Anterialis Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 Hei! Problem Jeg har ingen laptop, men tilgang på to iPader med lightninginngang. Kona og jeg skal på feriereise og jeg tar da med mitt DSLR for filming og bilder. Jeg har kun ett microSD-kort i Canon DSLR-et, og lurer på hvordan jeg kan overføre et fullt minnekort til et annet lagringsmedium når jeg går tom for plass. Hadde jeg hatt en laptop ville jeg rett og slett overført filene til denne, men det har jeg altså ikke. Spørsmål Hvordan kan jeg gjøre backup av filene på mitt miniSD-kort når jeg er på ferie med kun iPad tilgjengelig? Finnes det f.eks. miniSD->lightning som vil fungere på en ikke-jailbroken iPad for å overføre filene rett fra SD-kortet til iPad-en? Finnes det f.eks. en ekstern hdd/ssd på ca. 100-200 GB med miniSD-inngang? Andre forslag til hvordan jeg kan løse dette? Takk for tilbakemeldinger og hjelp =) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 3: Det finnes eksterndisk med SD kortleser. Men det hjelper vel ikke stort. Disken må jo ha strøm og brukergrensesnitt, dvs en laptop. Er det ikke en slik du ser etter? Lightning to SD Card Camera Reader Lenke til kommentar
se# Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 (endret) ......... Andre forslag til hvordan jeg kan løse dette? Det finnes eksterne disker med SD-kortplass (som Hårek linket til). Minste av disse har 2TB kapasitet, men produsenten (Western Digital) har en eldre versjon som er litt rimeligere og som starter på 1TB (heter ikke Pro). Eneste du trenger for å kopiere inn bilder i en slik disk er i prinsippet et adapter fra Micro SD til SD. Dette settes inn i disken og innholdet kopieres over når du trykker på en knapp. Ulempen med dette er at du ikke får verifisert at bildene er kopiert riktig uten å ha med noe som kan vise bildene. Antar en iPad kan brukes for å se bildene på disken, men siden jeg ikke har iPad selv kan jeg ikke verifisere det. Å kopiere inn bilder og video med en SD-leser for iPad (som Hårek også linket til) er selvsagt også en mulighet. Du vil fortsatt trenge adapter fra Micro SD til SD, men for meg ville dette ikke fungert da mitt minste minnekort (32GB) er omtrent like stort som minne i mitt nettbrett og det er omtrent ingen plass igjen på nettbrettet til backup. Har du iPad med mye kapasitet og ikke tar så mye bilder kan det selvsagt fungere. Men det er uansett begrenset hvor mye du får inn i en iPad. Hva med å bare kjøpe et ekstra minnekort? Et 256GB Sandisk kort - kjentmerke, men ikke av de raskeste - koster fra rundt 1500. https://www.prisguide.no/produkt/sandisk-sdxc-extreme-256gb-223609 Endret 23. april 2017 av se# Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 25. april 2017 Forfatter Del Skrevet 25. april 2017 3: Det finnes eksterndisk med SD kortleser. Men det hjelper vel ikke stort. Disken må jo ha strøm og brukergrensesnitt, dvs en laptop. Er det ikke en slik du ser etter? Lightning to SD Card Camera Reader Takk! Jo dette må jo være bra, da kan jeg jo overføre filer fra minnekortet til iPaden(e) =) Herlig! Er det noen som vet med sikkerhet at jeg ikke vil få problemer med å overføre .MOV og RAW bildefiler (CR2) inn på en ikke-jailbroken iPad? Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 25. april 2017 Forfatter Del Skrevet 25. april 2017 ......... Andre forslag til hvordan jeg kan løse dette? Det finnes eksterne disker med SD-kortplass (som Hårek linket til). Minste av disse har 2TB kapasitet, men produsenten (Western Digital) har en eldre versjon som er litt rimeligere og som starter på 1TB (heter ikke Pro). Eneste du trenger for å kopiere inn bilder i en slik disk er i prinsippet et adapter fra Micro SD til SD. Dette settes inn i disken og innholdet kopieres over når du trykker på en knapp. Ulempen med dette er at du ikke får verifisert at bildene er kopiert riktig uten å ha med noe som kan vise bildene. Antar en iPad kan brukes for å se bildene på disken, men siden jeg ikke har iPad selv kan jeg ikke verifisere det. Å kopiere inn bilder og video med en SD-leser for iPad (som Hårek også linket til) er selvsagt også en mulighet. Du vil fortsatt trenge adapter fra Micro SD til SD, men for meg ville dette ikke fungert da mitt minste minnekort (32GB) er omtrent like stort som minne i mitt nettbrett og det er omtrent ingen plass igjen på nettbrettet til backup. Har du iPad med mye kapasitet og ikke tar så mye bilder kan det selvsagt fungere. Men det er uansett begrenset hvor mye du får inn i en iPad. Hva med å bare kjøpe et ekstra minnekort? Et 256GB Sandisk kort - kjentmerke, men ikke av de raskeste - koster fra rundt 1500. https://www.prisguide.no/produkt/sandisk-sdxc-extreme-256gb-223609 Takk for forslag! Vi har 100-150 GB med ledig plass fordelt på to iPader, så jeg tror det er en god hjelp =) Tusen takk for forslag begge to! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå