Sheldon C Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 Vil en måling av lufttrykk gi avvik avhengig av om dekket er montert på bil eller ei? Tanken min er at vekten av bilen vil komprimere luften og indikere høyere lufttrykk? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 Stemmer nok det, men sidan du skal bruke dekket så er det uansett dekktrykket med belastning som er det einaste som du treng å vite. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 Ja, det blir en liten økning. Er diskutert her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=779072&p=23810499 Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 Ja. Hvis du fx belaster et dekk/hjul med 0.5 kvm innvendig areal med 500 kg / 4900 N, så vil dekket deformeres slik at trykket øker med ca 10000 N/kvm (0.1 bar). 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 23. april 2017 Forfatter Del Skrevet 23. april 2017 Ok. Da er det litt avvik, men som Avatar skriver så er det trykket når det er belastning som er relevant. Da blir det mest korrekt å sjekke trykk etter dekkene er montert på bil og kun bilens egenvekt...ikke fullastet bil. I tillegg har jeg forstått at dekkene skal være kalde. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 Det vanligste er at det skal måles med belastning og kaldt dekk. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 (endret) "Mitt" dekkverksted, som jeg oppfatter som mer enn gjennomsnittet oppegående på dekk, fortalte meg at det i praksis ikke spiller noen rolle om dekket står med alminnelig belastning eller ikke. Jeg fikk det demonstrert med at de fyllte anbefalt trykk når dekkene lå på monteringsbåndet, og vi målte trykket både der og på bil med samme måler. Ingen forskjell. Det som jeg har erfart er mye mer avgjørende er temperaturen på dekket/luften. Det er vel derfor det brukes en gass (nitrogen?) i noen tilfeller. Endret 23. april 2017 av fikse Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 Jeg vil tro forskjellen er så liten at måleren ikke kan vise det. Oppløsningen på slike målere er ikke all verden. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 Variasjonen ligger nok innenfor toleransene på oppgitt dekktrykk. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 Litt relatert til dette, for at dekktrykket skal bli målt av computeren i bilen må det rulle, den måler ikke hvor bilen står stille(og den sier det i klartekst). Noen spesiell grunn til det? Er tekktrykk når dekket ruller mer riktig enn når bilen står stille, eller har det med varme å gjøre? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 Sansynligvis fordet det ikke er direkte dekktrykkmåling. Den måler bare rulleomkretsen (ved hjelp av ABS-sensorene) og kan dermed finne ut om et hjul har mistet luft ved å sammenligne. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 Er det noen biler med indirekte TPMS som viser trykket? De jeg har sett har bare varsling. Kan være at sensor for direkte TPMS slår seg av når bilen står stille, for å spare batteriet. Eller sensor er uten batteri og må beveges for å få strøm via induksjon. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 Batteriene vare i ett tiår står det her med direkte sensorer. http://www.bridgestonetire.com/tread-and-trend/drivers-ed/tire-pressure-monitoring-system-how-tpms-works Software i bilen gjør query til sensorene som returnerer trykket uansett tidspunkt eller om bilen er i bevegelse eller ikke. Indirekte er avhengig av at hjulene roterer da det måles rulleomkrets pr rotasjon. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 24. april 2017 Del Skrevet 24. april 2017 For min del er det BMW sin RDC-teknologi og dekka støtter dette så det må vel være en aktiv komponent med i bildet, den viser trykk for hvert enkelt dekk. Men som sagt insisterer den på å kjøre litt før den viser trykket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå