Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Måle dekktrykk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok. Da er det litt avvik, men som Avatar skriver så er det trykket når det er belastning som er relevant.

Da blir det mest korrekt å sjekke trykk etter dekkene er montert på bil og kun bilens egenvekt...ikke fullastet bil. I tillegg har jeg forstått at dekkene skal være kalde.

Lenke til kommentar

"Mitt" dekkverksted, som jeg oppfatter som mer enn gjennomsnittet oppegående på dekk, fortalte meg at det i praksis ikke spiller noen rolle om dekket står med alminnelig belastning eller ikke. Jeg fikk det demonstrert med at de fyllte anbefalt trykk når dekkene lå på monteringsbåndet, og vi målte trykket både der og på bil med samme måler. Ingen forskjell. Det som jeg har erfart er mye mer avgjørende er temperaturen på dekket/luften. Det er vel derfor det brukes en gass (nitrogen?) i noen tilfeller.

Endret av fikse
Lenke til kommentar

Litt relatert til dette, for at dekktrykket skal bli målt av computeren i bilen må det rulle, den måler ikke hvor bilen står stille(og den sier det i klartekst). Noen spesiell grunn til det? Er tekktrykk når dekket ruller mer riktig enn når bilen står stille, eller har det med varme å gjøre?

Lenke til kommentar

Er det noen biler med indirekte TPMS som viser trykket? De jeg har sett har bare varsling.

Kan være at sensor for direkte TPMS slår seg av når bilen står stille, for å spare batteriet. Eller sensor er uten batteri og må beveges for å få strøm via induksjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...