Gå til innhold

Valp alene hjemme

Anbefalte innlegg

Hei! Til helga henter jeg valpen min, en liten cavalier king charles spaniel hannhund. Timingen er bra, da jeg har mye selvstudie fremover, og kan ta med meg hunden på skolen de få dagene jeg må det. Den kommer derfor ikke til å være alene hjemme. 

MEN. Jeg går ett studie der jeg har eksamen i fysisk trening, og er dermed avhengig av å trene. helst 4-5 ganger i uken. Øktene trenger ikke å vare i mer enn 1 til maks 2 timer. Det er ikke lenge, men vet likevel det fort kan være lenge for en liten valp som i utgangspunktet ikke kan være alene hjemme i det hele tatt.

Har dere noen tips til hvordan jeg kan få til dette? Få den til å kunne være alene hjemme i to timer? 

Hvordan gjorde deres det med deres valper for eksempel? 

Takk for innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den første uken eller så bør du ikke la valpen være alene da den trenger å bli trygg i sitt nye hjem. Så bør du starte å trene i det små jevnlig. Start med bare å gå utenfor døren. Vent til du hører hunden roer seg og ikke bjeffer/piper osv. Gå så inn igjen og belønn og ros masse. Gjenta dette til den ikke lenger bjeffer eller ynker når du går ut, og gjør turene utenfor døren lengre og lengre ettersom det går bra. Viktig at om hunden bjeffer eller ynker seg at du ikke gå inn til den. Da lærer den bare at om den gjør dette vil du komme tilbake. Noen hunder tar dette ganske greit og enkelt. Andre krever mer tålmodighet og jobb.

Lenke til kommentar

Som archon sier.

Hvordan er omstendighetene hvor valpen kommer fra? Han er vandt til mamma og søsken 24/7?

Ta deg god tid til å venne ham til dette for å unngå traumer. En valp må tilvennes gradvis. Med mine hunder har jeg brukt en til to ferieuker på å venne hundene til nytt hjem og å være alene.

Du får sikkert med deg et teppe fra oppdretter som lukter av mammaen og hvis ikke så insistér. Legg også igjen klær som du har brukt og som lukter av deg.

Bruk åpent bur som seng først som sist.

Sett buret hvor han kan se dørene så han har oversikt. Øk intervallene du er vekke. Ikke gjør noe nummer av at du kommer og går. Først går du ut og kommer rett inn igjen og jobber deg opp til 5 minutter, 10, 15, halvtime osv.

Ikke kast deg ned på gulvet når du kommer tilbake. Gå litt rundt i huset og oppfør deg som om ingenting har hendt før du henvender deg til ham. Han vil fort plukke opp signalet om at det ikke er en big deal at du kommer og går.

Lenke til kommentar

Som archon sier.

Hvordan er omstendighetene hvor valpen kommer fra? Han er vandt til mamma og søsken 24/7?

Ta deg god tid til å venne ham til dette for å unngå traumer. En valp må tilvennes gradvis. Med mine hunder har jeg brukt en til to ferieuker på å venne hundene til nytt hjem og å være alene.

Du får sikkert med deg et teppe fra oppdretter som lukter av mammaen og hvis ikke så insistér. Legg også igjen klær som du har brukt og som lukter av deg.

Bruk åpent bur som seng først som sist.

Sett buret hvor han kan se dørene så han har oversikt. Øk intervallene du er vekke. Ikke gjør noe nummer av at du kommer og går. Først går du ut og kommer rett inn igjen og jobber deg opp til 5 minutter, 10, 15, halvtime osv.

Ikke kast deg ned på gulvet når du kommer tilbake. Gå litt rundt i huset og oppfør deg som om ingenting har hendt før du henvender deg til ham. Han vil fort plukke opp signalet om at det ikke er en big deal at du kommer og går.

Valpen er vandt til å være sammen med både mor og søsken .. teppe fra oppdretter er med! 

Lenke til kommentar

Jeg ville gjort det litt annerledes. Jeg ville startet med å gå ut døren og så gå rett inn igjen med en gang. Gjenta dette til valpen ikke lenger reagerer på at du går ut døren. Når du har kommet dit, så kan du vente noen få sekunder utenfor døren før du går inn igjen. Fortsett med dette til valpen ikke lenger reagerer på at du går ut døren osv.

Slik fortsetter du. Jeg vil også anbefale at du etterhvert kaster godbitsøk, gir fryst kong, tyggebein el.lign i det du går, og så gir ingen spesiell oppmerksomhet når du kommer tilbake (litt rolig hilsing bare, ikke noe mer). Hvis du roser og koser masse når du kommer tilbake, så er det større sjanse for at valpen vil vente på det kjekke så skjer når du kommer tilbake. Hvis du heller gir noe godt når du går, så vil valpen etterhvert assosisere det at du går med noe kjekt (godbitsøk, kong osv) i stedet for noe kjipt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...