minimax Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 Hvor hen får man kjøpt destillert vann? Jeg kan visst også bruke deionisert vann (eller at det kanskje er samme sak?!?) Det skal brukes til å rense bort mineralrester fra et kontaminert kretskort og komponenter (jeg ble nemlig feilinformert i butikk om et flussmiddel til lodding (flux) der jeg tydeligvis har fått en med sinkklorid som er etsende og skadelig for elektroniske komponenter, kretskort og elektriske ledninger -den var nok heller beregnet til lodding av vannrør har jeg forstått i ettertid) Så dette vil jeg få bort! Jeg søkte etter "destillert vann" og kom frem til "sterilt vann" hos apoteket, men vet ikke om dette er det samme. Destillert vann skal visstnok ha kalk, mineraler og bakterier fjernet. Har også sett i flere forumdiskusjoner at "batterivann" hos Biltema er det samme, men er litt i tvil. Noen som vet hvor hen jeg skal få kjøpt dette? Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 Bensinstasjoner har dette, stikk dit å kjøp "batterivann" Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 Kjøp batterivann på Biltema eller andre tilsvarende sjapper. Evt. på bensinstasjoner. Blybatterier er også avhengig av helt rent vann uten kalk, mineraler og annet fjas. Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 24. april 2017 Del Skrevet 24. april 2017 Du kan også vaske det med isopropanol. Lenke til kommentar
minimax Skrevet 24. april 2017 Forfatter Del Skrevet 24. april 2017 (endret) Ja, det stemmer. Men jeg ble tipset om å bruke både isopropanol og destillert vann i tillegg til vanlig varmt vann og en dråpe uparfymert oppvaskmiddel med isopropanol igjen på slutten. Det destillerte vannet skal visstnok fjerne mineralrester fra flux'n. Jeg endte opp med å kjøpe en flaske "batterivann" hos Biltema. Kostet meg hele kr. 19.90 (1 liter). 99,9% rent isopropanol kjøpte jeg hos Kjell & co for kr. 129,90 (også 1 liter), og med en ubrukt tannbørste samt glassfiberpenn/børste (også kjøpt hos Kjell & co, for kr. 99,90) burde jeg vel være bra utstyrt for å få fjernet problemene. Endret 24. april 2017 av minimax Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 24. april 2017 Del Skrevet 24. april 2017 Er tannbørsten og glassfiberpennen ESD sikret Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 24. april 2017 Del Skrevet 24. april 2017 Jeg lurer på hva du lager siden det må være så gullende rent... Har loddet mye oppigjennom, men har aldri vasket det så grundig. Bare tatt det værste av det klissete flussmiddelet. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. april 2017 Del Skrevet 24. april 2017 Visse typer flussmiddel må vaskes bort. Men det meste til elektronikk er no-clean. Dvs. trenger ikke vaskes bort. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 24. april 2017 Del Skrevet 24. april 2017 Han har vel en annen tråd der han har brukt etsende flussmiddel. Det er sikkert dette han skal ha vekk. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. april 2017 Del Skrevet 24. april 2017 Nei, det står i denne tråden faktisk. 1 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 24. april 2017 Del Skrevet 24. april 2017 Nei, det står i denne tråden faktisk. Haha. Jeg er blind. Lenke til kommentar
minimax Skrevet 24. april 2017 Forfatter Del Skrevet 24. april 2017 (endret) Jepp, jeg fikk etsende flussmiddel i butikken, så det må helt bort. Nei, de var dessverre utsolgt for ESD sikrede tannbørster, og ESD sikrede glassfiberbørster hadde de visst ikke av en eller annen merkelig grunn Endret 24. april 2017 av minimax Lenke til kommentar
tingo Skrevet 24. april 2017 Del Skrevet 24. april 2017 Denne funker fint som børste: https://www.elektroshop.no/product/31467 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå