Redaksjonen. Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 FORSKNING: Benytter norsk ekspertise: Snart får verden flytende byer Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 "hvor tanken er å utnytte havoverflaten til alt fra industri til bolig." Ja, ganske sikkert kommer det store konstruksjoner i betong på havet, men grunnen til at dette ikke allerede er en realitet er økonomi. Det som har stoppet utviklingen så langt er inntjeningen. Hvordan skal en få overskudd i et slikt prosjekt? Artikkelen sier ingen ting om denne siden av saken, og selvsagt tar Singapore villig imot dersom Norge bruker av oljepengene til å bygge i Asia. Jeg for min del har mest tro på det EU kaller "Multi-use of the ocean", hvor en ønsker store konstruksjoner på havet som kombinerer energiopptak og matproduksjon. Dersom noen vil betale for å bo på en slik konstruksjon, er det ikke noe problem å bygge leiligheter, men skal leilighetene alene betale for utbyggingen blir det en høy leiepris. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 Vel, i pressområder med høye tomtepriser og lav havneavgift kan nok merkostnadene til konstruksjonen betale seg inn. Merk også at tomtepriser med sjøutsikt og spesielt egen strandlinje har ofte langt høyere priser enn de som ligger bare et steinkast unna men uten disse fasilitetene. Tomteareal med sjøkant er en langt mer begrenset ressurs på verdensbasis enn generelt tomteareal og sjøkant er ettertraktet. Derfor tror jeg slike konstruksjoner kan ta høy merpris og dermed bli lønnsomme. 1 Lenke til kommentar
AB8C8CKG Skrevet 24. april 2017 Del Skrevet 24. april 2017 Vi som har arbeidet med Seasteading konseptet noen år, håper at informasjonen rundt prosjektene skal bli skrevet mer detaljert slik at de viser mer hvordan de tekniske løsningene er prosjektert. De som kommenterer fortjener et bedre innblikk i hvordan teknikk, økonomi og natur erfaring henger sammen. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 "hvor tanken er å utnytte havoverflaten til alt fra industri til bolig." Ja, ganske sikkert kommer det store konstruksjoner i betong på havet, men grunnen til at dette ikke allerede er en realitet er økonomi. Det som har stoppet utviklingen så langt er inntjeningen. Hvordan skal en få overskudd i et slikt prosjekt? Det er nok ikke snakk om å bygge og få tilbake alle kostnader + profitt med en gang. Hvis man har et noe lenger tidsperspektiv så får man tilbake pengene etter noen år via skatt og slike ting. Muligens det er planer om utleie også, ikke vet jeg. Så kan staten slenge inn litt penger i form av subsidier siden dette gagner hele samfunnet, veldig enkelt forklart så er null plass = null vekst = full stopp. Nå vet ikke jeg hvordan dette skal finansieres og hvordan planene for å få inn penger (for å fortsette utbyggingen) er, men det er ikke alltid profitt er målet. Tro det eller ei 1 Lenke til kommentar
_Nils_ Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 Noe for norske byer også kanskje? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå