen Brexit/LePen/Trump som forsøker å knuse den nye adelen (den som Halse egentlig skriver om).

Men når de går i regjeringsallianse med AP faller jo alle momenter på stengrunn. 

Kanskje på tide for Senterpartiet å forlate venstresiden og bli et sentrumsparti igjen.

Fullstendig enig! Det er ei dødslinje for et lite parti å gå i kompaniskap med en storebror. Akkurat det samme ser du med Framskrittspartiet, som på død og liv ville inn i regjeringa og få skylda for alt som har gått galt. I stedet kunne de ha stått utenfor og kritisert, og vært dobbelt så store på meningsmålingene. 

Det var én eneste grunn til at Senterpartiet og Framskrittspartiet ville i regjering: feite jobber som statsråder, statssekretærer m.m. for noen trofaste partislitere, samt opprykk til "fast" stortingsplass for noen som ikke nådde opp i nominasjonen. Kort sagt penger og makt til enkeltpersoner i partiet, men til skade for partiet selv.

Endret av Vox_populi
Lenke til kommentar

I og med at Andreas Halse som tidligere SU-leder er en av de som burde være best egnet til å si noe om kulturen på venstresiden, har han sikkert rett. Men jeg tror ikke det er den forakten som er grunnen til at de lavt utdannede i Norge stemmer Frp og ikke SV, det er politikken.

De fleste i min vennekrets er for øvrig akademikere som politisk hører til i sentrum og på høyresiden, og det er ikke nødvendigvis fritt for latterliggjøring av "harry-kulturen" til arbeiderklassen der heller.

Nja, si ikke det. Kan godt hende at man også i godt utdannede kretser på høyresiden omtaler livsførselen til arbeiderklassen i like nedsettende ordelag. Faktisk, så vet jeg at de gjør det. Det er en klassegreie, helt klart, hvor godt utdannede mennesker hakker på valgene til de med lav utdannelse. Men Marsdal skrev om nøyaktig det samme i boka FrP-koden, der han også intervjuet folk som hadde stemt på Arbeiderpartiet hele livet, men som pga at de ikke lenger følte hjemme i arbeiderbevegelsens rekker, nå overtatt av akademikere og diverse kulturkrigere som ser det som sin oppgave å pisse på dem som ikke er like fine som seg selv, hadde begynt å stemme på FrP. FrP er motkultur, konkluderte Marsdal.

Marsdal går selvsagt mye dypere og detaljert til verks enn hva jeg gjør her eller hva Halse gjør i innlegget sitt på Aftenposten. Men dette har vært diskutert lenge. Og ikke bare i Norge. I forbindelse med valget på de britiske øyer i fjor sommer, og valget som skulle være i USA senere i november, hadde Aftenposten en serie der de så på europeisk og amerikansk arbeiderklasse, deres forhold til eliter, og hva det var som gjorde at så mange av dem hadde begynt å stemme på høyrepopulistiske partier.

Gjennomgangsmelodien var den samme som blant dem Marsdal hadde pratet med under arbeidet med FrP-koden at mange av dem gjerne kunne tenke seg å stemme på venstresidens partier, noe mange av dem hadde gjort hele livet, også, flere av dem hadde vokst opp i hjem der det var utenkelig å stemme på noe annet enn venstresidens partier (Arbeiderpartiet her hjemme), men fordi de ikke lenger følte seg hjemme i disse partienes rekker, blant den nye utdanningseliten, så hadde de funnet seg et nytt hjem godt ute på høyresiden hvor høyrepopulistene har tatt dem i mot med åpne armer.

Det er riktig som du sier at arbeiderklassen også omtales i lite flatterende ordelag i godt utdannede kretser på høyresiden. Men måten godt utdannede mennesker ute på høyresiden omtaler disse menneskene på faller ganske enkelt til kort sammenlignet med hvordan godt utdannede mennesker ute på venstresiden omtaler dem. Og det er ikke likegyldig hvor på høyresiden disse velgerne flytter seg hen. De drar ikke fra Arbeiderpartiet til Høyre for å si det sånn, hvor de kan få noe av den samme dårlige behandlingen og omtalen. Jeg mener dessuten at det er mye høyere oppunder taket blant de finere fruer på Høyre sin landsmøtemiddag, pussig nok, enn det er blant unge, progressive kulturkrigere som planlegger en eller annen demonstrasjon.

Kommer du inn som en "En godt stekt pizza"-entusiast blant de finere fruene i Høyre så vil de være mye mer tilbøyelig til å prate med deg, enn hva kulturkrigerne på planleggingsmøte i Sosialistisk Ungdom for eksempel vil være. Selv om de antagelig vil le mye å behandle deg som en kuriositet. Jeg tror de vil følte at det er litt stas og kanskje litt eksotisk med en sånn folkelig type til bords. Nei, de drar til FrP hvor de i flere årtier er blitt tatt godt i mot av en frittalende karismatiker som ikke har vært redd for å tale samfunnseliten (politikere, kultur-folk, medie-folk - alle forståsegpåerne! - mange av de samme folka som er årsaken til deler av arbeiderklassen flykter partiene på venstresiden) midt i mot.

Og godt utdannede FrP-ere har dessuten en tendens til å ta meningsfellene sine i forsvar, og tilby dem et intellektuelt grunnfjell å stå på, framfor å latterliggjøre dem ved hver mulige anledning. Og det har ikke bare med partilojalitet å gjøre, men også om sosial tilhørighet. Godt utdannede mennesker på høyresiden (f.eks. FrP) kommer jevnt over fra andre familier, og har gjerne tatt andre utdanningsretninger, enn godt utdannede mennesker på venstresiden. F.eks. så vil du finne flere personer med blått politisk standpunkt på økonomiske studieretninger, mens det på lærerutdanningen, for eksempel, eller på journalistutdanningen, vil være enklere å finne folk med rødt standpunkt.

Godt utdannede mennesker på venstresiden jobber stort sett i offentlig sektor, mens godt utdannede mennesker på høyresiden i langt større grad jobber i privat sektor. And guess what; det gjør mesteparten av arbeiderklassen, også. Enten det er i industrien, i transportnæringen eller i servicenæringen. Hvis du ikke har lest FrP-koden så anbefaler jeg den på det sterkeste. Marsdal er for rød for min smak. Men han har rett i mye og hans analyse av hvorfor folk trekker fra tradisjonelt trygge sosialdemokratiske bastioner og over til høyrepopulistiske partier sånn som FrP (som han slettes ikke er alene om) er veldig bra.

Nå ble det veldig mye "det er venstresidens feil at mange rømmer til FrP". Og det beklager, jeg. Jeg mener ikke å få det til å høres ut som at politikk ikke har noe med dette å gjøre. Det er klart at disse velgerne føler at de får igjen noe ved å strømme til høyrepopulistene, hvis ikke så hadde de jo ikke gjort det. Men dette er jo i utgangspunktet partiene på venstresiden sine velgere. Og den eneste grunnen til at de rømmer over til høyrepopulistene (vel, nesten den eneste grunnen) er at de ikke lenger kjenner seg i de tradisjonelle partiene sine.

Hadde de bare klart å holde klasseforakten sin for seg selv og latt være å framstille det som om det må være noe galt med deg om du "bare" har fagbrev eller om du ikke bruker å følge med på Dagsrevyen, og heller konsentrert seg om å heller leve opp til idealene sine om et raust og inkluderende fellesskap, så hadde de spart seg selv for veldig mange bekymringer. For hva så om noen foretrekker svart kaffe i stedet for forseggjorte melkebaserte kaffesorter eller om noen foretrekker å lytte til p4 i stedet for p2? Hva så de bare har fagbrev og liker å blaste "En godt stekt pizza" i bilen på vei hjem fra jobb? Er det virkelig så farlig?

Flotte taler og innlegg i avisa om hvor viktig det er med et raust og inkluderende fellesskap, hvor viktig det er med et varmt og tolerant samfunn, må omsettes til handling hvis det ikke skal oppfattes som tomme ord. Og helt ærlig så er inntrykket mitt at det er mange tommer ord ute og går blant dem som prater mest om viktigheten ting som fellesskapet i Norge.

Lenke til kommentar

Jeg tror fortsatt det har mye mer med politikk å gjøre enn med klasseforakt. Hadde SV plutselig begynt å kjempe mot for eksempel bilavgifter, bompenger og innvandring, tipper jeg de hadde kapret tilbake mange av de gamle arbeiderstemmene sine på et blunk. Uavhengig av om partistyret fortsatt bestod av arrogante akademikere.

Endret av Husam
Lenke til kommentar

Da ser vi ganske enkelt ulikt på det. Politikk er viktig, men det er ikke det eneste som er viktig. Vel så viktig er mannskapet som skal fronte politikken. Både på toppen og i bunnen av partiet. Ingen stemmer på politikere de ikke liker. Og så lenge den jevne SV-eren er hånlig overfor livsførselen til den jevne FrP-eren, sammen med resten av den kulturelle overklassen i det norske samfunnet, husk at dette gjelder ikke bare de som sitter i partiledelsen eller på Stortinget for partiet, så akter de som i dag stemmer på FrP framfor venstresidens partier til å fortsette å stemme på dem. Eller, i hvert fall, de kommer i langt mindre grad til å stemme på dem, enn om de ikke hadde vært sånn for å si det slik.

Der FrP hadde vunnet 10 velgere på en appell om flyktninger og innvandring, så ville SV, med den holdningen som de har overfor arbeiderklassen i dag, bare kunnet stikke av med 2-3 stykker. Det er jeg sikker på. Litt flere om det hadde vært Arbeiderpartiet. Og da forstår jeg at de ikke prøver. Ikke at jeg tror at de har noe særlig lyst til å prøve, heller, det var ikke poenget. Men de gjør det bare så unødvendig vanskelig for seg selv å nå gjennom til de velgerne som partiet liker å smykke seg med at de liksom skal liksom skal representere. Eller, når jeg tenker på det. Det begynner å bli langt mellom hver gang jeg ser SV promotere seg som et parti for den vanlige arbeider.

De har én representant på Stortinget som jeg vet om som er flink til å snakke om sosiale saker. Men jevnt over så synes jeg at de er mye mer opptatt av å framstå som enten lærernes parti, miljøets parti, det flerkulturelle Norges parti, homobevegelsen sitt parti og feministenes parti. Og det er et stykke unna den jevne FrP-eren. Jeg ønsker meg en politisk venstreside som ikke omtaler deler av arbeiderklassen på samme måte som de beskylder dem for å omtale innvandrere på. Men det vil vel aldri skje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...