Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bygge liten bod/uthus, hvordan?


Anbefalte innlegg

Fra kommune har jeg fått tillatelse til oppføring av en liten uthus/pumpehus (LNF-område).

Størrelse 1.8 m X 1.2 m X 2.10 m, tak vinkel 22 grader. I dette vesle huset skal det stå en pumpe for helårs drift av vannkilde til bolig. I huset oppføres det en termostatstyrt ovn, 400 watt.

 

Spørsmål;

1. Hva må jeg tenke over nå jeg bygger dette uthuset. mtp. at det skal holdes 5 grader inne temperatur vinterstid?

 

2.  Vil det ha noen hensikt/gevinst å bygge 10 cm eller 15 cm isolert.? Tenker da på hva det vil koste i merutgifter med 15 cm vs. 10 cm isolert, og da i forhold til besparte utgifter med oppvarming vinterstid.

 

3. Hva om det kommer vannlekkasje? Hvordan ta dette punkt med i konstruksjon av gulv og vegger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Støpt såle, stående på søyler eller noe annet?

 

Ville nok bare brukt 48x98 til reisverk med vindsperre på utsiden og plast(evt ett lag vindsperre her også) på innsiden, omtrent som i et vanlig hus. Husk lufting!

I taket må du også ha isolasjon, vil tro du kan bruke metoden her http://www.glava.no/bygg/losninger/etterisolering/etterisolering-av-skratak-pa-loft/ men jeg har aldri bygd noe uten "loft" over.

Endret av daruu
Lenke til kommentar

For å si det kort; dess bedre du isolerer dess mindre betaler du over tid på varmeovnen. Isolasjon og treverk koster vel ikke rare slanten, men det kan fort 400W som må stå på konstant i månedsvis. Om du er redd for vannlekasje er det vel bare å ha et primitivt sluk i gulvet ned i bakken under f.eks. Eller en automatisk løsning med waterguard som stenger ventilen.

Lenke til kommentar

For konstruksjon og vedlikehold er dette tatt hensyn til, med mål i hytten på 1.2 X 1.8 meter. Pumpen er av flexi typen, med en fastmoter 25L tank sammen med pumpemotoren. Er ikke store greier i bredden, ca 65 cm.

 

Ang. vannsikring er jeg også inne på tanken om å bruke en motorisert/magnet styrt ventil. Ved registrert van i sensor, åpnes ventilen.

Lenke til kommentar

Det vil kreve litt mer innsats, da både inntak og uttak bør stenges, tenker jeg. Men en liten alarm finesse ved vann på gulv burde også kunne anvendes. Er enig i at stening er best mtp at overvåkingen blitt hel automatisert, overvåkingen er dermed ikke avhengig av menneskelig tilsyn. 

Lenke til kommentar

1. Hva må jeg tenke over nå jeg bygger dette uthuset. mtp. at det skal holdes 5 grader inne temperatur vinterstid?

At det skal være godt isolert. 15 cm hørtes lite ut for meg. Dessuten antar jeg at huset bør lages helt tett for å hindre direkte lekkasje av varme. Tettingen (plast) legges på innsiden av isolasjonen (for å hindre kondens i isolasjon fra evt. små lekkasjer). På utsiden av isolasjonen legges papp.

 

Rør bør legges høyt oppe.

Lenke til kommentar

Man stenger vanntilførselen inn, det er det som er poenget.

 

 

Ja, jeg ser at ved stenging inn, så er det evt. bare tanken sine 25 litere igjen. Tilførsel er av PEX rør. Dette røret stikker opp av jorden under huset. Dert finnes flere løsninger som forhindrer at røret fryser i overgangen mellom bakken og bunnen av huset. En er å bruke termostatstyrt varmetråd som stikkes ned i røret, en annen er å bruke spesial isolerende isopor (kan ikke komme på navnet her).

 

Hvilken løsning er best?, når; Vinterstid vil det ikke være bevegelser i vanntilførselen (står som reserve vannkilde, mens en brønn kan gå tom, men aldri opplevd vinterstid), og hvor det maks kan bli -15 grader kontinuerlig over 7-14 dager, maks. Snitt temperaturen vil anslås til -5 grader.

Lenke til kommentar

Gulv, plast, isolasjon, vindpapp, i den rekkefølgen. Også lufting under. Akkurat som vegg og tak.

 

Et alternativ er betongplate. Dette vet jeg ikke hvordan må gjøres med isolasjon. Men plast må alltid nærmest mulig innsiden av huset.

 

Uteglemt, åpent areal under huset, som står på påler. Kan en fastslå dette som ok lufting?

Lenke til kommentar

Jo, jeg følger deg i din tanke.

Litt vanskelig med selve tank og moor, siden denne enhet er komplett, med stikk. Alternativt måtte en bygge en egen kasse, isolert med isopor.

Du må jo bygge noe selv ja, har aldri gjort det selv, men ser jo for meg enten en tre-kasse med isopor som isolasjon inni, eller ren isopor som bare er satt sammen.

 

En ren trekasse vil jo holde varmen der den skal også, om resten av bygget er godt isolert.

Jeg tenker det er unødvendig å varme hele bygget til 5 grader om det bare er en "liten" del som må holde 5 grader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...