Gå til innhold

Destillert vann til rens av kretskort -kjøpe hvor?


Anbefalte innlegg

Hvor hen får man kjøpt destillert vann? Jeg kan visst også bruke deionisert vann (eller at det kanskje er samme sak?!?)

 

Det skal brukes til å rense bort mineralrester fra et kontaminert kretskort og komponenter (jeg ble nemlig feilinformert i butikk om et flussmiddel til lodding (flux) der jeg tydeligvis har fått en med sinkklorid som er etsende og skadelig for elektroniske komponenter, kretskort og elektriske ledninger -den var nok heller beregnet til lodding av vannrør har jeg forstått i ettertid) :ohmy: Så dette vil jeg få bort!

 

Jeg søkte etter "destillert vann" og kom frem til "sterilt vann" hos apoteket, men vet ikke om dette er det samme. Destillert vann skal visstnok ha kalk, mineraler og bakterier fjernet.

Har også sett i flere forumdiskusjoner at "batterivann" hos Biltema er det samme, men er litt i tvil.

Noen som vet hvor hen jeg skal få kjøpt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det stemmer. Men jeg ble tipset om å bruke både isopropanol og destillert vann i tillegg til vanlig varmt vann og en dråpe uparfymert oppvaskmiddel med isopropanol igjen på slutten. Det destillerte vannet skal visstnok fjerne mineralrester fra flux'n.

Jeg endte opp med å kjøpe en flaske "batterivann" hos Biltema. Kostet meg hele kr. 19.90 (1 liter).

99,9% rent isopropanol kjøpte jeg hos Kjell & co for kr. 129,90 (også 1 liter), og med en ubrukt tannbørste samt glassfiberpenn/børste (også kjøpt hos Kjell & co, for kr. 99,90) burde jeg vel være bra utstyrt for å få fjernet problemene.

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Jepp, jeg fikk etsende flussmiddel i butikken, så det må helt bort.

 

Nei, de var dessverre utsolgt for ESD sikrede tannbørster, og ESD sikrede glassfiberbørster hadde de visst ikke av en eller annen merkelig grunn :confused:

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...