NatroN Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 Hei. Jeg solgte nylig en bil på Finn, og kjøper har fått litt problemer med denne innen kort tid etterpå. Bilen ble solgt relativt rimelig (i forhold til tilsvarende biler på Finn) og jeg informerte kjøper om absolutt alt jeg visste var feil med bilen. Dessverre mistenker kjøper at toppakningen har gått kun en ukes tid etter overtakelse. Dette fordi den bruker noe kjølevæske og har noe hvit røyk ut eksos. Dette er ikke feil jeg har opplevd under mitt eie, og derfor heller ikke visste noe om. Jeg var 100% ærlig med kjøper. Slik jeg tolker kjøpsloven §19 er bilen i "vesentlig dårligere stand" enn både jeg og kjøper trodde, og at jeg derfor er ansvarlig for å rydde opp i dette. Jeg syntes selvfølgelig det er ergelig at dette har skjedd, men lurer på om dette har skjedd før eller etter overtakelse. Dette blir dog vanskelig å bevise. Kjøper skal ha bilen på verksted til uken for å utføre diagnose. Har jeg noen alternativer her? Bilen er som nevnt solgt langt rimeligere enn tilsvarende modeller og er gammel (14 år). Jeg vil legge til at jeg ikke har forsøkt å lure kjøper og ønsker at saken skal ryddes opp i, men er i utgangspunktet ikke veldig lysten på å utbedre feil til mange tusen alene for noe som kan ha skjedd etter overtakelse. Håper på gode tilbakemeldinger (uansett om jeg er ansvarlig eller ikke) Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 Hvordan ser kontrakten ut? Lenke til kommentar
NatroN Skrevet 23. april 2017 Forfatter Del Skrevet 23. april 2017 Hvordan ser kontrakten ut? Den er ryddig, med absolutt alle forhold jeg viste om ført opp. Brukt standardkontrakt fra Naf.no. Den potensielle feilen med toppakningen er da selvfølgelig ikke nevnt, da den var meg og kjøper ukjent. Lenke til kommentar
B1ack Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 Kjøper må vel da kanskje først bevise at det faktisk er noe galt med toppakningen? Om du ikke har sett symptomer på dette selv så er det vel strengt tatt ikke noe du kunne opplyst om på forhånd. Vil ikke ansvaret da ligge på kjøper? Lenke til kommentar
NatroN Skrevet 23. april 2017 Forfatter Del Skrevet 23. april 2017 Kjøper må vel da kanskje først bevise at det faktisk er noe galt med toppakningen? Om du ikke har sett symptomer på dette selv så er det vel strengt tatt ikke noe du kunne opplyst om på forhånd. Vil ikke ansvaret da ligge på kjøper? Han skal ha bilen på verksted i løpet av uken som kommer, så jeg regner med vi får påvist noe feil da. Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 Tror du har ditt på det rene her, du skriver jo at kjøper sier at det ryker hvit eksos, da høres det for meg ut som om dette kan ha skjedd etter at kjøper har kjøpt bilen, dette er jo ikke noe du kan hjelpe for og om det hadde vært din feil så burde jo dette ha blitt påvist under prøvekjøring eller umiddelbart etter kjøp. Kjøper kan jo også ha kjørt bilen hardt på kald motor osv... uten at du kan vite dette, at toppakning ryker på en gammel bil er jo sånn som kan skje. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 Ble bilen prøvekjørt og besiktet, og at det ikke var tegn til hvit røyk da? Lenke til kommentar
NatroN Skrevet 23. april 2017 Forfatter Del Skrevet 23. april 2017 Ble bilen prøvekjørt og besiktet, og at det ikke var tegn til hvit røyk da? Vanskelig å si, ettersom han satt inni bilen. Men vi merket ingen tegn til dårlig drag eller ugjevn gange, som visstnok skal være typsike tegn på feilen. Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 Ble bilen prøvekjørt og besiktet, og at det ikke var tegn til hvit røyk da? Vanskelig å si, ettersom han satt inni bilen. Men vi merket ingen tegn til dårlig drag eller ugjevn gange, som visstnok skal være typsike tegn på feilen. At det ryker hvit eksos fra bilen er jo eventuelt en opplagt feil som kjøper burde ha sett uansett ved prøvekjøring/Besiktelse. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 Ble bilen prøvekjørt og besiktet, og at det ikke var tegn til hvit røyk da? Vanskelig å si, ettersom han satt inni bilen. Men vi merket ingen tegn til dårlig drag eller ugjevn gange, som visstnok skal være typsike tegn på feilen. At det ryker hvit eksos fra bilen er jo eventuelt en opplagt feil som kjøper burde ha sett uansett ved prøvekjøring/Besiktelse. Det argumentet fungerer ikke helt, siden det da også skullevært opplyst om. Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 Ble bilen prøvekjørt og besiktet, og at det ikke var tegn til hvit røyk da? Vanskelig å si, ettersom han satt inni bilen. Men vi merket ingen tegn til dårlig drag eller ugjevn gange, som visstnok skal være typsike tegn på feilen. At det ryker hvit eksos fra bilen er jo eventuelt en opplagt feil som kjøper burde ha sett uansett ved prøvekjøring/Besiktelse. Det argumentet fungerer ikke helt, siden det da også skullevært opplyst om. Er ikke helt enig, man besikter jo bilen for nettopp å se etter slike åpenbare feil/mangler. Lenke til kommentar
B1ack Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 At det er hvit eksos trenger jo heller ikke bety annet enn at det kommer vanndamp. Det ryker jo hvit eksos av mine biler også selv om det ikke er noe galt med dem, spesielt ved kaldstart og når forholdene ute mtp. temperatur og luftfuktighet ligger til rette for det. Lenke til kommentar
NatroN Skrevet 24. april 2017 Forfatter Del Skrevet 24. april 2017 At det er hvit eksos trenger jo heller ikke bety annet enn at det kommer vanndamp. Det ryker jo hvit eksos av mine biler også selv om det ikke er noe galt med dem, spesielt ved kaldstart og når forholdene ute mtp. temperatur og luftfuktighet ligger til rette for det. Hva tenker du da om forbruket av kjølevæske? Radiator er byttet nylig og jeg har ikke hatt dette problemet hos meg. Det er heller ingen tegn på lekasje under bilen. Lenke til kommentar
B1ack Skrevet 24. april 2017 Del Skrevet 24. april 2017 Om den virkelig super kjølevæske og samtidig ryker veldig hvitt så kan det jo helt klart være toppakning, men det er jo uansett litt rart om det skal oppstå rett etter overtakelse. Så du må få han til å bevise at det faktisk forsvinner og at det ikke er en vanlig lekkasje da? Dumt å åpne motoren dersom toppakningen faktisk er intakt også. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 24. april 2017 Del Skrevet 24. april 2017 Om den virkelig super kjølevæske og samtidig ryker veldig hvitt så kan det jo helt klart være toppakning, men det er jo uansett litt rart om det skal oppstå rett etter overtakelse. Det er heller litt rart om saker og ting IKKE ryker på en 14 år gammel bil. Et slikt kjøretøy er forlengst avskrevet, og kan en klare å få den til å trille noen kilometer til uten å blakke seg helt, må en prise seg lykkelig. Som regel opplever eieren at er det ikke det ene som svikter, så er det i hvert fall det andre. Slik er det dessverre å ha bil, dyrt er det uansett. Nye biler har et enormt verditap, gamle biler har store verkstedutgifter. Valget er ditt! Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 24. april 2017 Del Skrevet 24. april 2017 Toppakning er ikke noe som plutselig blir ødelagt, og om den plutselig brenner kjølevæske nok til at man kan se forskjell på nivået så bør det være bombesikkert om dette var et problem som man burde visst om, eller om det er et problem som har oppstått etter kjøpet. Det er ikke uvanlig at kjøper får litt angst, så ville bare holdt deg rolig og avslappet frem til det kommer noen konkrete anklager. Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 24. april 2017 Del Skrevet 24. april 2017 Bare av ren nyskjerrighet, kan jeg spørre hvilken bil det er? Lenke til kommentar
toth Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 Brukte den aldri kjølevæske i ditt eie? Lenke til kommentar
NatroN Skrevet 27. april 2017 Forfatter Del Skrevet 27. april 2017 Om den virkelig super kjølevæske og samtidig ryker veldig hvitt så kan det jo helt klart være toppakning, men det er jo uansett litt rart om det skal oppstå rett etter overtakelse. Så du må få han til å bevise at det faktisk forsvinner og at det ikke er en vanlig lekkasje da? Dumt å åpne motoren dersom toppakningen faktisk er intakt også. Enig med deg. Nå har bilen vært på verkstedet og blitt trykktestet. Det er ikke noe galt med toppakning. Derimot lekker vannpumpen noe. Mekanikeren mente visst at eksosproblemet kunne være noe kondens i olje grunnet lite bruk. Oljeskift bør løse dette. Det nye spørsmålet mitt er derfor: Hvis jeg ikke visste om noe problem med vannpumpen før salg, er jeg da ansvarlig for at den nå bør byttes? Den virker, men lekker noe vann. Usikkert hvor mye, da jeg ikke har sjekket på veldig lenge, og ingen lamper har lyst. Han fylte på rundt en halvliter etter noen dager, men dette kan jo ha lekket sakte i månedsvis uten at jeg har merket det. Eller det kan ha begynt etter salget. Bare av ren nyskjerrighet, kan jeg spørre hvilken bil det er? Vil helst ikke gi ut noe informasjon før saken er løst/ryddet opp i. Brukte den aldri kjølevæske i ditt eie? Nei, aldri. Jeg byttet en radiator som lakk for omkring 2 år siden, og har ikke fylt vann/frostvæske siden. Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 27. april 2017 Del Skrevet 27. april 2017 Om kjøper ikke har sett i motorrommet når han kjøpte bilen, så har han ikke gjort jobben sin med å besikte bilen og om bilen heller ikke har lekket kjølevæske i ditt eie så er det jo ikke ditt problem at vannpumpen lekker og når du heller ikke visste om at det var noen lekkasje. En lekkasje vil man jo kunne se der bilen har stått, om man ikke kan se vannpumpen fra motorrommet. En bil bruker alltid litt kjølevæske, det vil alltid dampe bort litt, så kjølevæske bør kontrolleres, kanskje en gang i halvåret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå