Gå til innhold

Fins det ikke billige HDD lenger?

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe ny HDD da min gamle er helt full. Har en WD 4TB 7200RPM fra 2014 som jeg ga 1249,- for på komplett. Jeg er på utkikk etter noe liknende, men det er komplett umulig å finne. Har aldri sett disse 5900 RPM diskene før, er det noe ny teknologi som gjør dette like bra eller bedre enn de 7200 RPM diskene vi har hatt i alle år? For den billigste 4TB 7200 RPM disken komplett har for tiden er denne (https://www.komplett.no/product/893470/datautstyr/lagring/harddiskerssd/harddisk-35/wd-desktop-black-4tb#) til 2300 kr, eller om man tør å kjøpe Seagate så har de denne (https://www.komplett.no/product/898986/datautstyr/lagring/harddiskerssd/harddisk-35/seagate-skyhawk-6tb-35-hdd#), til 2170 kr. Men ingenting i 1000-1500 kr sjiktet. Må jeg virkelig ut med over 1000 kr mer for en tilsvarende disk jeg kjøpte for over 2 år siden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Det var vel slik at ditt innkjøp i 2014 var et spesielt bra priset tilbud og/eller omstendighet.

Norsk krones svekkelse mot andre valutaer har også innvirkning på pris samt etterspørsel på produkt type og størrelse.

Men ja det finnes HDD 4TB 3.5" SATA 7200 rpm til andre priser enn 2300,- NOK.

https://www.prisjakt.no/category.php?l=s316217443&o=produkt_pris_inkmoms#rparams=l=s316217463

Nå er det stadig vært forbedringer i lagringsteknologi internt i harddisker så på eksempelvis

en gammel type med rotasjonshatighet på 7200 må ikke nødvendigvis vare kjappere enn en nyere med vario speed eller 5900 . Eller så er forskjellene "nesten" blitt utliknet.

Men man bruker hdd til lagring og ikke til hastighets sensitive ting lengre som f.eks installert operativsystem. Det og andre programmer legger man inn på en solid state disk.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Hei.

Det var vel slik at ditt innkjøp i 2014 var et spesielt bra priset tilbud og/eller omstendighet.

Norsk krones svekkelse mot andre valutaer har også innvirkning på pris samt etterspørsel på produkt type og størrelse.

Men ja det finnes HDD 4TB 3.5" SATA 7200 rpm til andre priser enn 2300,- NOK.

https://www.prisjakt.no/category.php?l=s316217443&o=produkt_pris_inkmoms#rparams=l=s316217463

Nå er det stadig vært forbedringer i lagringsteknologi internt i harddisker så på eksempelvis

en gammel type med rotasjonshatighet på 7200 må ikke nødvendigvis vare kjappere enn en nyere med vario speed eller 5900 . Eller så er forskjellene "nesten" blitt utliknet.

Men man bruker hdd til lagring og ikke til hastighets sensitive ting lengre som f.eks installert operativsystem. Det og andre programmer legger man inn på en solid state disk.

Det er sant :) Har en 480 GB SSD som Windows og en del spill ligger på. Problemet er bare at jeg burde hatt sikker 2 TB med plass til spill, så noe ligger også på HDD. Spørs nok om jeg må lese meg opp på 5900 tech for å se hva det dreier seg om om jeg skal kjøpe det.

Lenke til kommentar

Spill fungerer helt fint på en 5900RPM harddisk. Data som aksesseres ofte blir cachet av ledig RAM av operativsystemet. Så fordelen med SSD for innlasting av spill har så og si ingenting å si. Rask single thread performance har mye større betydning for loading.

Lenke til kommentar

Har alltid vært skeptisk til Seagate etter at mine 4x 1TB Seagate disker sviktet en etter en før de ble to år gamle. Jeg er slik at når en disk begynner å halte, mister jeg tillit til de ganske fort.

Lagringsmedium og minnebrikker er litt dyrere nå enn før. Vil anbefale deg en WD Red 4TB (http://pew.to/gQwmBakp), solid disk til en grei pris.

Endret av ronorio
Lenke til kommentar

10000 og 15000 rpm disker er helt ut etter at gode SSD kom på markedet. 7200 rpm er også på full fart ut. Snurredisker er nå kun optimalisert mot maksimal lagringskapasitet og ikke lengre ytelse. Derfor er de tregere diskene med høy lagringstetthet nesten det eneste man finner ok priset. 5400 rpm er fortsatt 5400 rpm. Det finnes ingen magi som kan bryte fysiske lover. Derfor gir responstiden (rotasjonstiden) til snurrediskene samme ytelser som før.

Trenger man høyere ytelse enn 5400/5900 rpm-diskene så velger man SSD. De fleste som tenker igjennom hvilke data de trenger SSD-ytelse på, kommer ofte til et ganske lavt svar. Personlig klarer jeg meg fint med 250 GB SSD,

Lenke til kommentar

5400 rotasjoner er fremdeles 5400 rpm ja.

Men det finnes triks som hdd produsenter benytter for å forbedre ytelse og triksene må ikke nødvendigvis være implementert i en modell 7200 kontra en annen modell 5900 (vario).

Enkelte eksempler på dette kan opp gjennom tidene være:

Type cache og algoritmer. Og størrelse på cache.

Antall plater

Perpendikulær

Short stroking

Det kan være bare 0,6-0,7 ms rotasjons latency forskjell mellom en 5400 og 7200 disk ift typiske tall.

Average rotational

latency [ms]

5,400. 5.56

7,200. 4.17

Og det er klart at mellom disse to (eller mellom en 5900/7200) kan forskjeller være tilnærmet eliminert gitt at en 5900 drive benytter andre /færre plater eller annen type kompenserende teknologi fremfor en annen 7200 drive.

Derav utsagnet tidligere.

Og vi diskuterer ikke 10000/15000 disker her ;)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...