Gå til innhold

Flussmiddel (flux) til elektronikklodding


Anbefalte innlegg

Jeg leste i et forum at det ofte var lurt å bruke "flux" ("flussmiddel" forstår jeg det heter på norsk) om man skal avlodde komponenter fra kretskort for at det skal gå lettere. Skal visstnok gjøre det bedre å lodde også, selv om loddetinn inneholder flux.

Det er av den milde typen flux har jeg hørt skal brukes, som ikke inneholder etsende stoffer, ulikt Weller LF25 som jeg kjøpte hos Kjell & co. Jeg ble fortalt at denne var helt trygg til bruk for elektronikk, men etter å ha brukt den litt i god tro fikk jeg vite at denne slettes ikke var OK til denne bruken! :ohmy:

Den inneholder sinkklorid som ødelegger kretskort og elektronikk og er visstnok beregnet til å lodde sammen metallrør for rørleggere!

Så nå er det grundig rens der jeg har brukt dette :hrm:

 

Jeg har så langt ikke funnet noe passende flux til salgs her til lands utenom storkjøp til industrien. Er det noen som selger dette?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bestilte noe fra eBay. Kosta meg mindre enn bare frakten fra norske butikker. ELfa har også, men det blir fort dyr frakt siden de ikke lengre sender i brev.

 

Skal du avlodde komponenter så lønner det seg faktisk å legge på litt mer loddetinn (helst blyholdig) før man lodder av. Som regel er det nok. Flussmiddel er mest for å fjerne oksidering.

 

Eksempel: http://www.ebay.com/itm/Kester-951-10ml-Free-cleaning-Soldering-Flux-Pen-for-Solar-Cell-FPC-PCB-/221972718533?hash=item33ae9ae3c5:g:mDYAAOSwL7VWlzTS

 

Ca. 25kr. med frakt.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Jeg tenkte på eBay men holder meg generelt unna ting som kan kan gi negative konsekvenser om de ikke er slik som beskrevet (mye fake og juggel på eBay), og det er ikke alltid like lett å ettersjekke slik før det er for sent. Elfa og de andre store elektronikkbutikkene er ganske så dyre ja. Mest beregnet på elektronikkindustrien har jeg forstått og ikke til hobbybruk dessverre.

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Jeg lagde selv med isopropanol (kondensfjerner) fra bensinstasjon og så kan du blande det ut med kvae hvis du vil ha det litt tykkere.

 

edit:

Tok over en kasse med gammel elektronikk fra min onkel for et par år siden, der var det en liten flaske hjemmelaget flux, den er fra 70-tallet, men fungerer like bra! :)

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar

Ebay er ikke plassen for å kjøpe slike - jeg har selv kjøpt Kester flux på ebay og når jeg tok kontakt med Kester fikk jeg tilbakemelding om at det ikke var noe de hadde produsert.

 

Jeg kjøpte noen 0.5 liter flasker med fluss fra emagenturer + en slik pakke med penner for å fylle på.

For å være helt ærling så ser jeg aldri på navnet når jeg bestiller fra Kina. Går ut i fra at det er noe billig generiske greier uansett.

Lenke til kommentar

 

Niks.

Clas Ohlson sin: "Spesielt egnet for lodding ved rørinstallasjoner sammen med loddetinn for sølvmyklodding."

Så den er nok mer beregnet til rørleggere.

 

Jula sin inneholder (iflg. databladet) sinkklorid, som er akkurat det samme etsende stoffet den fra Weller som jeg aldri skulle ha kjøpt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...