Gå til innhold

Nikon D5600 eller nytt system for video?

Anbefalte innlegg

Jeg tenker på å oppgradere fra D5000, hovedsaklig for å få bedre videomuligheter og ser i den forbindelse tre løsninger:

1. Kjøpe et nytt (relativt billig) kamera, enten kompaktkamera eller et speilløst systemkamera med en normalzoom, og bruke dette ved siden av D5000.

2. Kjøpe Nikon D5600.

3. Selge alt av objektiver, blitser og kamerahus for så å kjøpe et speilløst systemkamera + 3-4 objektiv og en blits eller to.

Alternativ 3 tror jeg blir for dyrt da jeg ikke ser for meg at jeg har utstyr som er særlig ettertraktet på bruktmarkedet.

Alternativ 2 er egentlig det som frister mest, men samtidig så er jo ikke D5600 kjent for å være det beste på video. På en annen side har jeg da et greit utvalg optikk i tillegg til at jeg vil få et nyere kamera også til stillbilder.

Alternativ 1 vil slik jeg ser det gi meg et kamerahus/system mer egnet for video, men jeg vil på grunn av begrenset budsjett ikke ha like mye eller like god optikk. En fordel er imidlertid at jeg vil få et lite kamera jeg kan hive i sekken når jeg skal på tur.

Spørsmålet mitt er vel egentlig; er Nikon D5600 et godt alternativ for en som eier nikonoptikk og blitser, som hovedsaklig tar stillbilder, men som blir mer og mer interessert i video? Vil høyere framerate og 4K være et savn i fremtiden? Nå har jeg strengt tatt ikke PC til at 4K er særlig gøy å jobbe med, men et kamera varer jo noen år...

Budsjettet mitt er på rundt prisen av D5600.

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Budsjettet mitt er på rundt prisen av D5600.

Synes det er vanskelig å gi noe godt svar på dette.

Personlig ville jeg satt 4K ganske høyt på ønskelisten, men som du ser av svaret til tow er det delte meninger om dette. Problemet med 4K-støtte er at jeg ikke ser noen opplagt løsning for å få til det innenfor budsjett - uten å gå ned i sensorstørrelse.

Er du villig til å bruke hele (omtrent) budsjettet på et kamera med fast linse i og bruke det som tillegg til D5000 er det noen muligheter.

- Panasonic LX100 har Micro Four Thirds sensor, men bruker aldri hele sensoren. 

- Panasonic FZ1000 har "entommers" sensor og masse zoom. Flott kamera, men neppe det du er ute etter

- Panasonic LX15 har også entommers sensor, men mye mindre zoom.

- Panasonic TZ100. Ennå et med entommers sensor. Dårligere lysstyrke og mer zoom enn LX15

Det ble mye Panasonic, men det finnes flere andre modeller med entommers sensor og 4K. Dessverre er de jeg kjenner til (fra Sony) uten forbudsjett.

Uansett, kjøper du kompaktkamera i tillegg - noe jeg synes er et OK alternativ - har du fordelen av å ha et mindre kamera å ha med når du vil ha noe mindre enn D5000. Den store ulempen er at du ikke får oppgradert D5000 og sitter igjen med et "hovedkamera" som begynne å dra på årene.

Bytte til speilløst er selvsagt også et alternativ. Da får du mye bedre videofunksjon enn du har og bedre enn du ville fått med D5600. Mye å velge i, men hvis du skal ha 4K er Panasonic GX80 det jeg kjenner til innenfor budsjett. Bildekvalitet (sensor) er omtrent på nivå med ditt D5000, men sensoren i GX80 er ikke like bra som den i D5600.

Velger du å kjøpe nytt Nikon kan du også vurdere D5500. Det er små forskjeller mellom disse. 

Lenke til kommentar

Nikon D5500 koster jo mer eller mindre det samme som D5600, men om jeg kan finne et godt tilbud på D5500 på bruktmarkedet er det absolutt et alternativ. Dessverre har jeg ikke sett noen slike tilbud.

Å selge unna alt, og gå for et nytt, speilløst system er jo det jeg helst vil, men jeg er redd det blir veldig dyrt.

Jeg har nå:
Nikon AF-S 35 f/1.8

Nikon AF-S 50 f/1.4

Tamron 90 f/2.8 Macro

Sigma 8 - 16 f/4.5 - 5.6

Sigma 17-50 f/2.8 OS

Sigma 30 f/1.4

2 x SB-600

(og en av de første utgavene av Lensbaby)

Er det mulig å få solgt dette, samt kamerahuset uten å føle at en kaster penger ut vinduet? Og vil jeg kunne få nok til å kjøpe et speilløst system bestående av kamreahus, supervidvinkel(zoom), lyssterk normalzoom og 1 - 2 trådløse blitser, og samtidig føle at jeg har gjort en oppgradering?

Lenke til kommentar

Å selge unna alt, og gå for et nytt, speilløst system er jo det jeg helst vil, men jeg er redd det blir veldig dyrt.

Sjekket prisguide da jeg kommenterte D5500 og der så det ut til å være rundt 1000 forskjell til D5600, men prisguide har så mye feil og mangler i seg at det er vanskelig å vite om alle tilbud kommer med.

Jeg følger ikke så mye med å bruktmarkedet, men det er det andre på forumet som gjør og sikkert kan kommentere. Generelt holder linser seg bedre i pris enn kamerahus, men når du tar i betraktning at speilløse hus er minst like dyre som tilsvarende speilrefleks og optikk ofte er dyrere er det vanskelig å se at du kan komme opp på samme nivå speilløst som du er nå med speilrefleks ved å selge og kjøpe nytt.

Finner du det du vil ha brukt blir det selvsagt enklere, men bruktmarkedet for speilløst er nødvendigvis mindre enn bruktmarkedet for Canon eller Nikon speilrefleks.

En annen ting du kan gjøre siden du har fungerende kamera er å vente på tilbud som ser interessante ut. Særlig på modeller som ikke er siste generasjon kommer det jevnlig tilbud i forbindelse med kampanjer, messer osv. F.eks hadde Foto.no nylig åpningstilbud da de åpnet ny butikk i månedsskiftet mars/april.

Vil du helst over på speilløst så sett opp en liste med hva du minimum trenger for et par alternativ så ser du hva nypris blir. Så kan du regne på det du kan få for det du har og hvor realistisk/urealistisk det er å bytte.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...