SASH94 Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 Hei Sitter med tanken om jobb bytte av litt forsjhellige grunner. Mest fordi jeg ønsker å prøve noe annet. Kan opplyse om at dette gjelder transport. Men spørsmålet mitt er som følger. Jeg burde jo helst ha referanse fra tidligere jobb og på grunn av liten arbeidserfaring er min nåværende jobb eneste valget. Vi har ganske nylig fått ny ledelse og har heller ikke kontakt med ledelsen daglig da jeg inngår i en gruppe som ikke oppholder seg på samme plass som ledelsen. Jeg blir nødt til å ringe/skrive til ledelsen og spørre om referanse, men som sagt har vi ny ledelse og sjefen kjenner meg ikke så godt heller. Kan dette bli ett problem? Jeg har heller ikke jobbet veldig lenge hvor jeg er nå. (Snart ett år ca) I tillegg er jeg skeptisk til å spørre da det føles ille at de skal vite at jeg vurderer ny jobb. Føler det kan føre til misnøye dersom en itervjuer skulle ringe referanse og sluttresultatet endte med avslag på ny jobb. Også i tillegg bare for nyskjerrighetens skyld. Hørte noen nevnte jeg kunne bruke feriedager i slutten av oppsigelsen, men har jeg da lov å begynne på den nye jobben mens jeg går ferie siste delen av oppsigelsen fra forrige? Takker for svar Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 Be om referanse fra din tidligere sjef Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 Du har rett på å få ein nøytral attest som stadfester ditt ansettelsesforhold, varigheit av ansettelsen og kva du har hatt som arbeidsoppgåver. Dersom din arbeidsgiver ikkje kjenner deg så vil du uansett ikkje få fleire detaljer i attesten, og du vil dermed kun ha ein attest på at du har vært ansatt. Dersom du treng ein attest/referanse som er meir personleg så kan du bruke ein kollega eller nærmaste leder på eit lavare nivå. Din nye arbeidsgiver vil ikkje være så opptatt av kva tittel referansen har, din nye arbeidsgiver vil ha mest mulig opplysningar frå nokon som kjenner deg i arbeidssamanheng, ikkje tomme skryteord frå ein leder som aldri har møtt deg. Dersom du synes det er ubehagelig å ta opp jobbskifte med din ledelse så kan du pynte litt på sannheita ved å opplyse om at du ønsker å seie opp jobben fordi du vil busette deg ein anna plass/skal flytte, at din livssituasjon har endra seg, osv. På den måten kan du late som at du vil slutte fordi du har endra deg, ikkje nødvendigvis fordi du har blitt misfornøgd med arbeidsplassen din. Angående bruk av ferie i oppsigelsestida. Dette er litt komplisert. Utgangspunktet er at det er arbeidsgiver som skal fastsette når du skal ha ferie, noke som betyr at arbeidsgiver kan nekte deg å ta ut ferie i oppsigelsestida dersom din oppsigelsesperiode ikkje er om sommaren. Innanfor 1 juni til 30 september så kan du etter ferielova kreve å ha tre vekers ferie i denne perioden. Og etter same lov så kan du også kreve at ferieperioden ikkje blir lagt til etter oppsigelsestida i denne perioden. Dersom vi tek utgangspunkt i at du har ein måneds oppsigelsestid så betyr det at dersom du seier opp no og har oppsigelsesperioden din i mai så kan arbeidsgiver nekte deg å ta ut ferie før den 1 juni. Dersom du seier opp i mai og har oppsigelsestida i juni så kan du kreve å ta tre vekers ferie den måneden (fordi du ved oppsigelse kan kreve å få ferien i starten av perioda som ferielova omtaler). Og dersom du seier opp i midten av august så kan du ikkje kreve å få ta ut ferien før til neste sommar igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå