Gå til innhold

Burde jeg gå Data ingeniør eller VGS IKT?

MrLuni

Anbefalte innlegg

Jeg får sluttpakke siden min avdeling skal legges ned. 

400 000 til å gå skole, eller 3mnd lønning ved vanlig oppsigelse. Snodig, i know.

Da blir jo valget skole, og siden det eneste jeg er interesert i er data så står det mellom data ing eller IKT på vgs.

Jeg vet godt hvordan studie livet er på både høgskole og vgs. Ganske slækk på vgs, og veldig hardt på høgskole. 

Siden jeg har generelle VGS fag fra før så blir det jo fritak i mesteparten av fagene og da blir resten av skolen enda enklere.

Høgskolen blir jo 3 vanskelige år. 

Problemet: Har ingen aning hvilken jobb jeg kan forvente av noen av utdanningene, lønn osv. Ingen aning hva jeg skal "spesialisere" meg på osv.

Problem 2: Mine føtter er ikke av den beste sort, så ståing flere timer om dagen er ikke aktuelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har gått begge, men kan ikke anbefale noen av dem.  :rofl:

EDIT - jeg kom borti lagreknappen ved en feil: Men for å avgjøre om noe passer for deg koker det selvsagt ned på hva du vil jobbe med, og siden du ikke vet selv er det vanskelig for andre å anbefale noe. Du må rett og slett finne noe du trives med, noe du liker. Mange tar utgangspunkt i noe de alltid har vært interessert i, andre velger utifra hobby.

Mine grunner for å ikke anbefale dataingeniør er mange. Men kort fortalt er det p.g.a. retningen det har gått i i det siste: Det er et stadig effektivitetsjag hvor dette fører til at man stadig skal automatisere enda mer og stadig må ta i bruk nye (halvferdige jalla) verktøy. Beste eksemplet er innenfor 'front end' for web hvor det flyter over av JavaScript-rammeverk og det er dusinvis av rare byggverktøy. Herregud for et rot. For den som liker å ha kontroll, gjøre ting ferdig, og ha (bare litt) perfeksjon, er dette en dårlig deal.

Når det gjelder IKT-driftsfag vil jeg heller anbefale bachelor i drift av datasystemer siden det er sterkt økende bruk av skytjenester for tiden. Man kan faktisk leie servertjenester for alt mulig i dag, hvor disse stadig blir mer kompliserte.

Endret av nightowl
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke se på noe midt imellom?

Fins jo plenty av veldig behagelige informatikklinjer der du kan styre unna de tyngste av de teoritunge ingeniørfagene.

Selv går jeg på tidligere hist's nettbaserte studie i informasjonsbehandling. Det er tidvis så enkelt og lite krevende at det nesten er flaut. (Jeg har supplert med tyngre emner fordi jeg kjeder meg...) De typiske medstudentene mine er gjerne familiefolk i full jobb som tar dette studiet samtidig som alt annet.

(Bare nevner det for å påpeke at det virkelig ikke behøver å være stress med høyskole, om du velger rett linje.)

Bachelor med driftsfokus bør være et sikkerstikk med tanke på jobb etterpå, og sannsynligvis mye mer fornuftig i framtiden enn "bare" VGS. Men når du først ser på høyskole så fins det jo muligheter til å gå i litt andre retninger og. Hva innen data er du mest interessert i?

Lenke til kommentar

Kan lett si at jeg liker å bruke hode. Løse problemer og finne løsninger.

På min nåværende jobb så er oftest jeg den personen folk kommer til å for å få løst problemer. Det liker jeg.

Tror ikke programering er noe for meg egnetlig. Så kanskje drifting/sikkerhet er noe mer for meg. (Mye gå/ståing?)

I tillegg så har jeg litt skrive/lese problemer. Så mye lesing er ikke så lurt for meg. Skriving går greit, men bittelitt saktere en andre og så må jeg dobbeltsjekke alt jeg skrive :p

Ang. lønn så har jeg vell 25-26k utbetalt vanligvis, med ei lørdagsvakt. Vil helst slippe å jobbe meg opp til det nivået når jeg skal ut i jobb :)

Endret av MrLuni
Lenke til kommentar

Sertifiseringer er (kan være) gull verdt. Kan være en idè å ta et par fancy hvis du alerede har grunnlaget for å klare det. Mange som "hopper over" dem siden det koster litt. Et par fem sertifiseringer er kan være like bra som høyskole i forhold til å få jobb. Kommer an på hva arbeidsgiver ser etter selvfølgelig. En sertifisering er jo et bevis på at du kan noe akkurat som en utdanning i skolesystemet vårt er.

Bare en kjapp link for noen priser https://learningnetworkstore.cisco.com/on-demand-e-learning

Å avlegge eksamen koster også noen tusen.

Litt fra MS https://www.microsoft.com/en-us/learning/certification-overview.aspx

Bare en tanke siden du er usikker. Det går jo an å ta sertifiseringer samtidig som skole, noe som er enda bedre da det viser at du arbeider skikkelig hardt.

Endret av 4 3
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

[..]Tror ikke programering er noe for meg egnetlig.

Vil bare si at programmering/scripting bare blir mer og mer viktig innen IT. Det er en enorm fordel å kunne automatisere oppgaver med PowerShell, Python, Bash etc. 

Automatisering er veien det går.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...